Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 20   Omlaag

Auteur Topic: praatsessie nieuwe versie  (gelezen 34771 keer)

Marleen

• Member
Re: praatsessie nieuwe versie
« Reactie #300 Gepost op: april 26, 2019, 08:35:31 am »

Het probleem is dat de verhouding admins/waarnemers zo is en zal blijven dat het gewoon niet mogelijk is om een leermoment in te lassen bij alle foute waarnemingen.
Om toch maar met het voorbeeld van het kind verder te gaan. Het is eerder in 1 uur tijd met 1 leerkracht 1000 kinderen iets aanleren. Dat is de realiteit.
Ik zou hier graag meer over willen weten en vraag me af wat er dan precies gebeurt.

"Vroeger" was het zo dat je een waarneming deed, die voerde je in. Plant spec oid als je de soort niet wist. Dan zette je dat op het forum. Daar kreeg je dan vaak antwoord. Je wijzigde de waarneming. En een weekje of soms een paar weekjes daarna kwam er een admin en die keurde het goed, bijvoorbeeld. Of gaf nog een feedback. Of.... wat dan ook. Het vragen op het forum droeg er aan bij dat de admins het makkelijker konden goedkeuren. Er werd ook gevraagd, zet link naar het topic erbij, geef bij je waarneming aan wie de determinatie heeft gedaan, dat kan helpen bij het sneller beoordelen/goedkeuren.

Maar de laatste jaren dat ik in Nederland woonde, was het valideren al zo een wedstrijd geworden, dat ik vaak of niet snel genoeg was om de vraag op het forum te zetten, want dan was er al reactie van een admin. Of soms had ik het wel op het forum gezet, maar voor daar reactie kwam was er al een behulpzame admin. Gevolg is, je zet het niet meer op het forum.

En dan gaat het niet om of iemand wel of niet wil leren. Maar op het forum gaven behulpzame admins of medewaarnemers vaak ook kleed en gedrag aan of geslacht als dat zichtbaar is. Waardoor je, als je dat aanpast, het in een keer klaar staat voor de admin voor goedkeuring, zonder dat er nog iets gewijzigd hoefde. Mensen vroegen ook zelf om extra info zoals geslacht enz. Het gevolg is dat als iedereen daar hier op het forum steeds mee bezig is, dat de admins daar bij het valideren geen werk aan hebben.

Ook lezen mensen op het forum elkaars berichten. Waardoor je ook van elkaar kunt leren.
Een admin die door alle validaties jaagd om het zo snel mogelijk goed te keuren, doet dat inderdaad steeds 1 op 1,
want daar is er niemand anders die meekijkt bij een waarneming en kan leren van wat er wel of niet goed is.

Dus als je het als admin niet meer alleen wilt doen, dan is het misschien wel nodig dat waarnemers langer moeten wachten op validatie
waardoor ze eerst zelf aan het werk zullen gaan door het bijv op het forum te zetten. Waardoor mensen dingen leren. Over de soort, over hoe je het invoert enz.
Iedereen kan daar aan bijdragen. En velen doen dat ook al. En dat is heel fijn. Dank je wel.
Het is de hopen dat meer en meer mensen zich daarbij aansluiten. Want het is niet aardig om de admins in hun eentje al het werk te laten doen.

Op het forum wordt er veel eerder naar andere topics verwezen waar een vraag is geweest, dan dat mensen verwijzen naar een waarneming waar een admin iets heeft gewijzigd.
Dus op het forum verspreid kennis zich ook van de een naar de ander. Ook andere waarnemers helpen daar elkaar. Dan hoeft de admin het dus niet alleen te doen, maar krijgt hulp en het bespaard werk.
Maar dan moeten de waarnemers daar wel kans voor krijgen. Dan moet het wel zin hebben om dat te doen.
Vaak heeft het alleen zin om iets op het forum te vragen, als dat sneller kans geeft op een naam en meer kans geeft op antwoord op aanvullende vragen, dan de razendsnel validerende admins.

Ik vind het niet eerlijk en niet netjes voor de admins, die zoveel mensen helpen en zo'n groot deel van de mensen die er niet eens naar kijkt. Hoeft ook niet want de admins passen het aan.
Als je het moet lezen, waarneming wijzigen, juiste naam invullen, gaat het ook een keer door je hersenen en denk je volgende keer misschien wel "oh, vorige keer had ik die verkeerd" oid.
Of je ziet de soort en denkt, oh dat is die, nu weet ik de juiste naam. Als je moeite moet doen om een naam te vinden, door in boeken te zoeken of op het forum te vragen, is de kans groter dat je het volgende keer zelf weet.

En voordat mensen weer komen met "dan moet je je waarneming nog niet invoeren"
Dus... Ik doe een waarneming. Mag het niet in mijn notitieboekje schrijven. Omdat anders binnen een paar uur of binnen een dag een admin langs komt die erin gaat strepen en herschrijven,
en vervolgens gaat diezelfde admin klagen over de waarnemers die allemaal geholpen moeten worden omdat ze het maar aan de admins overlaten, nergens om hulp vragen en als er iets gewijzigd moet duurt het ook nog te lang. Hallo dit is een hobby. Kom op. Haal adem. Geef mensen eens wat tijd en ruimte. Kwaliteit/kwantiteit.

Het is een spiraal. Als je iets meer tijd neemt. De waarnemingen niet zo snel valideerd. Mensen weer naar het forum gaan (of stuurt) om vragen te stellen, mensen dingen leren, dan krijg je een opwaardse spiraal voor mensen die zich inzetten voor hun waarnemingen, die kennis opdoen en die kennis daarna ook weer kunnen delen.
Als je zo door blijft gaan als nu, weet straks niemand meer iets, hoeft ook niet, foto inleveren is genoeg, de apps en de admins doen de rest.

Admins hebben er volgens mij in hun vrije tijd bijna een baan aan om voor al die mensen de hobby te vervullen door voor iedereen de waarnemingen te determineren.

Als ik postzegels wil verzamelen, is het toch ook raar om naar een postzegel kenner te gaan, een verhuisdoos vol postzegels op tafel om te kiepen en te zeggen,
zoek het even voor me uit, graag netjes in dit album, met correcte naam en gegevens. Ik wil dan toch postzegels verzamelen, dan kan ik al het werk toch niet bij een ander dumpen?

