Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 18   Omlaag

Auteur Topic: praatsessie nieuwe versie  (gelezen 21728 keer)

hiskodevries

• Forum beheerder
Re: praatsessie nieuwe versie
« Reactie #120 Gepost op: maart 28, 2019, 07:11:55 am »

Johan, als je data upload vanuit 1 van de apps komen die terecht in een tussentabel.
Elk kwartier draait op de server een proces die deze records overzet naar een waarneming.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

• Betatest Herkenningsapp
  • *
    • Ondertekening
« Reactie #121 Gepost op: maart 28, 2019, 14:55:35 pm »

Johan, als je data upload vanuit 1 van de apps komen die terecht in een tussentabel.
Elk kwartier draait op de server een proces die deze records overzet naar een waarneming.

Dit was iets wat ik me ook al een aantal keer (in stilte) afgevraagd heb... verklaart een hoop...
Ik kan vele redenen bedenken waarom dit nodig is... belangrijke thema's daarin zijn o.a. integriteit van de hoofddatabase en performance...

Bovenstaande antwoord roept wel de vraag op of dit (nog) wel nodig is... en of deze periode misschien niet korter zou kunnen (zeker nu we een nieuwe site met nieuw achterliggend systeem hebben)?
Een kwartier voelt immers als een eeuwigheid, zeker wanneer je zit te wachten tot je het resultaat van een dag waarnemen op de site kunt bekijken.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #122 Gepost op: maart 28, 2019, 15:07:58 pm »

het is maximaal een kwartier
het proces moet bestand zijn tegen de 'ergste' uploads. dat zijn mensen die na een vakantie een paar duizend records uploaden. Dat gaat nu binnen een paar seconden.
bij het uploaden wil je dat dit niet te lang duurt dus zo min mogelijk controles. De enige controle die gelijk bij uploaden plaats vindt is die op welke site de waarneming terecht moeten komen en aan welk gebied die gekoppeld wordt.
de tijdsintensieve zaken zoals alle andere controles en koppelen foto`s, geluiden, groepssamenstelling en tracks gebeuren tijdens de server verwerking.
Je wilt niet een paar minuten wachten op de upload van je data.

Maar inderdaad in het nieuwe systeem kan met python veel meer asynchroon plaats vinden. dus ja ik verwacht wel dat dit in de toekomst sneller kan.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri van Dodeweerd

• Member
« Reactie #123 Gepost op: maart 28, 2019, 15:14:13 pm »

Een kwartier voelt immers als een eeuwigheid, zeker wanneer je zit te wachten tot je het resultaat van een dag waarnemen op de site kunt bekijken.

Ach dan kijk je toch een kwartiertje later ;). Zo lang is dat toch ook weer niet?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #124 Gepost op: maart 28, 2019, 15:16:52 pm »

Maar inderdaad in het nieuwe systeem kan met python veel meer asynchroon plaats vinden. dus ja ik verwacht wel dat dit in de toekomst sneller kan.

Dank voor het antwoord, heel verhelderend!
En ik zie de snelheidsverbetering in de toekomst tegemoet!  :duim:

Johan op den Dries

• Member
    • http://www.opdendries.com
« Reactie #125 Gepost op: maart 29, 2019, 19:24:27 pm »

Duidelijk verhaal! Nu is het te verklaren en volledig logisch.
bedankt voor je antwoord.
Johan op den Dries
Sneek

Johan op den Dries

• Member
    • http://www.opdendries.com
« Reactie #126 Gepost op: maart 29, 2019, 19:26:21 pm »

Ach dan kijk je toch een kwartiertje later ;). Zo lang is dat toch ook weer niet?

Ik had een foto die ik wilde toevoegen klaarstaan op mijn laptop en de waarneming stond nog in obsmapp en had ik nog niet geupload. en dan duurt 15 minuten wel lang :-).

