praatsessie nieuwe versie

Gestart door hiskodevries, maart 04, 2019, 08:24:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

marijn

Citaat van: hiskodevries op maart 22, 2019, 12:22:41 PM
Ik leg het even uit.
Als je op de oude site je levenslijst ophaalt waarbij je niets wijzigt behalve, soortgroep, jaar en/of provincie wordt het resultaat opgeslagen.
Voor iedereen die dit vergeet en de laatste twee maanden wel wat gemuteerd heeft wordt 1 keer per week de data voor alle soortgroepen, sites en de laatste 5 jaren gegeneerd. (Dus niet voor provincies)
Die resultaten worden op diverse plekken gebruikt op de oude site om percentages aan te geven e,d. En in topspotters. Die laatste nu dus ook op de nieuwe site.
Aha, dank.
Dit concept dat de ranking-statistieken afhangen van in hoeverre iedereen zijn/haar eigen levenslijst bekijkt (van 'vergeten' hoeft helemaal geen sprake te zijn) is krom, ook al op de oude site, sinds het daar zo werkt. Daardoor weet je nooit of de ranking klopt (behalve de milliseconde na de wekelijkse bijwerking). Het zou de nieuwe versie sieren als het wel zou gaan kloppen :)

Hoe dan ook zou er nu een disclaimer boven deze lijst moeten staan. Het meest transparant is de datum van bijwerken te noemen.
Marijn Prins

hiskodevries

Marijn, zo krom is het niet. Iedereen die belangstelling heeft voor deze cijfers zal geregeld even zijn eigen levenslijst bekijken voor 1 of meer soortgroepen. Die worden dan op dat moment voor die persoon bijgewerkt (disclaimer: dus nog niet op de nieuwe site). Mensen met minder belangstelling worden door de server geholpen. Prima oplossing die al 4-5 jaar prima voldoet.
Deze lijst laat zowiezo de waarheid niet zien, het kan maar zo zijn dat de bovenste 10 niet getoond willen worden.
In de oude variant staat een soort disclaimer https://waarneming.nl/ranks_v2.php maar dat kan hier nog even niet.
keep patience, komt vanzelf goed
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Stan.

CiteerDenk b.v. aan tags. Die worden wereldwijd door een kleine 200 waarnemers gebruikt. Dan dekken de kosten niet echt de opbrengst.

Dus bij al mijn 5000 waarnemingen op observado worden de tags verwijderd, fantastisch.
Groeten,
Stan van Remmerden

marijn

Citaat van: hiskodevries op maart 22, 2019, 14:38:12 PM
Iedereen die belangstelling heeft voor deze cijfers zal geregeld even zijn eigen levenslijst bekijken voor 1 of meer soortgroepen.
Die logica zie ik niet zo. (en gaat voor mij alvast niet op)
Bovendien gaat het niet alleen om je eigen cijfers maar ook die van anderen.

Citaat van: hiskodevries op maart 22, 2019, 14:38:12 PM
Deze lijst laat zowiezo de waarheid niet zien, het kan maar zo zijn dat de bovenste 10 niet getoond willen worden.
Dat is idd zo, maar is toch wat anders, want verberging geldt voor wel meer gegevens op W.nl (embargo's).

Citaat van: hiskodevries op maart 22, 2019, 14:38:12 PM
In de oude variant staat een soort disclaimer https://waarneming.nl/ranks_v2.php maar dat kan hier nog even niet.
keep patience, komt vanzelf goed
:duim:
Marijn Prins

hiskodevries

Citaat van: Stan. op maart 22, 2019, 14:55:24 PM
CiteerDenk b.v. aan tags. Die worden wereldwijd door een kleine 200 waarnemers gebruikt. Dan dekken de kosten niet echt de opbrengst.

Dus bij al mijn 5000 waarnemingen op observado worden de tags verwijderd, fantastisch.
niets wordt verwijderd.
als jullie daadwerkelijk veel belang stellen in deze optie dan moet je eens overwegen om die betaald te laten uitvoeren.
Voor ons betekend het geringe gebruik dat daar niet veel tijd aan besteed kan worden, maar extra uren worden graag gemaakt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op maart 22, 2019, 15:13:18 PM
...
als jullie daadwerkelijk veel belang stellen in deze optie dan moet je eens overwegen om die betaald te laten uitvoeren.
...