Misschien kunnen we eens een lijst maken van allerlei mogelijke manieren hoe we dit op kunnen lossen.
Het hoeven geen perfecte oplossingen te zijn, maar laten we proberen te brainstormen, met elkaar tot een idee/oplossing te komen.
Als we goed samenwerken en tot een compromis komen die voor iedereen fijn is, dan hebben we daar allemaal wat aan.
Zoals eerder gezegd het is niet waarnemers tegen de admins, ja maar hij, ja maar zij....

Er zijn hier zoveel slimme en creatieve mensen.
Hoe kunnen we er nou voor zorgen, met elkaar, dat de waarnemers zoveel mogelijk leren en zelf doen, zelf hun waarneming aanpassen, verantwoordelijk zijn voor hun eigen waarneming,
en de admins er zo min mogelijk werk aan het valideren hebben, dat er gereageerd wordt als ze feedback geven en vooral bezig kunnen zijn met goedkeuren?

Wat is daarvoor nodig en hoe kunnen we dat doen?

Bijv.
- Mensen reageren niet omdat emailadres niet werkt.
Misschien is het mogelijk na bijv 2-4 weken geen reactie, een mail te sturen met emailbevestiging. Wordt het niet bevestigd, account op inactief en pas weer kunnen invoeren als je emailadres bevestigd is?

- Mensen zijn onervaren en weten niet hoe alles in te vullen.
Per nieuwe soortgroep waar je een waarneming invoert, krijg je een mail met tips voor invoeren en determinatie bij die soortgroep. Met evt links naar determinatiesites enz. En misschien kan een admin als het steeds verkeerd gaat zorgen dat je die email nog een keer krijgt.

- Het helpt als mensen wegwijs worden in het determineren.
De familieoverzichten helpen daarbij. Die zijn niet op de nieuwe site. En misschien zijn er zelfs velen die niet weten dat ze bestaan of hoe ze te gebruiken. Is er ook iets anders mogelijk? Een eenvoudig, (ik zeg maar wat, even voor het voorbeeld) lange dunne poten = waarschijnlijk hooiwagen, klein en springt = waarschijnlijk springspin, ong 1,5cm en rent = waarschijnlijk renspin. Weet je de naam niet, zet je vraag dan altijd op het forum. Dit is niet te doen met alles, maar het kan mensen wel een begin geven waar ze moeten zoeken. Kan misschien in de mail-per-soortgroep zoals hierboven genoemd.

- ....

Dan kunnen we toch met elkaar tot oplossingen komen waarbij admins niet meer alles wijzigen en waarnemers weer hun waarneming beheren?
We kunnen met elkaar een plannetje bedenken, wil ik best in meedenken, hoe we weer even "orde op zaken krijgen" zodat ook de nieuwe waarnemers het wat sneller/makkeiljker onder de knie krijgen. Dat gaat ons echt heel veel werk besparen.

Dat de admins waarnemers helpen door alles voor ze te determineren, doen zij niet uit service, maar omdat je in je eentje sneller bent.
In je eentje ben je sneller, maar samen kom je verder. En dat samen kan ook ik niet alleen.
Mijn ideeen zijn misschien niet perfect, maar andere ideeen zijn welkom. Mits probleemoplossend en niet symptoombestrijdend.
Want bij dat laatste, daar heb je op de lange termijn dan alsnog niks aan. Want het probleem blijft dan bestaan.

Verder gaat het bij het invoeren van waarnemingen veel verder dan een interactie tussen admins en waarnemers. Het gaat over natuurbeleid en -bescherming. Als 1 persoon een 1000-tal personen moet aanleren om de laatste 1000 individuen van een soort van uitsterven te behoeden en de zaak is wat complex en er is weinig tijd ga je andere keuzes maken. Misschien doe je best zelf een deel van het werk.
Kun je wat meer uitleggen wat je bedoelt en misschien een voorbeeld (als dat mogelijk is) van geven?

Als je zegt "Als 1 persoon een 1000-tal personen moet aanleren om de laatste duizend van een soort voor uitsterven te behoeden" is het dan niet mogelijk om (afhankelijk van de situatie uiteraard) er of wat over te schrijven op het forum waarnaar verwezen kan worden? Of een tekstje wat voorgeschreven wordt, wat je als reactie kan plaatsen bij validatie. Of zoals ik eerder ergens noemde, als je bepaalde soortgroep begint, dat je dan een mail krijgt of toegang tot een pagina/pdf met informatie over die soortgroep en evt specifieke soorten waar je iets extra over moet weten? Of misschien zijn er andere mogelijkheden die beter passen. Er is ook embargo en daar zou iets van een berichtje bij kunnen, met wat men dan moet weten? Maar als iedere admin voor zich, aan de slag gaat met de enorme bak met foto's, dan is dat ook lastig. Hoe kan er voor gezorgd dat we dit soort dingen meer samen doen?

Groetjes, Marleen
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

Louise53

• Member
« Reactie #301 Gepost op: april 26, 2019, 09:43:38 am »

Het idee om op die manier met waarnemingen om te gaan is goed, maar de realiteit is dat het forum en waarneming.nl onafhankelijk van elkaar werken. Je schrijft hier min of meer het protocol neer dat jij volgt. De meeste waarnemers volgen echter een ander protocol.
Het aantal waarnemingen met een link naar het relevante determinatietopic zijn echt beperkt. Het is dan ook een vrijwillige keuze. Het systeem zou moeten veranderen. Als je kijkt naar observation.org komen daar ook buitenlandse fora en websites bij.

Ik schreef ooit iets over het systeem. Ik heb mijn mening ondertussen bijgesteld en denk dat er eenvoudige oplossingen zijn. Bijvoorbeeld admins de mogelijkheid geven om te filteren op basis van invoerdatum in combinatie met een automatische tag die elke waarneming krijgt die wordt besproken op het forum. Iets in de zin van "in behandeling op het forum" en "determinatietopic afgesloten op forum".
Zo kunnen admins aan de discussie op het forum deelnemen zonder nog eens een discussie te starten bij de waarneming. Ze kunnen ook kiezen om enkel waarnemingen te bekijken die niet op het forum staan.

Het systeem is inderdaad mooi in elkaar gezet en veel verbeterd met die standaard zinnen voor commentaar, etc... Toch zijn er een aantal opmerkingen te maken naar mijn mening.
Het systeem is over de jaren heen gegroeid en nu zijn er aantal verwarrende parallele systemen om waarnemingen te becommentariëren.

