Hoofdmenu

Lenteklokje?

Gestart door corzonneveld, februari 26, 2019, 22:10:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/168043862
Lenteklokje - Leucojum vernum gezien op 2019-02-26 Aerdenhout - Landgoed Elswout
Foto's:






Veel groter dan ik ze normaal zie, veel meer blad, en bloemen niet hangend. Is dit wel het Lenteklokje?

bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

nielseimers

Er lijken meerdere bloemen per stengel te ontwikkelen. Dit duidt op Zomerklokje (bloeit meestal vanaf april). Het dofgroene blad is ook typerend voor Zomerklokje. Lenteklokje heeft donkergroen en glimmend blad. Beide soorten komen hier overigens voor. Het niet hangen van de bloemen is een kwestie van tijd, morgen zullen ze waarschijnlijk al wel hangen.

spepping

Op die plek in Elswout staan inderdaad Zomerklokjes.

Rien Ondersteijn

Ter leringhe ende vermaeck :
Het is opvallend dat de eerste vondsten van Zomerklokje tot nu toe in t Westen veel en veel eerder werden gemeld dan in t Oosten of t Midden...
In die laatste twee werden ze zélden gemeld voor 1 April.
Opvallend[natuurlijk de verschillende voorjaren] toch wel de vroegste melding v/h jaar : 11-1-2012
en de laatste eerste melding : 2-4-2011
{ ook opvallend ; van ál de meldingen die een 'envelopje' hadden zijn de commentaren compleet verdwenen... }
[hopelijk tijdelijk ...?- de inhoud van zo'n enveloppe kan heel leerzaam zijn]
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

OK, aestivum dus. Ik protesteer alleen tegen de naam, een plant die in januari/februari bloeit moet domweg geen zomerklokje genoemd worden. Winterklokje lijkt me toepasselijker...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl