Het probleem is dat de verhouding admins/waarnemers zo is en zal blijven dat het gewoon niet mogelijk is om een leermoment in te lassen bij alle foute waarnemingen.
Om toch maar met het voorbeeld van het kind verder te gaan. Het is eerder in 1 uur tijd met 1 leerkracht 1000 kinderen iets aanleren. Dat is de realiteit.
Ik zou hier graag meer over willen weten en vraag me af wat er dan precies gebeurt.
"Vroeger" was het zo dat je een waarneming deed, die voerde je in. Plant spec oid als je de soort niet wist. Dan zette je dat op het forum. Daar kreeg je dan vaak antwoord. Je wijzigde de waarneming. En een weekje of soms een paar weekjes daarna kwam er een admin en die keurde het goed, bijvoorbeeld. Of gaf nog een feedback. Of.... wat dan ook. Het vragen op het forum droeg er aan bij dat de admins het makkelijker konden goedkeuren. Er werd ook gevraagd, zet link naar het topic erbij, geef bij je waarneming aan wie de determinatie heeft gedaan, dat kan helpen bij het sneller beoordelen/goedkeuren.
Maar de laatste jaren dat ik in Nederland woonde, was het valideren al zo een wedstrijd geworden, dat ik vaak of niet snel genoeg was om de vraag op het forum te zetten, want dan was er al reactie van een admin. Of soms had ik het wel op het forum gezet, maar voor daar reactie kwam was er al een behulpzame admin. Gevolg is, je zet het niet meer op het forum.
En dan gaat het niet om of iemand wel of niet wil leren. Maar op het forum gaven behulpzame admins of medewaarnemers vaak ook kleed en gedrag aan of geslacht als dat zichtbaar is. Waardoor je, als je dat aanpast, het in een keer klaar staat voor de admin voor goedkeuring, zonder dat er nog iets gewijzigd hoefde. Mensen vroegen ook zelf om extra info zoals geslacht enz. Het gevolg is dat als iedereen daar hier op het forum steeds mee bezig is, dat de admins daar bij het valideren geen werk aan hebben.
Ook lezen mensen op het forum elkaars berichten. Waardoor je ook van elkaar kunt leren.
Een admin die door alle validaties jaagd om het zo snel mogelijk goed te keuren, doet dat inderdaad steeds 1 op 1,
want daar is er niemand anders die meekijkt bij een waarneming en kan leren van wat er wel of niet goed is.
Dus als je het als admin niet meer alleen wilt doen, dan is het misschien wel nodig dat waarnemers langer moeten wachten op validatie
waardoor ze eerst zelf aan het werk zullen gaan door het bijv op het forum te zetten. Waardoor mensen dingen leren. Over de soort, over hoe je het invoert enz.
Iedereen kan daar aan bijdragen. En velen doen dat ook al. En dat is heel fijn. Dank je wel.
Het is de hopen dat meer en meer mensen zich daarbij aansluiten. Want het is niet aardig om de admins in hun eentje al het werk te laten doen.
Op het forum wordt er veel eerder naar andere topics verwezen waar een vraag is geweest, dan dat mensen verwijzen naar een waarneming waar een admin iets heeft gewijzigd.
Dus op het forum verspreid kennis zich ook van de een naar de ander. Ook andere waarnemers helpen daar elkaar. Dan hoeft de admin het dus niet alleen te doen, maar krijgt hulp en het bespaard werk.
Maar dan moeten de waarnemers daar wel kans voor krijgen. Dan moet het wel zin hebben om dat te doen.
Vaak heeft het alleen zin om iets op het forum te vragen, als dat sneller kans geeft op een naam en meer kans geeft op antwoord op aanvullende vragen, dan de razendsnel validerende admins.
Ik vind het niet eerlijk en niet netjes voor de admins, die zoveel mensen helpen en zo'n groot deel van de mensen die er niet eens naar kijkt. Hoeft ook niet want de admins passen het aan.
Als je het moet lezen, waarneming wijzigen, juiste naam invullen, gaat het ook een keer door je hersenen en denk je volgende keer misschien wel "oh, vorige keer had ik die verkeerd" oid.
Of je ziet de soort en denkt, oh dat is die, nu weet ik de juiste naam. Als je moeite moet doen om een naam te vinden, door in boeken te zoeken of op het forum te vragen, is de kans groter dat je het volgende keer zelf weet.
En voordat mensen weer komen met "dan moet je je waarneming nog niet invoeren"
Dus... Ik doe een waarneming. Mag het niet in mijn notitieboekje schrijven. Omdat anders binnen een paar uur of binnen een dag een admin langs komt die erin gaat strepen en herschrijven,
en vervolgens gaat diezelfde admin klagen over de waarnemers die allemaal geholpen moeten worden omdat ze het maar aan de admins overlaten, nergens om hulp vragen en als er iets gewijzigd moet duurt het ook nog te lang. Hallo dit is een hobby. Kom op. Haal adem. Geef mensen eens wat tijd en ruimte. Kwaliteit/kwantiteit.
Het is een spiraal. Als je iets meer tijd neemt. De waarnemingen niet zo snel valideerd. Mensen weer naar het forum gaan (of stuurt) om vragen te stellen, mensen dingen leren, dan krijg je een opwaardse spiraal voor mensen die zich inzetten voor hun waarnemingen, die kennis opdoen en die kennis daarna ook weer kunnen delen.
Als je zo door blijft gaan als nu, weet straks niemand meer iets, hoeft ook niet, foto inleveren is genoeg, de apps en de admins doen de rest.