Even schematisch hoe ik zie via welke weg commentaar gaat:
1) admin commentaar -> opmerkingen op website+via e-mail -> waarnemer -> aanpassing gebruiker via website en eventueel antwoord commentaar -> beoordeling admin
2) gebruiker crowd validation -> opmerkingen via e-mail -> waarnemer -> aanpassing gebruiker via website en eventueel antwoord commentaar -> beoordeling gebruikers of admin
3) gebruiker rapporteer waarneming -> opmerkingen via e-mail -> waarnemer -> aanpassing gebruiker via website en eventueel antwoord commentaar -> admin bekijkt rapportering -> beoordeling admin

Als dit min of meer klopt dan is het duidelijk dat er bij een volgende grote update eventueel alles in 1 (crowd) validation systeem kan gegoten worden, aangezien de meeste stappen dezelfde zijn. De admins blijven verantwoordelijk voor de eindbeoordeling (idealiter groen vinkje) en de crowd kan ook beoordelen (idealiter blauw vinkje).
De publieke commentaar heeft meer nadelen dan voordelen volgens mij. De database technische informatie (welke wijzigingen, andere geschiedenis van de waarneming, etc...) staan al bij de admin info en veel andere informatie over de determinatie van de waarneming/soort zou beter direct naar de soorteninformatie gaan, waarnaar dan later verwezen kan worden.
Ik denk dat niemand de commentaar gaat missen. Naar mijn mening is het beter om dit te compartimentaliseren: waarneming/observation als database en het forum voor discussies. Bijvoorbeeld automatisch een link aanmaken bij een foute waarneming, waarbij zowel gebruikers als admins op 1 plek tot discussies kunnen komen.

Dat het gros van de waarnemingen geen commentaar nodig heeft is juist, maar soms zijn er juist die groepen waar iedereen fout gaat. Ik neem er eens grote revisies bij van de laatste 5 jaar van kevers, wespen en Strepsiptera en kom tot de vaststelling dat minstens 500 waarnemingen ineens van commentaar moeten worden voorzien.
Of gaat dat dan zoals bij de Chinese Knobbelgans. Heeft de permanente commentaar bij de waarnemingen van die soort veel nut? Er zijn ook andere manieren om alle waarnemers van die soort in te lichten van de wijziging. Veel (potentiele) waarnemers storen zich wel aan de soms wel vele e-mails en de "verplichting" om deel te nemen aan 1 op 1 discussies met een admin. Op een forum zou dat eerder vrijblijvend zijn en van mijn kant mag de admin gerust waarnemingen aanpassen en zie ik het wel zitten om wekelijks of maandelijks een rapport te bekijken met waarnemingen die werden aangepast.

Dit is geen kritiek. Ik hoop dat iedereen dit zal lezen als constructieve commentaar voor verbeteringen in de toekomst.

Vriendelijke groet, Louise
« Laatst bewerkt op: april 26, 2019, 10:04:47 am door Louise53 »

Louise53

• Member
« Reactie #302 Gepost op: april 26, 2019, 09:50:19 am »

Ik ben het niet met Marleen eens dat admins snel (willen) valideren. Mijn ervaring is dat ze daar veel tijd voor nemen. Ze willen wel geen dubbelwerk doen en steeds terugkomen bij dezelfde waarneming of maanden wachten op een reactie. Bijvoorbeeld voor (belangrijke) details als levensstadium, leeftijd, geslacht,....
Wat volgens mij begrijpelijk is.

Marleen

• Member
« Reactie #303 Gepost op: april 26, 2019, 11:41:08 am »

Het aantal waarnemingen met een link naar het relevante determinatietopic zijn echt beperkt.
Is dat zo? Hoe komt dat? Lukt het mensen zelf de namen te vinden? Of maken ze wel gebruik van het forum maar weten ze niet hoe ze de link kunnen toevoegen aan de waarneming (en dat dat wenselijk is)?
Of heeft het misschien geen haast om een naam te vinden en wordt de waarneming daarom even met rust gelaten of afgewacht tot een admin / andere behulpzame waarnemer komt helpen?

Ik schreef ooit iets over het systeem. Ik heb mijn mening ondertussen bijgesteld en denk dat er eenvoudige oplossingen zijn. Bijvoorbeeld admins de mogelijkheid geven om te filteren op basis van invoerdatum in combinatie met een automatische tag die elke waarneming krijgt die wordt besproken op het forum. Iets in de zin van "in behandeling op het forum" en "determinatietopic afgesloten op forum".
Zo kunnen admins aan de discussie op het forum deelnemen zonder nog eens een discussie te starten bij de waarneming. Ze kunnen ook kiezen om enkel waarnemingen te bekijken die niet op het forum staan.
Prima idee. Dat is eigenlijk waar mijn berichten ook over gaan. Dat we weer meer het forum gaan gebruiken ipv alles 1-op-1 bij de waarneming.
Automatische tag hoeft op zich denk ik niet. Er was een periode dat men ook even tegen elkaar zei, zet je even de link van het topic bij je waarneming? Daar kunnen we best weer even met elkaar op letten.

Ik ben het niet met Marleen eens dat admins snel (willen) valideren. Mijn ervaring is dat ze daar veel tijd voor nemen.
Ik weet niet of je in Nederland wel eens wat vogelwaarnemingen hebt ingevoerd, maar die zijn zeer zeer vaak dezelfde dag, de volgende dag, of zelfs binnen een paar uur gevalideerd. En dat vind jij niet snel? Ik vind dat wel ontzettend snel. Met waarnemingen die meer tijd vragen nemen de meesten inderdaad de tijd er voor. Of ze snel zijn of niet, begrijp mij niet verkeerd, het wordt zeer gewaardeerd dat we hulp krijgen bij onze waarnemingen. Maar ik vind de manier waarop zowel voor de waarnemer maar ook voor de admins gewoon niet meer op een goede manier gaan. Daar gaat het mij om.

Ze willen wel geen dubbelwerk doen en steeds terugkomen bij dezelfde waarneming of maanden wachten op een reactie. Bijvoorbeeld voor (belangrijke) details als levensstadium, leeftijd, geslacht,....
Ja en zo is het cirkeltje weer rond. Want je zit in een cirkel waar je dweilt met de kraan open. Als dingen zoals levensstadium en geslacht te zien en te herkennen zijn, dan kan dat juist heel leerzaam zijn om het daar over te hebben op het forum en daar te oefenen. Zodat de waarnemers zelf leren om het te zien en goed in te voeren. Maar als de waarnemingen zo voor je aangepast worden, dan ga je dat niet leren, kan de admin volgende keer het weer aanpassen.

Dus wat kunnen/gaan we daar aan doen?

