praatsessie nieuwe versie

Gestart door hiskodevries, maart 04, 2019, 08:24:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Corry, als je die zo vaak gebruikte dan was je ook opgevallen dat die al twee weken een foutmelding gaf.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Citaat van: hiskodevries op april 06, 2019, 09:48:11 AM
Corry, als je die zo vaak gebruikte dan was je ook opgevallen dat die al twee weken een foutmelding gaf.
Hisko ik was ziek. Foutmelding heb ik gezien maar ik sta niet direct te zeuren.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

Corry dan hoop ik dat je weer helemaal beter bent. Ga het nieuwe invoerscherm gebruiken. Daar wordt je blij van. Geen gezeur met soortgroep kiezen. Over biotoop is al veel gesproken. Die komt niet terug zonder de combinatie van een project.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Citaat van: hiskodevries op april 06, 2019, 11:08:41 AM
Corry dan hoop ik dat je weer helemaal beter bent. Ga het nieuwe invoerscherm gebruiken. Daar wordt je blij van. Geen gezeur met soortgroep kiezen. Over biotoop is al veel gesproken. Die komt niet terug zonder de combinatie van een project.
Ik ben helemaal niet blij met de nieuwe site. Veel meer werk. Ziet er prachtig uit maar is niet functioneel voor mij. Er zijn meer klagers in mijn omgeving.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

Dat was ik tot eind januari ook niet. Maar als je in de oude versie bubble blijft veranderd dat ook niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Ik snap jou wel maar voor mijn doeleinden wil ik nog zolang mogelijk met een biotoop kunnen werken en gemakkelijk dingen kunnen oproepen zonder eindeloos te hoeven filteren. Het scheelt me een muisarm die dan al snel pijnlijk wordt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Waarom geen ok/filter knop die je met enter kunt bedienen? Dat zou al een stuk schelen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Op de nieuwe site is in "mijn foto's" het erg moeilijk de laatst ingevoerde foto's terug te vinden. Dat zou eenvoudiger moeten zijn. Zo kan ik nog wel meer roepen.... Al met al kost een en ander me nu veel meer tijd dan voorheen. Ik weet dat jullie stinkend je best doen en wil niet teveel zeuren. Uiteindelijk hoop ik dat de site voldoet en makkelijk mee te werken is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Henk Soepenberg

Citaat van: Corryabbink op april 06, 2019, 09:44:43 AM
Invoeren met het nieuwe model is niet naar mijn tevredenheid. Daar kan ik geen biotoop enz. opgeven.

Je zou het biotoop kunnen aangeven bij de notities, Corry. Dan geeft je dat ook de mogelijkheid om op waarnemingen in een bepaald biotoop te zoeken.
Zoals dat nu kan met, om maar wat noemen, je aziaatjes op de afrastering  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op april 06, 2019, 08:05:53 AM
Stefan, je hebt gelijk het loopt uit de hand voor je het weet. Jouw oplossing met groeperen kost wel heel veel ruimte. Mijn vermoeden is dat het op een smartphone meer dan 1 scherm is. Dat moet je niet willen.

Op zich zou het ongeveer even veel ruimte moeten nemen... nu staat het naast elkaar (in regel) in mijn oplossing iets meer onder elkaar gerangschikt, maar het blijft min of meer hetzelfde aantal items (alleen de kopjes komen erbij)...

Het voorbeeld is ook alleen maar een voorbeeld... ik heb gekozen voor 4 blokjes met elk twee/drie "filters". Je kunt er ook voor kiezen om twee blokjes met alleen de meest essentiële filters (begin- en einddatum zijn vaak wel vrij essentieel en een vrij zoekveld om op soort of familienaam te zoeken) en dan via de knop "meer filters" (links onderaan) de rest weer te geven... als zelfs dat te veel ruimte in lijkt te nemen (bijv. op mobiel) zou je zelfs nog kunnen zeggen dat je er een soort menustructuur met meerdere niveau's van maakt... (dan moet er wel heeel goed nagedacht worden over de naamgeving... ik heb gekozen voor "details" en "classificatie" in mijn blokjes, maar dat zou een verwarrende naam kunnen zijn).