Zeg je hier in wezen dat functies/aanpassingen gekocht kunnen worden? :P
En wat zou een eenvoudige functie/aanpassingen dan moeten kosten?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Citaat van: Marleen op maart 22, 2019, 15:15:47 PM
Edit: Gevonden. https://waarneming.nl/donate.php

Wanneer je niet bent ingelogd geeft deze pagina "pagina niet gevonden"...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

#98
Citaat van: SlechtValk op maart 22, 2019, 15:16:05 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 22, 2019, 15:13:18 PM
...
als jullie daadwerkelijk veel belang stellen in deze optie dan moet je eens overwegen om die betaald te laten uitvoeren.
...

Zeg je hier in wezen dat functies/aanpassingen gekocht kunnen worden? :P
En wat zou een eenvoudige functie/aanpassingen dan moeten kosten?
ik denk dat je met een bedrag tussen de 1000 en 1500 euro ver komt.
het klinkt raar om dit te moeten zeggen, maar de programmeertijd wordt ook gekocht door andere partijen voor met name projecten in belgie en verder in Europa.
Maar als die tags in de bijzonderheden komen van een waarneming (door een database query) en je een goede zoek functie in je eigen waarnemingen krijgt ben je er ook. is alleen wat meer typen bij het invoeren.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

ik heb je die link niet gegeven toch
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

#100
Marleen, waarom zie je de optie 'oude site' alleen als je ingelogd bent in https://waarneming.nl ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Stan.

Ik zou in principe best een abonnement willen betalen voor een 'advanced' versie van waarneming/observado met meer opties.
Groeten,
Stan van Remmerden

RWester

#102
Citaat van: Marleen op maart 05, 2019, 09:59:12 AM
De eerste site is gemaakt door gebruikers en geoptimaliseerd samen met gebruikers.
Met de oude site hebben Hisko en team hun best gedaan om de site zo ideaal mogelijk te maken.
En met succes. Want met die site is waarneming.nl groot geworden. En met die site hebben zoveel mensen een hart gekregen voor deze hobby.

Als je een nieuwe site maakt, die je er dan misschien modern uit wilt laten zien.
Alles wat je weghaalt of verandert is dan niet meer optimaal.

De oude site had eigenlijk "alles wat we wensten".  (Het was niet perfect, maar er kon wel heel erg veel)
Dus het is dan wel erg moeilijk om, met een nieuwe site waarin je veel verandert - alleen maar om het er anders uit te laten zien,
toch hetzelfde niveau te halen. Dat is misschien eigenlijk wel gewoon onmogelijk. Omdat je doel verandert.
Het gaat niet meer om dat het zo ideaal mogelijk is, maar om dat het er anders uit gaat zien.

Een gelikte site ziet er misschien uit of het veel geld waard is, want er moet wel hard gewerkt zijn om het er anders uit te laten zien,
maar als vervolgens de site niet meer inhoudelijk biedt waar de gebruikers behoefte aan hebben, dan is het alsnog min of meer weggegooid geld.

En dan gaat het om, wat is het belangrijkst. Dat je een nieuwe hippe site hebt. Wat inhoudelijk veel minder biedt dan de standaard die ooit gecreeerd is.
Of dat je wel het script verfrist, maar de site en zijn functionaliteiten (evt in een nieuw jasje) behoud.

De oude site is als een oud clubhuis, dat kraakt, met gaten en kieren, met oude herinneringen enz.
Dan kan je ineens een nieuw clubhuis neerzetten, wat doodstil is, geisoleerd, wat geen verhaal of gevoel heeft.
Waar je niets meer kan vinden, omdat alles opeens opgeruimd is in hippe opbergsystemen enz.

Het is juist de kunst een nieuw clubhuis te bouwen met juist nog die dingen van vroeger die de sfeer van het oude clubhuis meenemen.
Dan heb je ook een nieuw clubhuis, zeker het geld en de vernieuwing waard, maar nog wel "clubhuis" waar velen zich thuis voelden.

Hopelijk heeft iedereen hetzelfde doel, het beste voor waarneming.nl en behoud van deze hobby.

Ik hoop dat het de betrokkenen achter de schermen gaat lukken om tot goede compromissen te komen.
Zodat het beste uit het geld gehaald word en waarneming.nl en de hobby kan blijven zoals het was.
Een nieuw clubhuis met de sfeer en mogelijkheden van het oude clubhuis.
Want dat (het oude 'clubhuis') is waar de site groot mee is geworden, en waar het zijn succes aan te danken heeft.

Groetjes, Marleen

Bam. En mensen die zeggen dat zaken verbeterd zijn in de nieuwe site, hadden kunnen bedenken dat met het weggegooide geld in de uitwerking van de glossy nieuwe site ook heel veel zaken nog veel sterker verbeterd hadden kunnen worden in de oude site, die door haar eenvoud al straf sterk een pleke had in natuurinformatie binnen Nederland.

