Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 18   Omlaag

Auteur Topic: praatsessie nieuwe versie  (gelezen 22062 keer)

hiskodevries

• Forum beheerder
Re: praatsessie nieuwe versie
« Reactie #90 Gepost op: maart 22, 2019, 11:37:46 am »

Zoek mij maar op https://waarneming.nl/stats/ranking/species/?year=0&species_group=1&province=1
Maar alle data wordt 1 keer per week ververst.
Is op het oude waarneming niet anders.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

• Member
    • test
« Reactie #91 Gepost op: maart 22, 2019, 12:08:07 pm »

"208 vandaag nieuwe data"
Aha, maar dan snap ik nog niet wat dat betekent en hoe het werkt. Betekent het dat jouw aantal (als enige, toevallig?) wel up-to-date en vandaag bijgewerkt is, of dat de nieuwe data van vandaag nog bij die 208 opgeteld moeten worden, want dat getal zou wel eens een week oud kunnen zijn?
Als het zo is dat de statistieken wel automatisch bijgewerkt worden zodra je een nieuwe soort gezien hebt, dan is wekelijkse verversing toch overbodig?

Ik zou die mededeling over nieuwe 'data' overigens niet direct en in dezelfde opmaak achter het aantal plakken. Lelijk. En is niet duidelijk wat die data zijn: waarnemingen? nieuw waargenomen soorten? aantal vandaag ververst maar niet per se gewijzigd?

Op de oude site was de ranking inderdaad helaas ook al enige tijd gedegradeerd tot een lijst waarvan onduidelijk was hoe up-to-date alle statistieken nu waren. Dat was eerder niet zo. Ik vind het vreemd dat dit blijkbaar zo'n zware query is dat ie maar wekelijks gedraaid kan worden (en dat er tegelijk schijnbaar wel een check op actuele gegevens, zie jouw nieuwe data' gedaan kan worden..?). Wat is de bottleneck in die query?
Marijn Prins

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #92 Gepost op: maart 22, 2019, 12:22:41 pm »

Ik leg het even uit.
Als je op de oude site je levenslijst ophaalt waarbij je niets wijzigt behalve, soortgroep, jaar en/of provincie wordt het resultaat opgeslagen.
Voor iedereen die dit vergeet en de laatste twee maanden wel wat gemuteerd heeft wordt 1 keer per week de data voor alle soortgroepen, sites en de laatste 5 jaren gegeneerd. (Dus niet voor provincies)
Die resultaten worden op diverse plekken gebruikt op de oude site om percentages aan te geven e,d. En in topspotters. Die laatste nu dus ook op de nieuwe site.
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2019, 13:10:06 pm door hiskodevries »

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #93 Gepost op: maart 22, 2019, 13:09:37 pm »

marijn

• Member
    • test
« Reactie #94 Gepost op: maart 22, 2019, 14:19:49 pm »

Ik leg het even uit.
Als je op de oude site je levenslijst ophaalt waarbij je niets wijzigt behalve, soortgroep, jaar en/of provincie wordt het resultaat opgeslagen.
Voor iedereen die dit vergeet en de laatste twee maanden wel wat gemuteerd heeft wordt 1 keer per week de data voor alle soortgroepen, sites en de laatste 5 jaren gegeneerd. (Dus niet voor provincies)
Die resultaten worden op diverse plekken gebruikt op de oude site om percentages aan te geven e,d. En in topspotters. Die laatste nu dus ook op de nieuwe site.
Aha, dank.
Dit concept dat de ranking-statistieken afhangen van in hoeverre iedereen zijn/haar eigen levenslijst bekijkt (van 'vergeten' hoeft helemaal geen sprake te zijn) is krom, ook al op de oude site, sinds het daar zo werkt. Daardoor weet je nooit of de ranking klopt (behalve de milliseconde na de wekelijkse bijwerking). Het zou de nieuwe versie sieren als het wel zou gaan kloppen :)