Bovendien... op dit moment nemen de filters ook al veel ruimte in... (incl. geavanceerd) soms ook meer dan een pagina (zie bijgevoegde afbeeldingen) en die staan altijd in beeld (ook als je er niet om vraagt) als je het onder de knop "filters" stopt dan hebben mensen die er geen gebruik van willen maken er geen last van... wil je dat wel, dan weet je dat een lijst krijgt.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Ik ben toch nog met die filters bezig.
Zijn meer mensen overtuigd van het idee om standaard alleen begin, einddatum en zoeken te tonen? Dat maakt de standaard opening wel mooi compact.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op april 06, 2019, 15:14:11 PM
Zijn meer mensen overtuigd van het idee om standaard alleen begin, einddatum en zoeken te tonen? Dat maakt de standaard opening wel mooi compact.

Ik ben voor (al denk ik niet dat je mij onder "meer mensen" beschouwt, aangezien ik dat idee al opperde)...
Alhoewel... nu ik foto's open... daar zijn soortgroepen en zeldzaamheid wel weer euh... zaken die veel mensen denk ik wel vaak zouden gebruiken...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Citaat van: Marleen op april 06, 2019, 09:40:19 AM
Citaat van: hiskodevries op april 06, 2019, 08:41:57 AM
De >>knop wekt de indruk om je naar de laatste pagina het overzicht te brengen die voldoet aan jouw zoek criteria . Dat is niet zo. Die knop brengt je naar de derde pagina.
Als je de wens hebt om echt naar de laatste pagina te gaan kun je:
1. Betere zoekcriteria opgeven
2. Sorteren op datum.
In het overzicht met je eigen waarnemingen vind je al een zoek veld waarmee je vlot de selectie kan verkleinen.
Zoeken op genus, lokatie, teksten uit opmerkingen en externe referenties, familie etc.

Interessant dit. Wat jij dus eigenlijk zegt is....
In de hele wereld werkt >> als naar de laatste pagina gaan. Maar bij ons niet. Als mensen er op klikken laten we zien dat die knop stuk is.
En in plaats van gebruiksvriendelijk te zijn en dingen makkelijk te maken, gaan we mensen in een bak filters gooien en daar moeten ze maar mee leren omgaan.

Eens met Marleen.

Het is een beetje een ongeschreven conventie dat "<<" en ">>" gebruikt worden voor "terug naar eerste pagina" en "naar laatste pagina"... "<" en ">" voor "vorige" en "volgende"...
Het is mijns inziens erg ongewenst om tegen dergelijke conventies in te gaan... dan gebeuren er dingen die mensen niet verwachten en dat levert altijd onduidelijkheid (en daardoor irritatie) op...

Al snap ik ergens het probleem voor de programmeurs wel... als je op moment van laden nog niet weet hoeveel pagina's er komen, is het moeilijk om de laatste te selecteren...

Als het bedoelde gedrag is dat er 3 pagina's vooruit (of achteruit) gegaan wordt, waarom de knoppen dan niet "+3" en "-3" noemen?... staat misschien niet zo mooi, maar geeft wel duidelijk aan wat ze doen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Of alleen maar een volgende pagina. Net zoals een zoekopdracht in Google werkt.
Als je een waarnemingen, foto of geluidsoverzicht oproept heb je daar een intentie bij. Je wilt wat opzoeken.
Dan moet je zelf de zoekopdracht zo duidelijk mogelijk opgeven. De meest recente data staat dan op de eerste pagina.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marco de Haas

Citaat van: Marleen op april 06, 2019, 17:20:43 PM
Er wordt dus niet gewerkt aan gebruiksvriendelijkheid (systeem doet het werk),
maar aan systeemvriendelijkheid (gebruiker moet het werk doen - letterijk, met eindeloos geklik en maar beter moeten begrijpen hoe je moet zoeken).

Precies dit valt mij dus erg tegen aan de nieuwe site. Er werd altijd maar vastgehouden/teruggegrepen op het feit dat de website wat meer 'basic' zou worden zo hier en daar, zodat de website eenvoudiger en gebruiksvriendelijker zou worden. Voor mijn gevoel gebeurt echter het tegenovergestelde, alleen al om 'mijn foto's op te roepen kost een extra keer klikken (en dus een extra pagina laden). Er worden door (voor mij totaal onbekende) personen keuzes gemaakt die echt kant nog wal raken. Dit is dus ook weer zo'n voorbeeld, eigenlijk heeft elke website wel een keuze om naar de laatste/eerste pagina te verspringen, maar waarneming.nl moet daar weer zo nodig vanaf?