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: april 26, 2019, 11:43:46 am door Marleen »

Julian

• Admins
    • BirdBlog.org
« Reactie #304 Gepost op: april 26, 2019, 12:39:12 pm »

Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe jullie hier over denken (ik krijg het gevoel dat het een uit de hand gelopen project is voor diegenen die geen uitheemse/ontsnapte soorten op de lijsten willen zien):

En wat ik een beetje dubbel vind is dat aan de ene kant admins alles willen wijzigen. Maar tegelijkertijd wordt er ook geklaagd
over dat mensen maar hun waarnemingen er op gooien en niet eens bijv aangeplant enz invullen, of het op onzeker laten staan enz.

Dit obstakel kan volgens mij vrij eenvoudig weggenomen worden.

Met welke doel wordt het gegeven "escape" bij het valideren (en invoeren) van waarnemingen meegenomen? Welke gegevensontvangende organisaties hebben wat aan die data? Ik mag toch hopen dat de inschatting dat een soort ergens niet van nature terecht is gekomen ook door ’n organisatie die de gegevens verder wil interpreteren gemaakt kan worden en dat ze niet afhankelijk zijn van een validator op waarneming.nl (die niet meer ziet dan desbetreffende partij zelf). Wanneer een soort ergens opduikt waar hij oorspronkelijk niet voorkwam is dat gewoon de nieuwe realiteit en juist deze zaken maken we met elkaar inzichtelijk op waarneming.nl.

Doelstelling

•   Waarneming.nl wil iedereen in staat stellen om natuurwaarnemingen op te slaan en te delen via internet, om zo de natuurrijkdom van Nederland en de wereld vast te leggen voor nu en voor de toekomst.
•   Waarneming.nl werkt hiertoe samen met duizenden vrijwilligers, zowel rechtstreeks als via meer dan 300 regionale en landelijke werkgroepen.
•   Waarneming.nl verzamelt en toont gegevens maar interpreteert deze niet. Dat is een taak voor andere organisaties, zoals de PGO's van Nederland. Waarneming.nl streeft naar samenwerking met alle onderzoekende organisaties.

Het bepalen of een soort ergens van nature gekomen is valt volgens mij wel degelijk onder het interpreteren van gegevens en daarmee buiten de doelstelling van waarneming.nl.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #305 Gepost op: april 27, 2019, 09:55:36 am »

Citaat
Het bepalen of een soort ergens van nature gekomen is valt volgens mij wel degelijk onder het interpreteren van gegevens en daarmee buiten de doelstelling van waarneming.nl.
Totaal mee oneens. Juist omdat er direct contact tussen waarnemer en admin is in waarneming.nl / waarnemingen.be is dit vast te stellen en kunnen admins de waarnemers dit ook leren te zien. Het is ook geen interpretatie, het is vrijwel altijd een vast te stellen feit.

Waarom is zo'n 'gedrag' (inzaai, aanplant, aangevoerd) belangrijk? Ik heb dat al eens summier verwoord in 'de richtlijnen' en dan met name voor België / Vlaanderen:
Citaat
Omdat de database wordt opgedeeld aan de hand van het gedrag, hebben de plantenadmins hier veel aandacht voor.  Het gedrag bepaalt de kleur van de waarneming op de verspreidingskaart (rood en blauw), het tonen van de waarneming op de voorpagina (escape-ja wordt niet getoond), de manier van tonen in lijsten in waarnemingen.be en ook het doorleveren van de waarnemingen aan andere organisaties. Flo.wer wil bijvoorbeeld geen waarnemingen van aanplant en inzaai in hun database.

Ik kan daar als voorbeeld aan toe voegen dat doorgifte van waarnemingen.be aan GBIF in 3-en is gesplitst: Alle indigene vondsten (1) en alle vondsten van exoten en verwilderde planten (2). Alles dat was aangeduid met aanplant en inzaai (3)  is NIET in GBIF terecht gekomen. Zo belangrijk is dus een juiste aanduiding in waarnemingen.be zelf.  Door sommigen wordt het hameren op juiste aanduidingen als heksenjacht bestempeld, maar dat zijn dezelfde mensen die pure lijstjes nastreven in de toplijsten.  Mogelijk bedoel je dat ook met

Citaat
(ik krijg het gevoel dat het een uit de hand gelopen project is voor diegenen die geen uitheemse/ontsnapte soorten op de lijsten willen zien):

Dat laatste denk ik ook. Voor mij mag juist in die lijsten ook elke verwildering meetellen. 'Pure' lijstjes zijn totaal uit de tijd.  In bijvoorbeeld België is bijna 2/3 van de invoerbare plantensoorten een exoot. Voor de duidelijkheid: in die lijst staan enkel soorten die ooit wild of verwilderd zijn aangetroffen.

Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

tra il dire e il fare c'č di mezzo il mare

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
commentaaroverzicht hinderlijk in beeld graag
« Reactie #306 Gepost op: april 29, 2019, 10:47:14 am »

Op de oude site kun je je commentaaroverzicht opvragen als waarnemer. Ik zou dat ook graag ergens op de nieuwe site willen zien, maar ik vermoed dat je nogal kunt discussiëren over de vorm en de plaats. Vandaar nu in de praatsessie geplaatst en niet direct in het wenstopic.

Mijn wens is dit overzicht, indien er onbehandelde meldingen zijn, te openen als je de site opent en bent ingelogd.  Mijn verdere wens is dat je als ingelogde waarnemer eerst dit scherm 'afhandelt' en dan pas ingelogd goed bij de site kan. Dit kan door het scherm eerst standaard te openen. Je zou het bijvoorbeeld wel kunnen wegklikken, maar als je het niet afhandelt, dan verschijnt het na een minuut of twee weer.  Komen er nieuwe opmerkingen binnen als je op de site bent, dan verschijnt dit met een wat grotere vertraging liefst ook in beeld.  Dat laatste omdat ik weet dat een waarnemer soms wel 10-20 opmerkingen achter elkaar krijgt als een admin toevallig heel actief is op het moment dat hij/zij ook op de site zit.

Dit is de link naar het commentaaroverzicht van Hisko als waarnemer: https://waarneming.nl/user_commentaar.php?user=23&mma_beoord=O&a=1

In dat overzicht, en ook dat van mij, valt mij voornamelijk op dat admins in de oudere openstaande waarnemingen vergeten zijn een vinkje te plaatsen of allicht niet wisten of welke keuring ze konden / moeten geven.  Ik heb daar geen echte bezwaren mee, maar het toont wel aan dat het wegwerken van 'openstaande keuringen' niet alleen aan de waarnemer ligt. Hisko lijkt in dit geval steeds keurig de aanwijzingen van de admins te hebben gevolgd, maar er volgt geen keuring.  Deze waarnemingen zou je niet iedere keer willen zien als je de site opent. Het moet écht om nieuwe meldingen gaan en niet om waarnemingen waar je als waarnemer al aan wijzigde.