Hoe dan ook zou er nu een disclaimer boven deze lijst moeten staan. Het meest transparant is de datum van bijwerken te noemen.
Marijn Prins

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #95 Gepost op: maart 22, 2019, 14:38:12 pm »

Marijn, zo krom is het niet. Iedereen die belangstelling heeft voor deze cijfers zal geregeld even zijn eigen levenslijst bekijken voor 1 of meer soortgroepen. Die worden dan op dat moment voor die persoon bijgewerkt (disclaimer: dus nog niet op de nieuwe site). Mensen met minder belangstelling worden door de server geholpen. Prima oplossing die al 4-5 jaar prima voldoet.
Deze lijst laat zowiezo de waarheid niet zien, het kan maar zo zijn dat de bovenste 10 niet getoond willen worden.
In de oude variant staat een soort disclaimer https://waarneming.nl/ranks_v2.php maar dat kan hier nog even niet.
keep patience, komt vanzelf goed

Stan.

• Member
« Reactie #96 Gepost op: maart 22, 2019, 14:55:24 pm »

Citaat
Denk b.v. aan tags. Die worden wereldwijd door een kleine 200 waarnemers gebruikt. Dan dekken de kosten niet echt de opbrengst.

Dus bij al mijn 5000 waarnemingen op observado worden de tags verwijderd, fantastisch.
Groeten,
Stan van Remmerden

Marleen

• Member
« Reactie #97 Gepost op: maart 22, 2019, 14:58:16 pm »

Citaat
Denk b.v. aan tags. Die worden wereldwijd door een kleine 200 waarnemers gebruikt. Dan dekken de kosten niet echt de opbrengst.

Dus bij al mijn 5000 waarnemingen op observado worden de tags verwijderd, fantastisch.

Ik gebruikte ook graag tags, maar ik denk dat de lay-out ervan beter kan. Dat het dan beter gebruikt wordt.
Door mij in elk geval, maar door anderen vermoed ik ook.  Ik wil daar evt best over meedenken en met suggesties komen.

Want het is wel erg handig om waarnemingen te kunnen bundelen en dat je vrij bent in wat je bundeld.
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

marijn

• Member
    • test
« Reactie #98 Gepost op: maart 22, 2019, 15:01:18 pm »

Iedereen die belangstelling heeft voor deze cijfers zal geregeld even zijn eigen levenslijst bekijken voor 1 of meer soortgroepen.
Die logica zie ik niet zo. (en gaat voor mij alvast niet op)
Bovendien gaat het niet alleen om je eigen cijfers maar ook die van anderen.

Deze lijst laat zowiezo de waarheid niet zien, het kan maar zo zijn dat de bovenste 10 niet getoond willen worden.
Dat is idd zo, maar is toch wat anders, want verberging geldt voor wel meer gegevens op W.nl (embargo's).

In de oude variant staat een soort disclaimer https://waarneming.nl/ranks_v2.php maar dat kan hier nog even niet.
keep patience, komt vanzelf goed
:duim:
Marijn Prins

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #99 Gepost op: maart 22, 2019, 15:13:18 pm »

Citaat

niets wordt verwijderd.
als jullie daadwerkelijk veel belang stellen in deze optie dan moet je eens overwegen om die betaald te laten uitvoeren.
Voor ons betekend het geringe gebruik dat daar niet veel tijd aan besteed kan worden, maar extra uren worden graag gemaakt.

Marleen

• Member
« Reactie #100 Gepost op: maart 22, 2019, 15:15:47 pm »

Waar is de pagina met informatie hoe je kunt doneren?

Edit: Gevonden. https://waarneming.nl/donate.php

SlechtValk

• Betatest Herkenningsapp
  • *
    • Ondertekening
« Reactie #101 Gepost op: maart 22, 2019, 15:16:05 pm »

...
als jullie daadwerkelijk veel belang stellen in deze optie dan moet je eens overwegen om die betaald te laten uitvoeren.
...