Het is overigens grappig om te zien dat hier dus een 'optie' wordt verdedigd die werkelijk nergens op slaat. Als ik 2 pagina's door wil schuiven kan ik toch ook gewoon op dat paginanummer klikken? Er zitten nu twee knoppen naast elkaar die precies hetzelfde doen, dan kan je de '>>-knop' net zo goed weghalen (maar veel beter: naar de laatste pagina laten verwijzen).

Citaat van: hiskodevries op april 06, 2019, 17:21:00 PM
Of alleen maar een volgende pagina. Net zoals een zoekopdracht in Google werkt.

Als we Google erbij gaan betrekken: daar kan ik tenminste nog gelijk naar de eerste 10 pagina's gaan, i.p.v. slechts de eerste 3.

Geloof mij, ik wil graag gebruik gaan maken van de nieuwe website om die omgeving meer te verkennen, maar zolang deze website niet logisch in elkaar steekt blijf ik daar weg (los van het feit dat ik daar als admin ook weinig kan doen). De meeste lovenswaardige woorden die ik hoor hebben betrekking op het invoeren van waarnemingen, dat ziet er (los van het vele scrolwerk) inderdaad top uit! De rest zal dus vast ook wel komen, daar hoop ik in elk geval maar op.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Corryabbink

#165
Marleen en Marco ik ben het helemaal met jullie eens.
Het is te hopen dat de oude site niet ineens verdwenen is...........dan hebben we een echt probleem!
Ik voer tig waarnemingen en foto's in maar heb er nu veel meer tijd voor nodig dan voorheen. Ook al gebruik ik de oude site dan nog zit ik vaak weer ongemerkt op de nieuwe. Nooit had ik last van mijn handen of arm maar nu dus wel. Veel onnodig klikken en scrollen en dan nog niet tevoorschijn kunnen halen wat ik wil. De oude site was veel gebruiksvriendelijker!!! Alle verandering is dus geen verbetering en dat zou het wel moeten zijn!!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Rien Ondersteijn

De vorige sprekers verwoorden mijn gevoel keurig.
Groene groe[n]tjes.Rien.

petermeer

De knoppen <, <<, > en >> zijn toch echt niet meer van deze tijd. Toon gewoon een knop met 'Meer resultaten' om verder in te zoomen.

Vasthouden aan het verleden heeft niet zoveel zin. In dit kader is het misschien ook wel beter om de oude site zo snel mogelijk af te sluiten. Al was het alleen al om de gebruikers te 'stimuleren' om meer met de nieuwe site werken en niet steeds terug te vallen in de oude sentimenten.

Je wilt toch ook niet terug naar MS-DOS.  :-\
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

marcel234

Citaat van: petermeer op april 07, 2019, 01:06:26 AM
Je wilt toch ook niet terug naar MS-DOS.  :-\

De gebruikers willen dat niet inderdaad maar toch gebeurt het...

Corryabbink

Citaat van: petermeer op april 07, 2019, 01:06:26 AM
De knoppen <, <<, > en >> zijn toch echt niet meer van deze tijd. Toon gewoon een knop met 'Meer resultaten' om verder in te zoomen.

Vasthouden aan het verleden heeft niet zoveel zin. In dit kader is het misschien ook wel beter om de oude site zo snel mogelijk af te sluiten. Al was het alleen al om de gebruikers te 'stimuleren' om meer met de nieuwe site werken en niet steeds terug te vallen in de oude sentimenten.