Het commentaaroverzicht staat nu default op de keuring 'onbekend'.  Veel admins gebruiken ook de keuring 'in behandeling'.  Het te openen commentaarscherm  zou dus standaard die twee 'keuringen' moeten tonen bij openstaande waarnemingen.  Indien men iets wijzigt of een commentaar plaatst dan zou de waarneming aan de kant van de waarnemer moeten zijn 'afgehandeld'.  Daarna kun je vrolijk ingelogd verder op de site.

Waarom vraag ik dit eigenlijk?  Ik heb nu meer dan 600 waarnemingen als admin 'in behandeling'.  Omdat ik geregeld naar dat admin-overzicht kijk en herinneringen stuur, loopt dit niet in de duizenden. Sommige waarnemers negeren of vergeten mijn opmerkingen. Negeren kan ik moeilijk aantonen, maar ik krijg wel dat idee als ik bijvoorbeeld nieuwe waarnemingen zie van een waarnemer waar ik eerder commentaar bij gaf en ook herinneringen stuurde. Ik wil het dus moeilijker maken om te negeren en te vergeten.

Nu het mogelijk is om in je profiel het volgende uit te vinken....

Citaat
Stuur mij e-mail-notificaties
Zet uit om geen notificaties van reacties en validatie te ontvangen.

....vind ik dat zo'n commentaaroverzicht 'hinderlijk'  in beeld moet zijn.
« Laatst bewerkt op: april 29, 2019, 10:49:25 am door Rutger Barendse »
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

thijsdegraaf

• Gast
« Reactie #307 Gepost op: april 29, 2019, 11:17:35 am »

Lijkt me wel wat.
Bij Flickr https://www.flickr.com/photos/thijsdegraaf/ staat rechtsboven een bel. Daar komt bijv. een 10 te staan als er 10 opmerkingen bij verschillende foto's zijn geplaatst, een mail is gestuurd enz, waar je nog niet naar gekeken hebt. Maakt niet uit of het om een foto van jaren geleden gaat. Door het aan te klikken zit je bij de geschiedenis van alle opmerkingen.
Minder dwingend dan jou voorstel, maar het is ook een mogelijkheid. Ik vind het bij voorstellen altijd lastig/onmogelijk om in te schatten hoeveel programmeerwerk, ruimte het kost om te realiseren.
« Laatst bewerkt op: april 29, 2019, 11:26:35 am door thijsdegraaf »

Marleen

• Member
« Reactie #308 Gepost op: april 29, 2019, 12:55:51 pm »

Prima idee, Rutger en thijs.
Dat er ook een alert o.i.d. komt op je waarnemingen-pagina als er berichten zijn.  :duim:

SlechtValk

• Betatest Herkenningsapp
  • *
    • Ondertekening
Re: commentaaroverzicht hinderlijk in beeld graag
« Reactie #309 Gepost op: april 29, 2019, 12:59:51 pm »

Citaat
Stuur mij e-mail-notificaties
Zet uit om geen notificaties van reacties en validatie te ontvangen.

....vind ik dat zo'n commentaaroverzicht 'hinderlijk'  in beeld moet zijn.

Ik ben met je eens dat er een vorm van notificatie moet zijn voor "onafgehandelde" commentaren (tevens kan dit gebruikt worden voor belangrijke mededelingen of nieuws etc.).

Als we een voorbeeld nemen aan veel populaire sites en apps blijkt een notificatieicoon met daarbij in rood een getal dat het aantal onafgehandelde meldingen aanduidt vaak voldoende te zijn (sterker nog... dit schijnt mensen te stimuleren om er iets aan te doen om dat getal op nul te krijgen)...
Facebook geeft een belletje met daarbij in rood een getal (zie bijgevoegde afbeelding), in android telefoons werkt dat vergelijkbaar... (ik neem aan dat dit in iphone ook vergelijkbaar werkt). kortom een beproefd systeem...

EDIT: daarmee wil ik dus zeggen dat ik zeker niet ben voor een systeem waarin je eerst je meldingen af moet handelen voordat je de site kunt bekijken... hier ga je namelijk een heleboel mensen heeel erg kwaad mee maken... want zo'n melding komt altijd net op het verkeerde moment...  nee gebruik de menselijke psyche door zo'n beproefde techniek als hierboven beschreven... en je zult altijd mensen houden die het negeren... net als er altijd mensen zijn die 3472 ongelezen mails in hun box hebben... maar die kun je op geen enkele manier stimuleren om dat anders te doen...
« Laatst bewerkt op: april 29, 2019, 13:07:36 pm door SlechtValk »
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

thijsdegraaf

• Gast
« Reactie #310 Gepost op: april 29, 2019, 13:06:59 pm »

Vergelijkbaar dus met Flickr wat ik als voorbeeld had Stefan. ( https://www.flickr.com/photos/thijsdegraaf/ , trouwens ook met tekst in de foto's )
Ik heb Facebook vooral voor mijn familie in Australië. Verder doe ik er niets mee. Dus bij mij werkt dat belletje niet, maar bij Flickr wel. De interesse van de gebruiker blijft ook hier belangrijk.
Heb even gekeken... er staan 90 bij mijn Facebookbel.  ;D In het begin keek ik wel eens, maar ik vond het bijna nooit interessant. Bij Flickr heb ik niets bij mijn bel. dat houd ik goed bij.

Ondanks dit minpuntje, vind ik het een goed idee. Ik neem aan dat bijna iedereen, die op Waarneming zit, die interesse wel heeft. En iedereen is bekend met de werking van zo'n bel. 
« Laatst bewerkt op: april 29, 2019, 13:19:39 pm door thijsdegraaf »

Marleen

• Member
« Reactie #311 Gepost op: april 29, 2019, 13:19:37 pm »

Als we een voorbeeld nemen aan veel populaire sites en apps blijkt een notificatieicoon met daarbij in rood een getal dat het aantal onafgehandelde meldingen aanduidt vaak voldoende te zijn (sterker nog... dit schijnt mensen te stimuleren om er iets aan te doen om dat getal op nul te krijgen)...
Facebook geeft een belletje met daarbij in rood een getal (zie bijgevoegde afbeelding), in android telefoons werkt dat vergelijkbaar... (ik neem aan dat dit in iphone ook vergelijkbaar werkt). kortom een beproefd systeem...

