Determinatie veer

Gestart door Jos Welbedacht, maart 03, 2019, 14:06:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Hallo, op 14-05-2018 heb ik deze grote veer gevonden in Noordlaren (provincie Groningen). De veer is ruim 31 centimeter lang. Het lijkt mij een armpen van een grotere vogel, zoals bijvoorbeeld Grauwe Gans. Ik weet het echter niet zeker. Het zou bijvoorbeeld misschien ook nog Ooievaar kunnen zijn, hoewel de veer daar waarschijnlijk te bruin voor is. Ook heb ik nog even aan Zeearend gedacht, maar daar is de veer misschien te klein voor. Zie ik iets over het hoofd? Misschien kan iemand mij helpen met de determinatie. Alvast bedankt!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

jeroen vinke

Je zou nog aan een handpen van een blauwe reiger kunnen denken.
p10 en p4 zijn om en naij de 31 cm en de kleur lijkt me aardig. p10 lijkt er echter niet op dus je zou een p4 kunnen overwegen.
https://www.featherbase.info/nl/species/Ardea/cinerea
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

whmvb

Dit lijkt me vrijwel zeker een armpen van een Ooievaar. De lengte klopt daarmee en de witte basis van de veervlaggen ook. Wel heb je de onderkant van de veer op de foto gezet, dus wellicht voor de zekerheid ook nog even een foto van de bovenkant?

Wim
Wim van Boekel

Jos Welbedacht

Bedankt voor de commentaren. De veer ligt wel degelijk met de bovenkant naar de camera gericht, maar krult wat op aan de randen, waardoor het wellicht lijkt alsof het de onderkant is. Aan de schaduw van de schacht kun je zien dat de 'bolle' kant boven is. De onderkant ziet er min of meer hetzelfde uit, alleen het lichtere vlak aan de basis van de buitenvlag ontbreekt er.
Voor Blauwe Reiger denk ik dat de veer niet grijs genoeg is, dat zijn de veren op de link wel. Voor Grauwe Gans is de vorm niet correct en is de veer te groot, zie ik. Ooievaar lijkt me inderdaad de beste optie. Donker (zwart met een bruine tint), lichte, witte basis en een schacht die van licht naar donker gaat. Nogmaals, dank voor de hulp!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

keesschreven

Lijkt me inderdaad de bovenkant van de veer, en de grijze "berijping" is een mooi kenmerk van Ooievaar  :duim:
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jos Welbedacht

Dank voor de determinatie!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space