Tijd genoeg om een vraag op het forum te zetten hierover.
« Laatst bewerkt op: maart 29, 2019, 20:28:15 pm door Johan op den Dries »
Johan op den Dries
Sneek

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #127 Gepost op: maart 29, 2019, 20:14:45 pm »

Er zijn nog altijd 96 kwartieren op een dag.
Groene groe[n]tjes.Rien.

j.simons

• Member
« Reactie #128 Gepost op: april 02, 2019, 22:29:38 pm »

Hisko,

is het dan niet mogelijk/slimmer om er een soort continu proces van te maken?
pak alle bestaande records beet of zet hier een vast max aantal op.
verwerk die en als je klaar bent start je weer opnieuw.
daarbij kun je ook op de volgende hele minuut of volgende 5 minuten gestart worden.
het proces kan dus bijvoorbeeld starten op elke hele minuut mist het proces niet meer actief is.

ik verwacht dat het nu ingericht is op de ergste gevallen zoals je schetst.
dan duurt het dus bijna een kwartier om alles te verwerken.
maar de meeste gevallen is dat niet het geval.
dan sta je dus niets te doen behalve wachten tot het kwartier verstreken is.
uiteindelijk zul je zien dat je per run minder doet maar dat alles wel sneller verwerkt wordt.
dat de tussen tabel minder groot wordt en dat de belasting van het syteem veel vlakker is en er dus minder capaciteit voor vrijgehouden moet worden.
dus uiteindelijk performance winst voor de server en voor de gebruiker.

ik snap dat er verschillende stappen doorlopen moeten worden maar vind het ook lang duren voordat ik mijn waarnemingen in kan zien.
zeker als ik een upload moment kies waarop niet veel mensen dit ook doen bijvoorbeeld maandag morgen vroeg ipv zaterdag eind van de dag.

groeten Joost

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #129 Gepost op: april 03, 2019, 07:20:34 am »

ik zie de prioriteit niet.
zelf doe ik het altijd zo.
Ga naar een plek om van de natuur te genieten.
Als ik klaar ben druk ik op upload.
Thuis aangekomen zijn al mijn waarnemingen verwerkt.
Even kijken welke niet door de autoval zijn gekomen.
Beschikbare foto`s toevoegen aan de nog niet gevalideerde data
klaar.

Marleen

• Member
« Reactie #130 Gepost op: april 03, 2019, 07:25:05 am »

Ik vermoed dat veel mensen op hun wifi-netwerk thuis alles uploaden,
in plaats van op hun dure mobiele internetverbinding in het veld.

Zeker als je ook een reeks foto's met de upload meestuurt, kost dat best wel wat data van je abonnement.
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

Gerrian

• Admins
  • Admingroep: Kevers
    • Mijn website
« Reactie #131 Gepost op: april 03, 2019, 08:34:47 am »

Er zijn ook mensen, zoals ik, die in het veld geen Wifi hebben. Geen probleem, als ik thuiskom verstuur ik de waarnemingen, behalve die waarvan ik de naam nog niet (zeker) weet. Handige optie in iObs: alleen zekere waarnemingen versturen.
Vervolgens verwerk ik mijn foto's en probeer namen te vinden bij onzekere waarnemingen. Als ik een naam gevonden heb, pas ik de waarneming op mijn telefoon aan en verstuur hem alsnog.
Tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben, zijn de waarnemingen die ik als eerste verstuurd heb wel verwerkt en kan ik daar zonodig foto's bijvoegen.
Dit werkt voor mij prima, ik heb (meestal) geen last van het feit dat de waarnemingen niet direct op de site staan.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Laatst bewerkt op: april 03, 2019, 20:29:45 pm door hiskodevries »

j.simons

• Member
« Reactie #133 Gepost op: april 03, 2019, 20:24:43 pm »

Hisko

Je wil in dit draadje dat we meepraten over de nieuwe website.

Als elke gewenste aanpassing of suggestie ter verbetering dan afwijzend door je wordt beantwoord lijkt het me beter om te stoppen met het communiceren met je gebruikers. Je moet er enige moeite voor doen om gebruikers die niet even diep in de materie zitten als jij een begrijpbare reactie te geven. Dit kost naast het beheer en ontwikkelen van de website ook tijd en inspanning. Jouw antwoorden op het forum zijn vaak kortaf, afwijzend of zonder enige verwijzing naar eerdere vragen of reacties.