EDIT: daarmee wil ik dus zeggen dat ik zeker niet ben voor een systeem waarin je eerst je meldingen af moet handelen voordat je de site kunt bekijken... hier ga je namelijk een heleboel mensen heeel erg kwaad mee maken... want zo'n melding komt altijd net op het verkeerde moment...  nee gebruik de menselijke psyche door zo'n beproefde techniek als hierboven beschreven... en je zult altijd mensen houden die het negeren... net als er altijd mensen zijn die 3472 ongelezen mails in hun box hebben... maar die kun je op geen enkele manier stimuleren om dat anders te doen...

Eens en prima idee. Ik ben ook voorstander van een "nette" methode.  Bijvoorbeeld zo'n belletje ja.

Misschien kunnen we dat eerst eens uitproberen (als het er komt).

En eventueel zou je daar dan later nog iets aan kunnen koppelen.
Bijv dat als je meer dan 20 meldingen hebt die er al langer dan 30 dagen staan,
dat je dan bijv eerst minimaal 3 meldingen moet afhandelen voor je naar de site door kunt.
Ofzo.

Groetjes, Marleen

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #312 Gepost op: april 29, 2019, 13:27:31 pm »

dat je dan bijv eerst minimaal 3 meldingen moet afhandelen voor je naar de site door kunt.

Ja ik ben dus juist geen voorstander van dat "moeten"... daarmee jaag je mensen weg...

Een praktijkvoorbeeld: je staat in het veld en wilt nog even de exacte plek weten van die ene soort die je zo graag wilde zien... je batterij heeft nog 3% en je krijgt een melding dat je eerst een x aantal meldingen moet afhandelen...

Zoiets moet je niet willen!

Nogmaals: er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar die rode getalletjes... en het schijnt echt zo te zijn dat dit een aandrang genereert om die getalletjes "op te lossen"... ik denk dat je daarmee meer wint dan met dwang... dus niet "invasief" of belemmerend, maar wel duidelijk aanwezig...

thijsdegraaf

• Gast
« Reactie #313 Gepost op: april 29, 2019, 13:35:54 pm »

Belletje als bij Facebook, Flickr, waarbij aangegeven wordt met een cijfer of er/hoeveel ongelezen berichten zijn zou bij de wensenlijst kunnen. Dwang inderdaad ik ook niet doen.
Misschien eerst Hisko afwachten.

Marleen

• Member
« Reactie #314 Gepost op: april 29, 2019, 13:41:09 pm »

Ja ik ben dus juist geen voorstander van dat "moeten"... daarmee jaag je mensen weg...

Een praktijkvoorbeeld: je staat in het veld en wilt nog even de exacte plek weten van die ene soort die je zo graag wilde zien... je batterij heeft nog 3% en je krijgt een melding dat je eerst een x aantal meldingen moet afhandelen...

Zoiets moet je niet willen!

Nogmaals: er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar die rode getalletjes... en het schijnt echt zo te zijn dat dit een aandrang genereert om die getalletjes "op te lossen"... ik denk dat je daarmee meer wint dan met dwang... dus niet "invasief" of belemmerend, maar wel duidelijk aanwezig...

Wel mijn hele bericht lezen. Ik zei:

Eens en prima idee. Ik ben ook voorstander van een "nette" methode.  Bijvoorbeeld zo'n belletje ja.

Misschien kunnen we dat eerst eens uitproberen (als het er komt).

En eventueel zou je daar dan later ......

En dan noem ik ook nog meer dan 20 meldingen die al langer dan een maand staan.
Dan heb je ook wel genoeg tijd gehad, om zo'n situatie te voorkomen. Denk ik.

Kijk, als jij waarnemen wilt als hobby dan moet je dat wel gewoon ook doen. En daar hoort het aanpassen van je waarnemingen gewoon bij.
Het kost echt geen uren werk. En als jij perse in het veld met nog 3% batterij iets wilt zien. Ja, dan had je 30 dagen de tijd (vanaf de 20ste melding! (bijv)) om je meldingen even aan te passen.
En er staat niet dat je alles moet aanpassen maar doe er in elk geval een paar. En als je het zelfs niet belangrijk vindt om dat op zo'n moment of ter voorkoming van zo'n moment te doen...
Wanneer ga je dat dan wel doen? Niet, denk ik dan.

En dat is op zo'n moment super vervelend, maar het is ook zeer eenvoudig om zo'n situatie te voorkomen.
Want als je een mailtje krijgt, kun je het ook gelijk even doen. minder dan 10 seconden werk. Kleine moeite, groot plezier.
En dan komt er uberhaupt geen getal bij het belletje. Dus dan kun je ook met 3% batterij in het veld nog lekker online zoeken.

Groetjes, Marleen

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #315 Gepost op: april 29, 2019, 14:19:39 pm »

En dan noem ik ook nog meer dan 20 meldingen die al langer dan een maand staan.
Dan heb je ook wel genoeg tijd gehad, om zo'n situatie te voorkomen. Denk ik.

Kijk, als jij waarnemen wilt als hobby dan moet je dat wel gewoon ook doen. En daar hoort het aanpassen van je waarnemingen gewoon bij.
Het kost echt geen uren werk. En als jij perse in het veld met nog 3% batterij iets wilt zien. Ja, dan had je 30 dagen de tijd (vanaf de 20ste melding! (bijv)) om je meldingen even aan te passen.
En er staat niet dat je alles moet aanpassen maar doe er in elk geval een paar. En als je het zelfs niet belangrijk vindt om dat op zo'n moment of ter voorkoming van zo'n moment te doen...
Wanneer ga je dat dan wel doen? Niet, denk ik dan.

En dat is op zo'n moment super vervelend, maar het is ook zeer eenvoudig om zo'n situatie te voorkomen.
Want als je een mailtje krijgt, kun je het ook gelijk even doen. minder dan 10 seconden werk. Kleine moeite, groot plezier.
En dan komt er uberhaupt geen getal bij het belletje. Dus dan kun je ook met 3% batterij in het veld nog lekker online zoeken.

Groetjes, Marleen

Hier ben ik het dus zeer mee oneens... nee als je iets als hobby doet, "moet" je helemaal niets!!! het is immers een hobby...