Zeg je hier in wezen dat functies/aanpassingen gekocht kunnen worden? :P
En wat zou een eenvoudige functie/aanpassingen dan moeten kosten?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Marleen

• Member
« Reactie #102 Gepost op: maart 22, 2019, 15:22:29 pm »

Waar is de pagina met informatie hoe je kunt doneren?

Een tweet naar 709 volgers. Ik hoop dat het helpt.

Edit, nieuwe tweet omdat andere link niet schijnt te werken.
https://twitter.com/NatuurInHaarlem/status/1109101077830483969
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2019, 15:36:04 pm door Marleen »

SlechtValk

• Betatest Herkenningsapp
  • *
    • Ondertekening
« Reactie #103 Gepost op: maart 22, 2019, 15:26:09 pm »

Wanneer je niet bent ingelogd geeft deze pagina "pagina niet gevonden"...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #104 Gepost op: maart 22, 2019, 15:28:15 pm »

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #105 Gepost op: maart 22, 2019, 15:31:45 pm »

...
...

Zeg je hier in wezen dat functies/aanpassingen gekocht kunnen worden? :P
En wat zou een eenvoudige functie/aanpassingen dan moeten kosten?
ik denk dat je met een bedrag tussen de 1000 en 1500 euro ver komt.
het klinkt raar om dit te moeten zeggen, maar de programmeertijd wordt ook gekocht door andere partijen voor met name projecten in belgie en verder in Europa.
Maar als die tags in de bijzonderheden komen van een waarneming (door een database query) en je een goede zoek functie in je eigen waarnemingen krijgt ben je er ook. is alleen wat meer typen bij het invoeren.

« Laatst bewerkt op: maart 22, 2019, 15:38:43 pm door hiskodevries »

Marleen

• Member
« Reactie #106 Gepost op: maart 22, 2019, 15:35:42 pm »

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #107 Gepost op: maart 22, 2019, 15:39:24 pm »

ik heb je die link niet gegeven toch

Marleen

• Member
« Reactie #108 Gepost op: maart 22, 2019, 15:40:34 pm »

ik heb je die link niet gegeven toch

Dat is de link op de website. Moet dan toch wel kloppen lijkt me.
En dat ook mensen die niet ingelogd zijn het kunnen lezen.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #109 Gepost op: maart 22, 2019, 15:42:08 pm »

Marleen, waarom zie je de optie 'oude site' alleen als je ingelogd bent in https://waarneming.nl ?
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2019, 15:45:15 pm door hiskodevries »

Marleen

• Member
« Reactie #110 Gepost op: maart 22, 2019, 15:44:31 pm »

Marleen, waarom zie je de optie 'oude site' alleen zien als je ingelogd bent in https://waarneming.nl ?

Hisko ik begrijp niets van wat je zegt.

Maar prima. Ik probeerde reclame voor je te maken en misschien dat er een donatie zou van zou komen.
Maar blijkbaar is dat erg lastig. Ik zal de tweets verwijderen. Dan geen donaties. Klaar.

Als je bij alles roept dat je geld wilt zien, zorg dan ook dat mensen informatie kunnen vinden over hoe te doneren.

Ingelogd, niet ingelogd, het moet niet uitmaken.

Stan.

• Member
« Reactie #111 Gepost op: maart 22, 2019, 17:28:16 pm »

Ik zou in principe best een abonnement willen betalen voor een 'advanced' versie van waarneming/observado met meer opties.
Groeten,
Stan van Remmerden

RWester

• Admins
    • Avifauna van Gelderland
Re: Brainstormsessie nieuwe versie
« Reactie #112 Gepost op: maart 22, 2019, 22:12:55 pm »

De eerste site is gemaakt door gebruikers en geoptimaliseerd samen met gebruikers.
Met de oude site hebben Hisko en team hun best gedaan om de site zo ideaal mogelijk te maken.
En met succes. Want met die site is waarneming.nl groot geworden. En met die site hebben zoveel mensen een hart gekregen voor deze hobby.

