Als een kind zichzelf wil aankleden (de soort determineren/waarneming registreren) maar z'n shirt binnenstebuiten aantrekt is het tijd voor een leermoment.
Of de ouder/verzorger het kind vervolgens helpt het shirt om te draaien of dat het kind zelf laat doen zou niet uit moeten maken voor het overbrengen van de boodschap (namelijk dat het niet klopt op deze manier).
Een deel van de kinderen wil het echt graag zelf kunnen en zal hierdoor een volgende keer goed nadenken om het dan helemaal zelfstandig te doen.
Andere kinderen zijn blij met het idee dat ze nog niet alles zelf hoeven te weten/kunnen, dat er altijd meegekeken wordt en maken nog een aantal keer dezelfde fout (en ervaren dat niet als een probleem).
Niet iedereen heeft de ambitie om te leren determineren (incl. alles wat er bij te kijken komt zoals leeftijdsbepaling van het waargenomen organisme) of het vertrouwen dat zelf te kunnen. Er kan toch weinig op tegen zijn om de drempel voor deze groep lager te maken? Tussen de door het nieuwe systeem overgehaalde nieuwe waarnemers zullen ook nieuwsgierige mensen zitten die dieper met hun nieuwe hobby willen beziggaan dan dat het bij doorgeven van waarnemingen blijft. Daarnaast mag het natuurlijk gewoon bij doorgeven van waarnemingen blijven. Al super dat men de moeite neemt om zijn of haar waarnemingen te registreren. 
Helemaal eens. Maar laat het dan een leermoment zijn.
"Het is X ik heb de waarneming voor je gewijzigd" daar leer je niks van.
En met het forum, de automatische determinatie app, hulp van een admin is de drempel al heel laag.
Met de waarnemingen ook nog voor de waarnemers wijzigen, heb je de drempel weggehaald
en een neerwaardse helling gemaakt, alle foto's rollen zo naar binnen en de admins kunnen de puinhoop opruimen.
Als iemand niet wil leren determineren, dat staat los van of iemand zijn waarneming zo goed mogelijk aanlevert.
Want als je niet wil determineren kan je de naam op het forum vragen of de determinatieapp gebruiken.
Het wijzigen van iemands waarneming zit op een ander punt. Daarmee zeg je eigenlijk "je hoeft je waarneming niet meer goed aan te leveren".
Dus je hoeft kleed en gedrag enz niet meer in te vullen, want wij admins zetten dat allemaal wel recht.
Je hoeft niet meer netjes op een stoel aan tafel te zitten als je gaat eten, en met mes en vork te eten.
Als jij op de tafel wilt zitten en met je vieze modderschoenen naast je bord, en met je handen de soep
of spaghetti met saus of rijst met kip/kerrie/ananas wilt eten, geen punt, prima, helemaal oke, wij poetsen jou en de tafel wel schoon.
Lieve admins, dat is hard werken hoor, als er straks tienduizenden waarnemers zo hun waarnemingen gaan invoeren.
Sorry ik vind het niet getuigen van respect voor de waarnemer. En eigenlijk al helemaal niet getuigen van respect voor de admin.
De admins willen ook wel eens aan een schone tafel hun lunch eten, of even het veld in en zelf iets waarnemen (Of doen ze dat niet meer?)
En als je de waarnemer wilt helpen, kan je als admin feedback geven, andere waarnemers kunnen behulpzaam zijn en mails naar de waarnemer sturen,
hulp op het forum is mogelijk, er zijn apps die determinatie voor je doen. Daar hoeft het aanpassen van een waarneming echt niet ook bij.
Andere kinderen zijn blij met het idee dat ze nog niet alles zelf hoeven te weten/kunnen,
dat er altijd meegekeken wordt en maken nog een aantal keer dezelfde fout (en ervaren dat niet als een probleem).
Maar als een admin gewoon feedback geeft bij een waarneming, dan gebeurt dat toch ook?
Ik vind het ook fijn als een admin -meekijkt- .
Waar het voor mij om gaat is waar de grens ligt tussen behulpzaamheid van een admin en het overnemen van iemands taken/functioneren/zelfstandigheid.
En wat er gebeurt op het moment dat admins alles mogen wijzigen, is dat zij dan vervolgens alle kindjes gaan aankleden en shirts gaan omdraaien enz, want dat gaat een stuk sneller en we moeten wel opschieten. Kinderen die het wel zelf willen doen, die hebben pech, want ja we moeten wel vooruit. En met *huphuphupkeerttshirtweergoed* "Ja je tshirt zat binnenstebuiten dus ik heb het even goed gedaan" -kan- niemand het meer zelf doen.
En wat ik een beetje dubbel vind is dat aan de ene kant admins alles willen wijzigen. Maar tegelijkertijd wordt er ook geklaagd
over dat mensen maar hun waarnemingen er op gooien en niet eens bijv aangeplant enz invullen, of het op onzeker laten staan enz.
Voor mij is, zoals het nu is, dat je zelf kunt kiezen of je waarnemingen door admins gewijzigd mogen worden of niet, een prima oplossing. Want ik kan dan aangeven dat ik het zelf wil doen.
En mensen die het prima vinden dat admins het wijzigen, die kunnen dat aangeven. En bij die waarnemers/waarnemingen kunnen de admins hun gang gaan.
Maar weet je.
Als Julian het goed vindt om leermomenten te hebben.
Als een kind zichzelf wil aankleden (de soort determineren/waarneming registreren) maar z'n shirt binnenstebuiten aantrekt is het tijd voor een leermoment.
Als Stefan begrijpt dat sommige mensen hun notitieboekje willen behouden...
Er zijn gewoon mensen die het als hun eigen opschrijfboekje beschouwen. Die willen dat niemand anders in hun opschrijfboekje gaat "kliederen" en dat kan ik goed begrijpen!
Mijn voorstel is dan ook om voor diegenen die geen wijzigingen willen, de wijziging als een wijzigingsvoorstel te presenteren bij de waarneming... dan gebeurt er niets met de waarneming tot de gebruiker akkoord gaat met de wijziging...
Een wijzigingsvoorstel is bijna hetzelfde als feedback geven en de waarnemer het zelf laten aanpassen, dat scheelt veeeeel programmeerwerk denk ik zo.
En Rutger graag zoveel mogelijk waarnemers wil helpen....
In veel dingen geef ik je gelijk, maar het moet ook kunnen opschieten. Als admin wil je zoveel mogelijk waarnemers helpen.
Dan kunnen we toch met elkaar tot oplossingen komen waarbij admins niet meer alles wijzigen en waarnemers weer hun waarneming beheren?
We kunnen met elkaar een plannetje bedenken, wil ik best in meedenken, hoe we weer even "orde op zaken krijgen" zodat ook de nieuwe waarnemers het wat sneller/makkeiljker onder de knie krijgen.
Dat gaat ons echt heel veel werk besparen.
Nu kan het nog. Nu is er een groot deel waarnemers die er al lang zijn. En een niet te groot deel nieuwe waarnemers die nog geen / weinig ervaring ermee hebben. Nu is het nog omkeerbaar.
Nu is het nog alleen Nederland (en misschien Belgie).
Als in de toekomst observado & waarneming 1 wordt en iedereen meer en meer in het buitenland ook gaat invoeren.
En alle foto's maar instuurt en wacht tot een admin alles heeft aangepast....
Ik denk dat je dat echt niet moet willen. Dat moet je als site niet willen. Als admins niet willen. Maar ook als waarnemer niet.
En hulp krijgen van een admin of van het forum of van de determinatie app kan altijd.