Bovendien is in "jouw" oplossing, naar mijn mening, het middel erger dan de kwaal... hoe erg is het nou dat iemand zijn waarnemingen niet corrigeert... helemaal niet erg... het is jammer, dat die waarnemingen niet mee kunnen doen aan de statistieken, maar daar houdt het ook op... die persoon heeft zichzelf er het meest mee, want zijn (m/v)  lijst is minder correct...
Ik zie niet in waarom je zo iemand zou moeten straffen (want daar komt het bijna op neer) omdat hij niet (direct) doet wat een admin voorstelt...

Bovendien zeg je steeds dingen als "had je kunnen voorkomen" of "minder dan 10 seconden werk" en "heb je ook wel genoeg tijd gehad"... ja voor jou! maar iedereen werkt op zijn eigen manier... wat voor jou misschien 10 sec werk is, is voor een ander misschien meerdere naslagwerken opzoeken en doorkijken, de genoemde wijzigingen vergelijken met zijn eigen bevindingen en vervolgens reageren op het commentaar... kan uren werk in zitten... misschien wil diegene wel een hele zomer lang in het veld bezig zijn, om in de donkere wintermaanden alle waarnemingen uit te werken en te corrigeren... nee er zijn vele redenen te bedenken waarom je zoiets uitstelt (of uiteindelijk helemaal niet doet)... daar moet je mensen niet toe gaan dwingen of voor gaan straffen.

EDIT: also ik heb je hele bericht gelezen, ik reageerde slechts op dat deel waar ik het mee oneens was... je toevoeging verandert niets aan mijn eerdere reactie.

Marleen

• Member
« Reactie #316 Gepost op: april 29, 2019, 14:37:28 pm »

Je geeft me de indruk dat je boos/geirriteerd bent.

Jammer, want ik sta aan "jouw kant".

Ik voer hier al jaren "strijd" dat admins onze waarnemingen niet wijzigen, want het is hobby. Het is ons opschrijfboekje enz.
En dat admins best een stapje terug mogen doen en wat minder haasten en stressen met het valideren.

hoe erg is het nou dat iemand zijn waarnemingen niet corrigeert... helemaal niet erg... het is jammer, dat die waarnemingen niet mee kunnen doen aan de statistieken, maar daar houdt het ook op... die persoon heeft zichzelf er het meest mee, want zijn (m/v)  lijst is minder correct...
Mij hoef je niet te overtuigen hoor. Ik ben het er mee eens. Maar ik probeer ook tot compromissen te komen. 

Misschien vergis ik me, maar volgens mij hebben we dit gesprek ook al eerder gehad,
over het idee dat je ergens op je pagina moet kunnen zien als er berichten zijn geweest.
Volgens mij had ik daar eens iets over geschreven.

Jammer dat je nu zo fel reageert over dat -misschien- -eventueel- -later- mocht het belletje er komen (het is er nog niet eens, we weten niet eens of zoiets er ooit komt) en het onvoldoende werken (dat moeten we eerst uitproberen/zien/afwachten), dat ik dan wel bereid ben om tot een compromis te komen met de admins/validatoren dat er iets van een waarschuwing bij komt. Mits na ruime tijd, dat je echt voldoende tijd hebt om te reageren.

Als het zonder zoiets kan dan stem ik daar ook voor. Als het niet anders kan, ben ik bereid tot compromis te komen.
Mits er ruim de tijd is om te reageren. Iemand kan ook op vakantie zijn, in het ziekenhuis liggen of weet ik veel.

Groetjes, Marleen

« Laatst bewerkt op: april 29, 2019, 14:43:07 pm door Marleen »

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #317 Gepost op: april 29, 2019, 15:26:02 pm »

Je geeft me de indruk dat je boos/geirriteerd bent.
Jammer, want ik sta aan "jouw kant".
Oh nee no hard feelings, niet boos, noch geirriteerd, echter wanneer je zegt dat een (hobbymatige) waarnemer iets moet gaan wel al mijn haren overeind staan...

Citaat
Ik voer hier al jaren "strijd" dat admins onze waarnemingen niet wijzigen, want het is hobby. Het is ons opschrijfboekje enz.
En dat admins best een stapje terug mogen doen en wat minder haasten en stressen met het valideren.
Daarin verschillen we toch een klein beetje van mening... ik zelf ben namelijk altijd erg blij als een admin me helpt en mijn waarneming corrigeert (bij mij gaat het vaak over vlinders die even op 'imago' gezet worden, dat ben ik gezien mijn vogelachtergrond niet erg gewend dat het kleed zo uitmaakt).
Wel besef ik (deels door jou ;) ) dat er mensen zijn die liever niet hebben dat er, door een ander, in hun 'opschrijfboekje' wijzigingen aangebracht worden.
Ik ben altijd groot voorstander van de keus bij de gebruiker leggen (al kost dit marginaal meer programmeerwerk). Daarom lijkt het me logisch dat je de gebruikers de mogelijkheid geeft om wijzigingen door admins tegen te gaan.
Maar een implicatie van het niet mogen wijzigen is mijns inziens wel dat er een goed werkend notificatiesysteem is (om te voorkomen dat voorgestelde wijzigingen oneindig in de lucht blijven hangen).

We proberen allemaal mee te denken (en dat is volgens mij ook het doel van dit topic), als ik functies genoemd zie worden waar ik het (zeer) mee oneens ben (zoals een notificatie die toegang tot de site blokkeert tot er een bepaalde handeling is verricht), laat ik dat ook weten (juist als het om eventuele toekomstige functies gaat), nu ze nog in de theoretische ontwerpfase zitten... dat moet je vooral niet persoonlijk opvatten oid... slechts mijn mening over wat je voorstelt.

Marleen

• Member
« Reactie #318 Gepost op: april 29, 2019, 16:00:37 pm »

Hallo Stefan,

Oke.  :duim:

Groetjes, Marleen

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #319 Gepost op: april 29, 2019, 16:57:52 pm »

Ja, ok: Mee eens dat het niet al te dwingend moet zijn, daar jaag je vast mensen mee weg, dus zo'n rood belletje is een beter idee. Een popupje erbij, iets dat je weg kan klikken, maar na enige tijd weer verschijnt, vind ik nog steeds ook wel een idee.  Irritant, maar dat is toch ook een beetje de bedoeling. Het negeren / vergeten van commentaren is ook irritant.