Dit gedrag kan niet anders dan gebruikers afkeren van in ieder geval het forum.
Daarmee is de kans klein dat een groter deel van je gebruikers meepraat over de nieuwe website.

thijsdegraaf

• Gast
« Reactie #134 Gepost op: april 03, 2019, 20:49:01 pm »

Citaat
Je wil in dit draadje dat we meepraten over de nieuwe website.

Als elke gewenste aanpassing of suggestie ter verbetering dan afwijzend door je wordt beantwoord lijkt het me beter om te stoppen met het communiceren met je gebruikers. Je moet er enige moeite voor doen om gebruikers die niet even diep in de materie zitten als jij een begrijpbare reactie te geven. Dit kost naast het beheer en ontwikkelen van de website ook tijd en inspanning. Jouw antwoorden op het forum zijn vaak kortaf, afwijzend of zonder enige verwijzing naar eerdere vragen of reacties.

Daarmee is de kans klein dat een groter deel van je gebruikers meepraat over de nieuwe website.
Ik had net in het topic wensen een antwoord gezet, wat een beetje het tegenovergestelde is. Ik erger me al een hele tijd aan mensen, die overal commentaar op hebben zonder ook maar een keertje eens iets positiefs te zeggen. Een beetje wat je ook hoort van mensen, die in winkels werken.
Noem ik als voorbeeld iets positiefs. Daar wordt totaal overheen gewalst.
Ik heb ook wel kritiekpunten. De site had beter wat later kunnen worden ingevoerd. Dat de oude site er naast is blijven werken is een voordeel. Ik schrijf over wantsen. Dat kan nu nog alleen in de oude site. Links met een lange PDF worden niet goed overgezet naar de nieuwe. Ik ben nu eerst nog eens aan het kijken of ik het zelf toch beter kan krijgen zonder dat ik Hisko er weer mee lastig val.

Ik heb er eerlijk gezegd bewondering voor, dat Hisko zijn geduld niet verliest en elke keer uitgelegt. Dat hij het kort houdt lijkt me logisch. Ik heb liever, dat hij zijn tijd aan de website besteedt. Het lijkt me beter, dat de mensen, die wat meer weten, hun tijd gebruiken om onwetende, niet goed geïnformeerde mensen verder te helpen.
Het grappige is, dat we diezelfde discussie hebben gehad met de antwoorden van de admins op soorten. Dat moest ook duidelijker worden geformuleerd. Iemand die daar het hoogste woord over had, kwam ik laatst tegen bij een vraag van iemand, die voor het eerst op het forum was met een vraag. Zijn antwoord was tot mijn stomme verbazing alleen  "wants". Ik heb daarna de nieuwe waarnemer welkom geheten en verteld wat voor wants het was. 
Wel hakketakken op iemand en een net, uitgebreid antwoord terug verwachten. Het zit me behoorlijk dwars moet ik zeggen. Ik mis de gezelligheid en gemoedelijkheid, die ik op de insectenforums gewend ben.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2019, 22:44:52 pm door thijsdegraaf »

gbeersma

• Observado Admin
  • *
« Reactie #135 Gepost op: april 03, 2019, 20:51:33 pm »

:duim: :duim:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

http://waarneming.nl/user/photos/104779

Marleen

• Member
« Reactie #136 Gepost op: april 03, 2019, 21:08:51 pm »

Het zit me behoorlijk dwars moet is zeggen. Ik mis de gezelligheid en gemoedelijkheid, die ik op de insectenforums gewend ben.

:duim: Dank je wel, Thijs en hier ben ik het ook mee eens.

Maar het is wel iets wat we samen moeten doen.

De eerste site is gemaakt door gebruikers en geoptimaliseerd samen met gebruikers.
Met de oude site hebben Hisko en team hun best gedaan om de site zo ideaal mogelijk te maken.
En met succes. Want met die site is waarneming.nl groot geworden. En met die site hebben zoveel mensen een hart gekregen voor deze hobby.