Admins hebben er volgens mij in hun vrije tijd bijna een baan aan om voor al die mensen de hobby te vervullen door voor iedereen de waarnemingen te determineren.
Als ik postzegels wil verzamelen, is het toch ook raar om naar een postzegel kenner te gaan, een verhuisdoos vol postzegels op tafel om te kiepen en te zeggen,
zoek het even voor me uit, graag netjes in dit album, met correcte naam en gegevens. Ik wil dan toch postzegels verzamelen, dan kan ik al het werk toch niet bij een ander dumpen?
Misschien kunnen we eens een lijst maken van allerlei mogelijke manieren hoe we dit op kunnen lossen.
Het hoeven geen perfecte oplossingen te zijn, maar laten we proberen te brainstormen, met elkaar tot een idee/oplossing te komen.
Als we goed samenwerken en tot een compromis komen die voor iedereen fijn is, dan hebben we daar allemaal wat aan.
Zoals eerder gezegd het is niet waarnemers tegen de admins, ja maar hij, ja maar zij....
Er zijn hier zoveel slimme en creatieve mensen.
Hoe kunnen we er nou voor zorgen, met elkaar, dat de waarnemers zoveel mogelijk leren en zelf doen, zelf hun waarneming aanpassen, verantwoordelijk zijn voor hun eigen waarneming,
en de admins er zo min mogelijk werk aan het valideren hebben, dat er gereageerd wordt als ze feedback geven en vooral bezig kunnen zijn met goedkeuren?
Wat is daarvoor nodig en hoe kunnen we dat doen?
Bijv.
- Mensen reageren niet omdat emailadres niet werkt.
Misschien is het mogelijk na bijv 2-4 weken geen reactie, een mail te sturen met emailbevestiging. Wordt het niet bevestigd, account op inactief en pas weer kunnen invoeren als je emailadres bevestigd is?
- Mensen zijn onervaren en weten niet hoe alles in te vullen.
Per nieuwe soortgroep waar je een waarneming invoert, krijg je een mail met tips voor invoeren en determinatie bij die soortgroep. Met evt links naar determinatiesites enz. En misschien kan een admin als het steeds verkeerd gaat zorgen dat je die email nog een keer krijgt.
- Het helpt als mensen wegwijs worden in het determineren.
De familieoverzichten helpen daarbij. Die zijn niet op de nieuwe site. En misschien zijn er zelfs velen die niet weten dat ze bestaan of hoe ze te gebruiken. Is er ook iets anders mogelijk? Een eenvoudig, (ik zeg maar wat, even voor het voorbeeld) lange dunne poten = waarschijnlijk hooiwagen, klein en springt = waarschijnlijk springspin, ong 1,5cm en rent = waarschijnlijk renspin. Weet je de naam niet, zet je vraag dan altijd op het forum. Dit is niet te doen met alles, maar het kan mensen wel een begin geven waar ze moeten zoeken. Kan misschien in de mail-per-soortgroep zoals hierboven genoemd.
- ....
Dan kunnen we toch met elkaar tot oplossingen komen waarbij admins niet meer alles wijzigen en waarnemers weer hun waarneming beheren?
We kunnen met elkaar een plannetje bedenken, wil ik best in meedenken, hoe we weer even "orde op zaken krijgen" zodat ook de nieuwe waarnemers het wat sneller/makkeiljker onder de knie krijgen. Dat gaat ons echt heel veel werk besparen.
Dat de admins waarnemers helpen door alles voor ze te determineren, doen zij niet uit service, maar omdat je in je eentje sneller bent.
In je eentje ben je sneller, maar samen kom je verder. En dat samen kan ook ik niet alleen.
Mijn ideeen zijn misschien niet perfect, maar andere ideeen zijn welkom. Mits probleemoplossend en niet symptoombestrijdend.
Want bij dat laatste, daar heb je op de lange termijn dan alsnog niks aan. Want het probleem blijft dan bestaan.
Verder gaat het bij het invoeren van waarnemingen veel verder dan een interactie tussen admins en waarnemers. Het gaat over natuurbeleid en -bescherming. Als 1 persoon een 1000-tal personen moet aanleren om de laatste 1000 individuen van een soort van uitsterven te behoeden en de zaak is wat complex en er is weinig tijd ga je andere keuzes maken. Misschien doe je best zelf een deel van het werk.
Kun je wat meer uitleggen wat je bedoelt en misschien een voorbeeld (als dat mogelijk is) van geven?
Als je zegt "Als 1 persoon een 1000-tal personen moet aanleren om de laatste duizend van een soort voor uitsterven te behoeden" is het dan niet mogelijk om (afhankelijk van de situatie uiteraard) er of wat over te schrijven op het forum waarnaar verwezen kan worden? Of een tekstje wat voorgeschreven wordt, wat je als reactie kan plaatsen bij validatie. Of zoals ik eerder ergens noemde, als je bepaalde soortgroep begint, dat je dan een mail krijgt of toegang tot een pagina/pdf met informatie over die soortgroep en evt specifieke soorten waar je iets extra over moet weten? Of misschien zijn er andere mogelijkheden die beter passen. Er is ook embargo en daar zou iets van een berichtje bij kunnen, met wat men dan moet weten? Maar als iedere admin voor zich, aan de slag gaat met de enorme bak met foto's, dan is dat ook lastig. Hoe kan er voor gezorgd dat we dit soort dingen meer samen doen?
Groetjes, Marleen