Zoals ik al voorstelde kan een reactie in de commentaarbox ook een verwerking zijn. Men hoeft echt niet direct alles naar de zin van een admin te doen.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

petermeer

• Forum beheerder
    • KNNV Stichts-Hollandse Polderland
« Reactie #320 Gepost op: april 29, 2019, 18:36:56 pm »

Dat is inderdaad jouw stokpaardje! Gelukkig denken de waarnemers waarvan ik (als admin) de waarneming op zeker zet of een kleine aanpassing maak anders over. Ook in dit topic hoor je andere geluiden. Accepteer dat niet iedereen denkt zoals jij, anders wordt het drammen.

De combinatie waarneming.nl en het forum werkt uiteraard ook niet. Beide zijn gescheiden entiteiten. Diverse trollen hebben er voor gezorgd dat voor heel veel waarnemers en admins niet meer op het forum komen.

Nog een stokpaardje. Dit is jouw interpretatie en ik vraag me weleens af in hoeverre dat de discussies die je voert beďnvloed
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #321 Gepost op: april 29, 2019, 19:00:00 pm »

Dat is inderdaad jouw stokpaardje! Gelukkig denken de waarnemers waarvan ik (als admin) de waarneming op zeker zet of een kleine aanpassing maak anders over. Ook in dit topic hoor je andere geluiden. Accepteer dat niet iedereen denkt zoals jij, anders wordt het drammen.

De combinatie waarneming.nl en het forum werkt uiteraard ook niet. Beide zijn gescheiden entiteiten. Diverse trollen hebben er voor gezorgd dat voor heel veel waarnemers en admins niet meer op het forum komen.

Nog een stokpaardje. Dit is jouw interpretatie en ik vraag me weleens af in hoeverre dat de discussies die je voert beďnvloed

Waarom nu weer op de man spelen? Laat Marleen zeggen wat ze wil (ze blijft beleefd) en daar hoeven geen negatieve insinuaties bij.  Dat lokt alleen maar weer discussie uit die er niet toe doet.

Ik zag dat je elders #doeslief postte. Dat lijkt me hier van toepassing. Als je moraalridder wilt zijn, moet ook iemand kunnen dulden waar je het (gelukkig?) niet mee eens bent.
« Laatst bewerkt op: april 29, 2019, 19:02:14 pm door Rutger Barendse »
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

thijsdegraaf

• Gast
« Reactie #322 Gepost op: april 29, 2019, 19:08:05 pm »

Jammer dat door die zich steeds herhalende discussie, waar we toch nooit uitkomen met Marleen (hoeft ook niet, ieder zijn standpunt) we afdwalen van het door Rutger aangekaarte probleem. Waar Marleen het trouwens mee eens is.
Ik vrees, dat mensen er nu met een boog omheen gaan.

Voorstel: Om als wens aan te geven op het wensentopic:
Bel als bij Facebook, Flickr, waarbij aangegeven wordt met een cijfer of er ongelezen berichten zijn en hoeveel.  Met een verwijzing naar de eerste vraag van Rutger.
« Laatst bewerkt op: april 29, 2019, 19:11:01 pm door thijsdegraaf »

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #323 Gepost op: april 29, 2019, 19:17:44 pm »

Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

Gerrian

• Admins
  • Admingroep: Kevers
    • Mijn website
« Reactie #324 Gepost op: april 29, 2019, 19:25:49 pm »

Aanvullend op de reactie van Rien: waarnemers kunnen instellen dat admins hun waarnemingen niet kunnen aanpassen. Daarmee is het probleem toch al opgelost?

thijsdegraaf

• Gast
« Reactie #325 Gepost op: april 29, 2019, 20:19:10 pm »

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #326 Gepost op: april 29, 2019, 21:50:58 pm »

Aanvullend op de reactie van Rien: waarnemers kunnen instellen dat admins hun waarnemingen niet kunnen aanpassen. Daarmee is het probleem toch al opgelost?

Daar is toch al veel meer over gezegd?[misschien elders].Het lijkt me voor de Admins een rámp !
Een correcte corrector wil toch uiteindelijk t juiste antwoord ?  !
 En als de waarnemer dat na lang aandringen/aanmoedigen niet [wil]doet...gaat de Admins ontieglijk balen.!  ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #327 Gepost op: april 29, 2019, 21:57:26 pm »

Daar is toch al veel meer over gezegd?[misschien elders].Het lijkt me voor de Admins een rámp !
Een correcte corrector wil toch uiteindelijk t juiste antwoord ?  !
 En als de waarnemer dat na lang aandringen/aanmoedigen niet [wil]doet...gaat de Admins ontieglijk balen.!  ?

Waarom zou die?... het is toch niet zijn (m/v) waarneming... zolang de admin er maar niet mee lastig gevallen blijft worden of dat het nog in allerlei overzichten tevoorschijn komt...
Nee ik denk dat het goed is om de mogelijkheid te hebben dat men geen wijzigingen maakt... optioneel... ik denk dat het overgrote merendeel van de gebruikers hartstikke blij is dat hij geholpen wordt, maar ik kan me ook voorstellen dat je er in bepaalde situaties niet op zit te wachten... zou mijns inziens gerespecteerd moeten worden...

EDIT: Daarbij is het misschien ook wel belangrijk om het even in historisch perspectief te plaatsen... tot relatief kort geleden was het (bij vogels in elk geval) ook ongebruikelijk dat admins wijzigingen maakten in je waarnemingen... Een soort van ongeschreven regel... (maar als ik mij niet vergis zelfs "officieel" afgesproken onder admins)... gebruikers die in dat licht hun waarnemingen als hun eigen notitieboekje zijn gaan beschouwen, kan dit niet kwalijk genomen worden.
« Laatst bewerkt op: april 29, 2019, 22:03:03 pm door SlechtValk »

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #328 Gepost op: april 29, 2019, 22:07:41 pm »

Okee Stefan : ik heb een ander vermoeden, maar misschien heb ik t totaal mis.
Groene groe[n]tjes.Rien.

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #329 Gepost op: april 29, 2019, 22:30:07 pm »

Okee Stefan : ik heb een ander vermoeden, maar misschien heb ik t totaal mis.

Ik snap je gedachte, maar feitelijk is het de waarneming van iemand anders... dat een admin ermee zit als diegene zijn/haar aanwijzingen niet opvolgt, is toch echt een probleem van die admin zelf... zoals ik al zei, moet de layout en workflow het wel toelaten dat de admin nooit meer lastiggevallen wordt met deze foutieve waarneming indien hij dat niet wenst... maar dat is een heel ander verhaal.

Soms moet je accepteren dat je niet alles kan corrigeren, net zoals je moet accepteren dat je niet alles kunt determineren (van slechte foto's bijv.).

Pagina's: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 20   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.06 seconden met 21 queries.