Bij de oude site deden we het bouwen aan de site "samen".
Heel veel functionaliteiten waar we met elkaar toe zijn gekomen, zijn opeens weg.
En nu is het opeens op de "waarneming-manier".
We moeten vragen of functionaliteiten weer terugkomen, soms er zelfs voor in discussie.
Hisko zit denk ik ook in een niet te fijne positie tussen (geen idee) bestuur/beslissers? en de gebruikers.

Ik denk dat velen de gezelligheid en gemoedelijkheid / het clubhuis missen.
We moeten weer samenwerken. Die samenwerking moet weer met elkaar gevonden worden, denk ik.

En daar heeft iedereen zijn aandeel in. En op allerlei manieren.
Ook feedback geven is een vorm van samenwerken.
Als niemand feedback zou geven, dan is kennelijk niemand betrokken. En dan wil kennelijk niemand Hisko helpen.
Je kan het ook zien als dat er velen juist zo betrokken zijn bij waarneming.
En als compliment dat de oude site zoveel te bieden had, dat er een aardige paniek uitbreekt als al die functionaliteiten er niet zijn.
Zo belangrijk is waarneming in de levens van velen.

Groetjes, Marleen

thijsdegraaf

• Gast
« Reactie #137 Gepost op: april 03, 2019, 21:22:16 pm »

Dat hun clubhuis is ingestort geeft sommige mensen niet het recht om zich te gedragen zoal ik hierboven heb beschreven.
Het doorgeven van wensen en fouten, de discussies maken de website alleen maar beter. Dat ben ik volledig met je eens Marleen. Daar heb ik totaal geen problemen mee. Dat bedoel ik hier niet mee.
Maar ik vind, dat enkele mensen toch eens naar zich zelf moeten kijken of hun gedrag niet anders kan, wat respectvoller. Want zo willen ze zelf wel worden behandeld.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2019, 21:47:16 pm door thijsdegraaf »

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #138 Gepost op: april 03, 2019, 21:46:08 pm »

Tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik het in zekere zin wel enigszins eens ben met Joost zijn standpunt.

Hisko is van de korte en bondige antwoorden, ik zelf geef liever iets meer achtergrond...

Ik denk dat je meer vliegen vangt met stroop dan met azijn...
Het schijnt zelfs zo te zijn dat een simpel "dank je wel (voor de bijdrage)" (eventueel zelfs nog gevolgd door een "we gaan erover nadenken") bij de brenger van dit commentaar/suggestie/kritiekpunt een veel beter gevoel geeft gehoord te worden, waardoor het sneller geaccepteerd wordt als de uitwerking niet (geheel) is zoals de gever van het commentaar bedoelde...

Dat de oude site (of zo je wilt, het "clubhuis") vervangen moest worden en dat dit inmiddels gebeurt is, is een feit... de oude opzet belemmerde verbeteringen en onderhoud.
De timing was misschien niet het allerbeste, maar hiertegenover stond dat er een stapel bankbiljetten beschikbaar kwam waarvoor dit gedaan kon worden.

Ik ben het eens dat reacties niet puur negatief zouden moeten zijn ("het is allemaal ruk" schieten we niets mee op). Toch denk ik dat iedereen die deel neemt aan een discussietopic, zijn (m/v) constructieve bijdrage wil brengen.

We komen van een "clubhuis" waar, wanneer iemand daar maar zin in had, een balkon of een serre bijgebouwd werd, maar dit had wel tot gevolg dat het op den duur niet meer te onderhouden was... We moeten accepteren dat dit niet meer zo gaat. En dat aanpassingen allereerst meer tijd kosten om te beslissen of ze überhaupt wel verstandig zijn, maar bovendien ook wat langer duren om ze duurzaam op te zetten.
Een site die dermate ingewikkeld in elkaar zit en in de tijdsduur dat waarneming.nl bestaat, langzaam gegroeid is, vervang je niet zomaar even... dat kost tijd.
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat ernaar gestreefd wordt, om op zijn minst dezelfde functionaliteit terug te brengen in de nieuwe site, maar ook dit kost tijd... en als blijkt dat bepaalde functionaliteit niet meer verstandig (of mogelijk) is, kan ik me ook voorstellen dat niet elke functie terug komt.