Als je een nieuwe site maakt, die je er dan misschien modern uit wilt laten zien.
Alles wat je weghaalt of verandert is dan niet meer optimaal.

De oude site had eigenlijk "alles wat we wensten".  (Het was niet perfect, maar er kon wel heel erg veel)
Dus het is dan wel erg moeilijk om, met een nieuwe site waarin je veel verandert - alleen maar om het er anders uit te laten zien,
toch hetzelfde niveau te halen. Dat is misschien eigenlijk wel gewoon onmogelijk. Omdat je doel verandert.
Het gaat niet meer om dat het zo ideaal mogelijk is, maar om dat het er anders uit gaat zien.

Een gelikte site ziet er misschien uit of het veel geld waard is, want er moet wel hard gewerkt zijn om het er anders uit te laten zien,
maar als vervolgens de site niet meer inhoudelijk biedt waar de gebruikers behoefte aan hebben, dan is het alsnog min of meer weggegooid geld.

En dan gaat het om, wat is het belangrijkst. Dat je een nieuwe hippe site hebt. Wat inhoudelijk veel minder biedt dan de standaard die ooit gecreeerd is.
Of dat je wel het script verfrist, maar de site en zijn functionaliteiten (evt in een nieuw jasje) behoud.

De oude site is als een oud clubhuis, dat kraakt, met gaten en kieren, met oude herinneringen enz.
Dan kan je ineens een nieuw clubhuis neerzetten, wat doodstil is, geisoleerd, wat geen verhaal of gevoel heeft.
Waar je niets meer kan vinden, omdat alles opeens opgeruimd is in hippe opbergsystemen enz.

Het is juist de kunst een nieuw clubhuis te bouwen met juist nog die dingen van vroeger die de sfeer van het oude clubhuis meenemen.
Dan heb je ook een nieuw clubhuis, zeker het geld en de vernieuwing waard, maar nog wel "clubhuis" waar velen zich thuis voelden.

Hopelijk heeft iedereen hetzelfde doel, het beste voor waarneming.nl en behoud van deze hobby.

Ik hoop dat het de betrokkenen achter de schermen gaat lukken om tot goede compromissen te komen.
Zodat het beste uit het geld gehaald word en waarneming.nl en de hobby kan blijven zoals het was.
Een nieuw clubhuis met de sfeer en mogelijkheden van het oude clubhuis.
Want dat (het oude 'clubhuis') is waar de site groot mee is geworden, en waar het zijn succes aan te danken heeft.

Groetjes, Marleen

Bam. En mensen die zeggen dat zaken verbeterd zijn in de nieuwe site, hadden kunnen bedenken dat met het weggegooide geld in de uitwerking van de glossy nieuwe site ook heel veel zaken nog veel sterker verbeterd hadden kunnen worden in de oude site, die door haar eenvoud al straf sterk een pleke had in natuurinformatie binnen Nederland.

Misschien zie ik het over het hoofd, maar ben wel érg nieuwsgierig wie het nieuwe Waarneming.nl bedacht heeft, en waarom. Eerst geld/donaties vragen om te overleven, vervolgens een nieuw Waarneming.nl opdragen/introduceren en daarna aangeven dat geld te kort komt om het nieuwe Waarneming.nl volledig uit te voeren. Wat speelt hier? Want het gaat wel om mijn waarnemingen/data die jullie beheren en ook verhandelen
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2019, 22:24:16 pm door RWester »
Met vriendelijke groet,

Remco Wester

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #113 Gepost op: maart 23, 2019, 08:09:59 am »

M.b.t. de beeldherkenning op de nieuwe site.
Ik had een ervaring laatst, waarbij ik de indruk had dat de herkenningsengine verkeerd geďnstrueerd was door de onderliggende learning data.
Ik mag toch hopen dat de learning data slechts data zijn die door validatoren (experts) zijn goedgekeurd? Iemand? (Zo niet, dan zou je niet van een expertsysteem kunnen spreken toch?)
uitsluitend foto’s van goedgekeurde data. Maar met alleen deze melding komen de ontwikkelaars van deze software niet verder.
Daarvoor is een precieze melding in https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=220.0 nodig.