Misschien zie ik het over het hoofd, maar ben wel érg nieuwsgierig wie het nieuwe Waarneming.nl bedacht heeft, en waarom. Eerst geld/donaties vragen om te overleven, vervolgens een nieuw Waarneming.nl opdragen/introduceren en daarna aangeven dat geld te kort komt om het nieuwe Waarneming.nl volledig uit te voeren. Wat speelt hier? Want het gaat wel om mijn waarnemingen/data die jullie beheren en ook verhandelen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


hiskodevries

Citaat van: FrankR op maart 22, 2019, 19:36:02 PM
M.b.t. de beeldherkenning op de nieuwe site.
Ik had een ervaring laatst, waarbij ik de indruk had dat de herkenningsengine verkeerd geïnstrueerd was door de onderliggende learning data.
Ik mag toch hopen dat de learning data slechts data zijn die door validatoren (experts) zijn goedgekeurd? Iemand? (Zo niet, dan zou je niet van een expertsysteem kunnen spreken toch?)
uitsluitend foto's van goedgekeurde data. Maar met alleen deze melding komen de ontwikkelaars van deze software niet verder.
Daarvoor is een precieze melding in https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=220.0 nodig.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henk Soepenberg

Citaat van: hiskodevries op maart 22, 2019, 15:31:45 PM
Maar als die tags in de bijzonderheden komen van een waarneming (door een database query) en je een goede zoek functie in je eigen waarnemingen krijgt ben je er ook. is alleen wat meer typen bij het invoeren.

Helemaal prima wat mij betreft, tenminste wanneer je met die zoekfunctie dan niet alleen de waarnemingen, maar ook de waargenomen soorten per tag kunt oproepen.
Vriendelijke groeten,
Henk


Rien Ondersteijn

Is al vaker geuit Marleen [érg lastig en onhandig]-ik blijf hopen ...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Johan op den Dries

Gewoon een vraagje: Waarom duurt het eigenlijk ongeveer een kwartier voordat waarnemingen vanuit obsmapp op de site te voorschijn komen?
Johan op den Dries
Sneek

hiskodevries

Johan, als je data upload vanuit 1 van de apps komen die terecht in een tussentabel.
Elk kwartier draait op de server een proces die deze records overzet naar een waarneming.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2019, 07:11:55 AM
Johan, als je data upload vanuit 1 van de apps komen die terecht in een tussentabel.
Elk kwartier draait op de server een proces die deze records overzet naar een waarneming.

Dit was iets wat ik me ook al een aantal keer (in stilte) afgevraagd heb... verklaart een hoop...
Ik kan vele redenen bedenken waarom dit nodig is... belangrijke thema's daarin zijn o.a. integriteit van de hoofddatabase en performance...

Bovenstaande antwoord roept wel de vraag op of dit (nog) wel nodig is... en of deze periode misschien niet korter zou kunnen (zeker nu we een nieuwe site met nieuw achterliggend systeem hebben)?
Een kwartier voelt immers als een eeuwigheid, zeker wanneer je zit te wachten tot je het resultaat van een dag waarnemen op de site kunt bekijken.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

het is maximaal een kwartier
het proces moet bestand zijn tegen de 'ergste' uploads. dat zijn mensen die na een vakantie een paar duizend records uploaden. Dat gaat nu binnen een paar seconden.
bij het uploaden wil je dat dit niet te lang duurt dus zo min mogelijk controles. De enige controle die gelijk bij uploaden plaats vindt is die op welke site de waarneming terecht moeten komen en aan welk gebied die gekoppeld wordt.
de tijdsintensieve zaken zoals alle andere controles en koppelen foto`s, geluiden, groepssamenstelling en tracks gebeuren tijdens de server verwerking.
Je wilt niet een paar minuten wachten op de upload van je data.

Maar inderdaad in het nieuwe systeem kan met python veel meer asynchroon plaats vinden. dus ja ik verwacht wel dat dit in de toekomst sneller kan.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri van Dodeweerd

Citaat van: SlechtValk op maart 28, 2019, 14:55:35 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2019, 07:11:55 AM
Johan, als je data upload vanuit 1 van de apps komen die terecht in een tussentabel.
Elk kwartier draait op de server een proces die deze records overzet naar een waarneming.

Een kwartier voelt immers als een eeuwigheid, zeker wanneer je zit te wachten tot je het resultaat van een dag waarnemen op de site kunt bekijken.