Maar meedenken, suggesties, opbouwende kritiek, commentaar etc. moet mijns inziens inderdaad juist aangemoedigd worden ipv meteen van tafel geveegd.

j.simons

• Member
« Reactie #139 Gepost op: april 03, 2019, 22:27:50 pm »

Mijn eerder geplaatste opmerking over de manier van reageren geeft alweer voer voor discussie.
Die opmerking is enkel kritisch over de manier waarop Hisko op suggestie en meedenkende reacties reageert.
Als beheerder/moderator van dit deel van het forum ben je zeer aanwezig en bepaal je mede de toon welke op het forum gebruikt wordt.

Zowel bij het verbeteren van de nieuwe site als bij het melden van wensen of bugs is vaak de eerste reactie afwijzend en soms ook niet gebasserd op wat de ander echt heeft geschreven.
Dus soms kan het beter lezen en er in eerste instantie ervan uitgaan dat het posieve bijdage kan zijn aan de nieuwe site en heen ander/ genuanceerder antwoord opleveren. Dat hoeft dan niet per definitie uitgebreider of ingewikkelder te zijn maar wordt wel begrepen.

Na de eerste perikelen ben ik juist best tevreden over het functioneren van de nieuwe site en de stappen welke worden gemaakt om afgewogen keuzes naar een nog completer site te komen.

Ik ben het met de meeste eens dat vaak de insteek "vroeger was alles beter" wordt gehanteerd en dat als een wens om het precies na te maken op de nieuwe site niet is of wordt ingewilgd er ook erg ongebripvol wordt gereageert.
Dat je als ontwikkelaar eenmaal meer kritiek dan lof krijgt is niet wat we hier snel kunnen veranderen.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #140 Gepost op: april 04, 2019, 09:18:22 am »

ik heb het wensen topic wat opgeschoond. Waarom:
Dat onderdeel moet zoveel een to the point overzicht blijven zodat zaken niet in de vergeten worden. Het niet gelijk opnemen in https://docs.google.com/document/d/1tXu3bEGAn5_v3afsPyRTnmpDzWD1hK0LPo6VEz37an4/edit?usp=sharing wil niet zeggen dat deze nooit gerealiseerd gaat worden.

Iedereen is het meest gebaat dat functies die veel gebruikt worden (of werden) zo snel mogelijk gerealiseerd worden.
Functionaliteit die nu ergens in de krochten van de oude site zit en nauwelijks in de bezoekersstatistieken terug komen blijven dan nog even liggen.
De afgelopen drie weken is hard gewerkt om de zaken te realiseren die Natuurpunt als urgent had aangemerkt voor hun live gang. Deze punten zijn keurig binnen de beschikbare tijd afgerond.

Het proces om de software daadwerkelijk te maken is wat arbeidsintensiever dan op de oude site.
Daar was het 'ik zou graag dit willen' -> 'dan doen we dat toch' zonder te bekijken of die uitbreiding in het geheel past of dat je daar meer dan 5 mensen blij mee maakt.

De prioriteiten in de hierboven geplaatste lijst wordt door minimaal 4 mensen beoordeeld waarbij rekening wordt gehouden met de urgentie en de benodigde tijd om het te maken.

Gedurende de software ontwikkeling wordt de code door een of twee andere programmeurs gereviewed welke deze ook moeten accorderen inclusief het schrijven van testscripts.
dat laatste is nodig om te checken of de wijzigingen geen gevolgen heeft voor andere functies.

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #141 Gepost op: april 04, 2019, 13:16:57 pm »

Hisko allereerst dank voor deze uiteenzetting van de huidige (nieuwe) gang van zaken. Dat verklaart waarom wijzigingen/verbeteringen in de huidige opzet wat langer de tijd kosten om te realiseren.

Functionaliteit die nu ergens in de krochten van de oude site zit en nauwelijks in de bezoekersstatistieken terug komen blijven dan nog even liggen.