Henk Soepenberg

• Member
« Reactie #114 Gepost op: maart 24, 2019, 14:50:03 pm »

Maar als die tags in de bijzonderheden komen van een waarneming (door een database query) en je een goede zoek functie in je eigen waarnemingen krijgt ben je er ook. is alleen wat meer typen bij het invoeren.

Helemaal prima wat mij betreft, tenminste wanneer je met die zoekfunctie dan niet alleen de waarnemingen, maar ook de waargenomen soorten per tag kunt oproepen.

Marleen

• Member
« Reactie #115 Gepost op: maart 25, 2019, 09:08:49 am »

Helemaal prima wat mij betreft, tenminste wanneer je met die zoekfunctie dan niet alleen de waarnemingen, maar ook de waargenomen soorten per tag kunt oproepen.

Ik vraag me af of het niet gewoon kan zoals op veel andere sites. Woorden gescheiden door komma, in een apart veld.
Ik denk dat als je het commentaarveld ervoor gaat gebruiken, dat je dan grote kans hebt op ruis. Je hebt dan ook geen overzicht over gebruikte tags.
Als je na een tijdje vergeten bent welke tag je had gebruikt... Of je schrijft het net even anders...
Sorteren is dan ook lastig, denk ik. Als je het commentaarveld voor tags gebruikt.

En hoe kun je het dan evt aan anderen laten zien?
Als je bijv alle waarnemingen of soorten wilt laten zien, die bijvoorbeeld verstrikt zitten in afval,
of als je bijv een locatie monitort waar mensen huisvuil zetten en alle dieren die je daar hebt waargenomen.
Of weet ik veel. Hoe kan je die "verzameling", alles met die tag aan iemand anders laten zien?
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2019, 09:13:02 am door Marleen »

Marleen

• Member
« Reactie #117 Gepost op: maart 27, 2019, 15:25:13 pm »

Ik was net even op de nieuwe site om te kijken naar de geel-oranje met gif volgespoten velden.

Wat ik dan wel merk is dat het eigenlijk lastig om in een oogopslag te zien is, wat bij welke waarneming hoort.
Je ziet niet of de hele pagina 1 waarneming is, maar gewoon van alle kanten gefotografeerd.
Of dat 1 pagina, als het 20 foto's zijn, of het dan bijv 10 waarnemingen met twee foto's zijn.

Toen de namen/datum/gebieden onder de foto stonden kon je dat heel makkelijk zien.
Waardoor je in een oogopslag ook zag of het de laatste tijd veel voor kwam of dat bijv de laatste foto al van 3 jaar geleden is.

Bij deze gifvelden is dat misschien niet zo boeiend, maar bij insecten bijv wel.
Als je van een soort de foto's bekijkt dat je meteen ziet, oh die is nu niet actief want de waarnemingen zijn van november.
Of oh die soort komt weinig voor want de 20 foto's in beeld gaan over een tijdsperiode van 2 jaar of.... wat dan ook.

Nu moet je naar die informatie zoeken en met je muis over de foto's en is het niet in een oogopslag zichtbaar.

Groetjes, Marleen

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #118 Gepost op: maart 27, 2019, 17:34:45 pm »

Is al vaker geuit Marleen [érg lastig en onhandig]-ik blijf hopen ...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Johan op den Dries

• Member
    • http://www.opdendries.com
« Reactie #119 Gepost op: maart 27, 2019, 20:43:04 pm »

Gewoon een vraagje: Waarom duurt het eigenlijk ongeveer een kwartier voordat waarnemingen vanuit obsmapp op de site te voorschijn komen?
Johan op den Dries
Sneek
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 18   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.023 seconden met 20 queries.