Je wilt toch ook niet terug naar MS-DOS.  :-\

Hoezo stimuleren?? Afhaken kan ook. Er zijn meer sites in de lucht.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

Even de praktijk. Je roept de waarnemingen van Aart vink op. Dat zullen een paar 1000 waarnemingen zijn. Waarom zou je dan van pagina 1 naar pagina 23 willen springen?
Of wilt door een overzicht bladeren, dan volstaat 1 pagina verder en terug naar begin.
Of je zoekt iets, dan geef je de juiste argumenten op.
Wat is fout in deze redenatie?
Behalve 'vroeger was het zo'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

#171
De oudste waarneming heb je met 1 klik op de kolom kop datum
En dan kun je richting de nieuwste bladeren.
CiteerSoms ben ik ook benieuwd naar bijvoorbeeld omgeving. Soms zijn er foto's van een gebied/soort in de sneeuw.
Of soms staan er op oude foto's nog bomen of gebouwen of ziet de omgeving er anders uit. Wat ook iets kan zeggen over het voorkomen van een soort.
en die vind je altijd op pagina 22?
Ik hoor geen argumenten waarom je gelijk naar pagina 12 of 16 of .. wilt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henk Soepenberg

Citaat van: SlechtValk op april 06, 2019, 17:01:51 PM
Citaat van: Marleen op april 06, 2019, 09:40:19 AM
Citaat van: hiskodevries op april 06, 2019, 08:41:57 AM
De >>knop wekt de indruk om je naar de laatste pagina het overzicht te brengen die voldoet aan jouw zoek criteria . Dat is niet zo. Die knop brengt je naar de derde pagina.
Als je de wens hebt om echt naar de laatste pagina te gaan kun je:
1. Betere zoekcriteria opgeven
2. Sorteren op datum.
In het overzicht met je eigen waarnemingen vind je al een zoek veld waarmee je vlot de selectie kan verkleinen.
Zoeken op genus, lokatie, teksten uit opmerkingen en externe referenties, familie etc.

Interessant dit. Wat jij dus eigenlijk zegt is....
In de hele wereld werkt >> als naar de laatste pagina gaan. Maar bij ons niet. Als mensen er op klikken laten we zien dat die knop stuk is.
En in plaats van gebruiksvriendelijk te zijn en dingen makkelijk te maken, gaan we mensen in een bak filters gooien en daar moeten ze maar mee leren omgaan.

Eens met Marleen.

Het is een beetje een ongeschreven conventie dat "<<" en ">>" gebruikt worden voor "terug naar eerste pagina" en "naar laatste pagina"... "<" en ">" voor "vorige" en "volgende"...
Het is mijns inziens erg ongewenst om tegen dergelijke conventies in te gaan... dan gebeuren er dingen die mensen niet verwachten en dat levert altijd onduidelijkheid (en daardoor irritatie) op...

Al snap ik ergens het probleem voor de programmeurs wel... als je op moment van laden nog niet weet hoeveel pagina's er komen, is het moeilijk om de laatste te selecteren...

Als het bedoelde gedrag is dat er 3 pagina's vooruit (of achteruit) gegaan wordt, waarom de knoppen dan niet "+3" en "-3" noemen?... staat misschien niet zo mooi, maar geeft wel duidelijk aan wat ze doen...

Met de << knop gaat Waarneming trouwens niet tegen die ongeschreven conventie in..  ;)

https://waarneming.nl/photos/?after_date=2019-03-08&before_date=2019-04-07&species_group=18&page=100
Vriendelijke groeten,
Henk

Auratus

Citaat van: Henk Soepenberg op april 07, 2019, 14:21:01 PM
Citaat van: SlechtValk op april 06, 2019, 17:01:51 PM
Citaat van: Marleen op april 06, 2019, 09:40:19 AM
Citaat van: hiskodevries op april 06, 2019, 08:41:57 AM
De >>knop wekt de indruk om je naar de laatste pagina het overzicht te brengen die voldoet aan jouw zoek criteria . Dat is niet zo. Die knop brengt je naar de derde pagina.
Als je de wens hebt om echt naar de laatste pagina te gaan kun je:
1. Betere zoekcriteria opgeven
2. Sorteren op datum.
In het overzicht met je eigen waarnemingen vind je al een zoek veld waarmee je vlot de selectie kan verkleinen.
Zoeken op genus, lokatie, teksten uit opmerkingen en externe referenties, familie etc.

Interessant dit. Wat jij dus eigenlijk zegt is....
In de hele wereld werkt >> als naar de laatste pagina gaan. Maar bij ons niet. Als mensen er op klikken laten we zien dat die knop stuk is.
En in plaats van gebruiksvriendelijk te zijn en dingen makkelijk te maken, gaan we mensen in een bak filters gooien en daar moeten ze maar mee leren omgaan.