Vraag is natuurlijk wel of er gewoon weinig behoefte is aan dergelijke functies, of dat het feit dat ze zich "in de krochten" bevonden, reden is dat ze weinig gebruikt werden.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #142 Gepost op: april 04, 2019, 16:25:35 pm »

de volgende functies staan op de nominatie om verwijderd te worden uit de oude omgeving voor w.nl en w.be :

registreren -> voldoet niet meer aan de privacywetgeving
wachtwoord vergeten -> werkt op de nieuwe site vele malen beter (kun je ook je email adres gebruiken)
determineren via forum -> werkt op de nieuwe site veel beter inclusief klembord functie

Gerrian

• Admins
  • Admingroep: Kevers
    • Mijn website
« Reactie #143 Gepost op: april 04, 2019, 17:19:22 pm »

Dat determineren via het forum ook op de nieuwe site werkt had ik nog niet ontdekt. Even getest: werkt prima. Fijn!

(Met registreren of wachtwoord vergeten hield ik me toch al niet bezig.)

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #144 Gepost op: april 04, 2019, 22:09:56 pm »

de volgende functies staan op de nominatie om verwijderd te worden uit de oude omgeving voor w.nl en w.be :

Misschien is het verstandig om ze niet zomaar te verwijderen, maar te vervangen door instructies (en links naar) hoe dit in de nieuwe site gedaan kan worden...

Marleen

• Member
« Reactie #145 Gepost op: april 05, 2019, 07:44:32 am »

registreren -> voldoet niet meer aan de privacywetgeving

Oei. Als dat maar goed gaat....  Ik zou het er nog even laten staan.
Je bent het mensen zo gewoon aan het dwingen. Terwijl mensen de hele tijd zeggen, doe het nou niet.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #146 Gepost op: april 05, 2019, 07:45:52 am »

Misschien is het verstandig om ze niet zomaar te verwijderen, maar te vervangen door instructies (en links naar) hoe dit in de nieuwe site gedaan kan worden...
dat gaat ook gebeuren.
Het in stand houden van 2 verschillende versies is duur.

Marleen

• Member
« Reactie #147 Gepost op: april 05, 2019, 07:59:56 am »

dat gaat ook gebeuren.
Het in stand houden van 2 verschillende versies is duur.

Ik begrijp het wel, maar vind het wel een risico.

Want je hebt gezegd dat de site voorlopig zou blijven.
Nou zitten mensen met twee halve sites en gedwongen naar een site die men niet wil....

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #148 Gepost op: april 05, 2019, 08:19:29 am »

niemand wordt gedwongen. natuurlijk moet de oude site geen los zand worden.
Maar je kunt het ons niet kwalijk nemen dat functies die niet goed meer werken worden verwijderd en dat functies die op de nieuwe versie beter werken een voorsprong krijgen.
(een zwevende sla op knop in het invoerscherm is ook bij de ontwikkelaars bekend)

Marleen

• Member
« Reactie #149 Gepost op: april 05, 2019, 08:35:12 am »

Hallo Hisko,

Ik neem het je zeker niet kwalijk. Het is een lastige situatie.
Jullie willen de nieuwe site gebruiken, maar veel gebruikers willen die site niet hebben.
En daar zit het vast.

En ik hoop erg dat ik het mis heb, misschien maak ik me te druk om niks.
Maar ik ben een beetje bang dat het bij velen verkeerd gaat vallen
en dat ze zich gaan afmelden of stoppen met invoeren of weet ik wat.
Ik zou dat echt heel jammer vinden van deze hobby. En heel zonde vinden voor waarneming.

Misschien maak ik me zorgen om niks en valt het allemaal mee,
maar ik vind het best een beetje 'eng' en vrees een beetje het begin van het einde.
(als we die niet al lang gehad hebben, en dit eigenlijk een flinke duw verder de afgrond in is)

Mensen gebruiken de nieuwe site niet voor niets niet.
En we zijn al een hele hoop goede, fijne, betrokken, actieve mensen verloren afgelopen maanden/jaren.

Het is jullie beslissing en ik weet ook niet goed hoe dit op te lossen. Misschien iets om het met elkaar over te hebben.

Succes / Sterkte.
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 18   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.043 seconden met 19 queries.