Ach dan kijk je toch een kwartiertje later ;). Zo lang is dat toch ook weer niet?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2019, 15:07:58 PM
Maar inderdaad in het nieuwe systeem kan met python veel meer asynchroon plaats vinden. dus ja ik verwacht wel dat dit in de toekomst sneller kan.

Dank voor het antwoord, heel verhelderend!
En ik zie de snelheidsverbetering in de toekomst tegemoet!  :duim:
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Johan op den Dries

Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2019, 07:11:55 AM
Johan, als je data upload vanuit 1 van de apps komen die terecht in een tussentabel.
Elk kwartier draait op de server een proces die deze records overzet naar een waarneming.

Duidelijk verhaal! Nu is het te verklaren en volledig logisch.
bedankt voor je antwoord.
Johan op den Dries
Sneek

Johan op den Dries

#114
Citaat van: Henri van Dodeweerd op maart 28, 2019, 15:14:13 PM
Ach dan kijk je toch een kwartiertje later ;). Zo lang is dat toch ook weer niet?

Ik had een foto die ik wilde toevoegen klaarstaan op mijn laptop en de waarneming stond nog in obsmapp en had ik nog niet geupload. en dan duurt 15 minuten wel lang :-).

Tijd genoeg om een vraag op het forum te zetten hierover.
Johan op den Dries
Sneek

Rien Ondersteijn

Citaat van: Henri van Dodeweerd op maart 28, 2019, 15:14:13 PM
Citaat van: SlechtValk op maart 28, 2019, 14:55:35 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2019, 07:11:55 AM
Johan, als je data upload vanuit 1 van de apps komen die terecht in een tussentabel.
Elk kwartier draait op de server een proces die deze records overzet naar een waarneming.

Een kwartier voelt immers als een eeuwigheid, zeker wanneer je zit te wachten tot je het resultaat van een dag waarnemen op de site kunt bekijken.

Ach dan kijk je toch een kwartiertje later ;). Zo lang is dat toch ook weer niet?

Er zijn nog altijd 96 kwartieren op een dag.
Groene groe[n]tjes.Rien.

j.simons

Hisko,

is het dan niet mogelijk/slimmer om er een soort continu proces van te maken?
pak alle bestaande records beet of zet hier een vast max aantal op.
verwerk die en als je klaar bent start je weer opnieuw.
daarbij kun je ook op de volgende hele minuut of volgende 5 minuten gestart worden.
het proces kan dus bijvoorbeeld starten op elke hele minuut mist het proces niet meer actief is.

ik verwacht dat het nu ingericht is op de ergste gevallen zoals je schetst.
dan duurt het dus bijna een kwartier om alles te verwerken.
maar de meeste gevallen is dat niet het geval.
dan sta je dus niets te doen behalve wachten tot het kwartier verstreken is.
uiteindelijk zul je zien dat je per run minder doet maar dat alles wel sneller verwerkt wordt.
dat de tussen tabel minder groot wordt en dat de belasting van het syteem veel vlakker is en er dus minder capaciteit voor vrijgehouden moet worden.
dus uiteindelijk performance winst voor de server en voor de gebruiker.

ik snap dat er verschillende stappen doorlopen moeten worden maar vind het ook lang duren voordat ik mijn waarnemingen in kan zien.
zeker als ik een upload moment kies waarop niet veel mensen dit ook doen bijvoorbeeld maandag morgen vroeg ipv zaterdag eind van de dag.

groeten Joost


hiskodevries

ik zie de prioriteit niet.
zelf doe ik het altijd zo.
Ga naar een plek om van de natuur te genieten.
Als ik klaar ben druk ik op upload.
Thuis aangekomen zijn al mijn waarnemingen verwerkt.
Even kijken welke niet door de autoval zijn gekomen.
Beschikbare foto`s toevoegen aan de nog niet gevalideerde data
klaar.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerrian

Er zijn ook mensen, zoals ik, die in het veld geen Wifi hebben. Geen probleem, als ik thuiskom verstuur ik de waarnemingen, behalve die waarvan ik de naam nog niet (zeker) weet. Handige optie in iObs: alleen zekere waarnemingen versturen.
Vervolgens verwerk ik mijn foto's en probeer namen te vinden bij onzekere waarnemingen. Als ik een naam gevonden heb, pas ik de waarneming op mijn telefoon aan en verstuur hem alsnog.
Tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben, zijn de waarnemingen die ik als eerste verstuurd heb wel verwerkt en kan ik daar zonodig foto's bijvoegen.
Dit werkt voor mij prima, ik heb (meestal) geen last van het feit dat de waarnemingen niet direct op de site staan.