Kroeskopje nabij Den Haag, Clingendael => Comatricha nigra

Gestart door Hans van Helden, februari 28, 2019, 23:05:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van Helden

Ik zou graag willen weten welke soort/familie dit is

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/168122257
onzeker Kroeskopje onbekend - Comatricha spec. gezien op 2019-02-28 Den Haag - Clingendael / Oosterbeek
Foto's:










Toelichting:
Hoogte "zwam"  ca 1mm
Diameter sporen: ca 10 μm
de zwammetjes zijn vrij stevig
Zit ik op het juiste spoor?

Bij voorbaat dank Hans van Helden

jokeb

dag Hans,

Je zit zeker goed dat het een Comatricha is. Waarschijnlijk is het Comatricha nigra.  de vorm klopt, de sporen van nigra zijn 7.5 - 9, dus komt aardig in de buurt.
goed gedaan!
groet,
Joke

Hans van Helden

Beste Joke,

Bedankt voor de aanmoediging dat ik op het goede spoor zit. Ik ga nog wat verder neuzen of de soort is te bevestigen, maar dit is al mooi.

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

Marian Jagers

Dag Hans,

Je hebt je best gedaan  :duim: maar slijmzwammen laten zich niet zo heel makkelijk op naam brengen.
Je foto's van de sporen en van het capillitium laten geen details zien. Bij deze bruine soorten gaat het ook om allerlei details van de structuur van het capillitium. Je hebt een boek nodig om te kunnen vergelijken en het is toch zo dat je pas van lieverlee de verschillen leert zien.
Je noemt 1 mm. Dat is C. nigra wel heel erg klein (C. nigra 2-9 mm hoog). Is je vondst echt zo klein? want dan komen er andere soorten in aanmerking.
Lijkt me toch goed als je niet thuis bent in deze groep je vondst voor de zekerheid te laten controleren.
Groeten Marian

Hans van Helden

Beste Marian,

Bedankt voor de uitleg. Ik zag al ergens een foto van sporen met uitsteeksels, ik wil kijken of ik daar meer op kan zien. Maar zonder ervaring en een goede sleutel is het moeilijk om er wat zinnigs van te zeggen.
Ik heb nog een klein monstertjes, dat wil ik graag opsturen naar Hans van Hooff, als hij nog steeds de aangewezen persoon hiervoor is.

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

Marian Jagers

Dag Hans,

Je naamgenoot zal vast je vondst wel willen bekijken en hopelijk de naam willen bevestigen: zie: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=18045.0
Groeten Marian

Hans van Helden

Beste Marian en jokeb

Het zwammetje heeft een naam: Langstelig kroeskopje - Comatricha nigra...
Met dank aan Hans van HoofF....

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

Marian Jagers

Groeten Marian