Eens met Marleen.

Het is een beetje een ongeschreven conventie dat "<<" en ">>" gebruikt worden voor "terug naar eerste pagina" en "naar laatste pagina"... "<" en ">" voor "vorige" en "volgende"...
Het is mijns inziens erg ongewenst om tegen dergelijke conventies in te gaan... dan gebeuren er dingen die mensen niet verwachten en dat levert altijd onduidelijkheid (en daardoor irritatie) op...

Al snap ik ergens het probleem voor de programmeurs wel... als je op moment van laden nog niet weet hoeveel pagina's er komen, is het moeilijk om de laatste te selecteren...

Als het bedoelde gedrag is dat er 3 pagina's vooruit (of achteruit) gegaan wordt, waarom de knoppen dan niet "+3" en "-3" noemen?... staat misschien niet zo mooi, maar geeft wel duidelijk aan wat ze doen...

Met de << knop gaat Waarneming trouwens niet tegen die ongeschreven conventie in..  ;)

https://waarneming.nl/photos/?after_date=2019-03-08&before_date=2019-04-07&species_group=18&page=100

Dat is om het begrijpelijk en consequent te houden  ;D
Groet,

Jan

hiskodevries

CiteerDat is om het begrijpelijk en consequent te houden  ;D
dat is het dan ook niet. Ruiterlijk toegegeven na de eerste opmerking. De discussie gaat nu of alle tussenstappen en laatste pagina daadwerkelijk nodig zijn.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rien Ondersteijn

Citaat van: hiskodevries op april 07, 2019, 09:38:10 AM
Even de praktijk. Je roept de waarnemingen van Aart vink op. Dat zullen een paar 1000 waarnemingen zijn. Waarom zou je dan van pagina 1 naar pagina 23 willen springen?
Of wilt door een overzicht bladeren, dan volstaat 1 pagina verder en terug naar begin.
Of je zoekt iets, dan geef je de juiste argumenten op.
Wat is fout in deze redenatie?
Behalve 'vroeger was het zo'

Vul nou 's ipv die meneer v.een gebied in [of een bep. soort] en je zoekt de waarnemingen van een bepaalde periode [bijv voorjaar,ivm totaal ander uiterlijk]dan wil men graag snel kunnen bladeren-een datum invullen werkt niet omdat er de ene keer wél waarnemingen zijn van Maart en de andere keer niet....
Groene groe[n]tjes.Rien.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rien Ondersteijn

Hisko ;volgens mij is het zo ,dat als de waarnemer geen bijzonderheden vermeldt over uiterlijk[en dat gebeurt bij planten zelden] dit ook niet terug te vinden is...
Heb t net geprobeerd omdat jij dat aangaf bij winterkleed ,maar geen resultaat.
[lijkt me voor vogels of zo aardig mogelijk]
Groene groe[n]tjes.Rien.

lukasverboom

De reden dat ik het inbracht is dat ik het vaak gebruikte om te zien hoeveel hits er ongeveer aan de zoek-criteria voldeden (hoeveel waarnemingen in een gebied in een jaar, hoeveel eigen waarnemingen in een maand/dag).

Wat is er tegen die knop? Is het lelijk? Hij staat er nu toch ook? Of kost het meer werkgeheugen vanuit de server oid?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Douwe van der Ploeg

Citaat van: hiskodevries op april 06, 2019, 15:14:11 PM
Ik ben toch nog met die filters bezig.
Zijn meer mensen overtuigd van het idee om standaard alleen begin, einddatum en zoeken te tonen? Dat maakt de standaard opening wel mooi compact.

Nee, ik vind soortgroep erbij wel zo fijn. Overige zaken (waaronder provincie en zeldzaamheid) mag je van mij best onder geavanceerd zetten. Wel vind ik het knopje "Filter" zelf verwarrend, al helemaal als geavanceerd aangevinkt staat en hij dus niet onderaan staat, ik zou juist verwachten dat ik met die knop andere filters op kan roepen. Hoe ie volgens mij eigenlijk moet heten is "Toon selectie", en ik zou t ook vinden als ie altijd rechts/onderaan de opties staat, daar verwacht je een "OK"-knop van welke naam dan ook.
Douwe van der Ploeg