Hoofdmenu

welke Hazelaar

Gestart door Willy, februari 24, 2019, 12:53:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Deze bloeiende hazelaar  vandaag gefotografeerd,welke hazelaar is dit?
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Plantoon

Dag Willy,
heel mooie foto's. Waarom denk je dat dit geen gewone hazelaar zou zijn?
Groeten
Antoon

dirder

Is lastige materie. Zou inderdaad goed gewoon Corylus avellana kunnen zijn (die bloeit soms roze en heeft dan bruine knoppen en soms ook nog paarsbruin blad (dat eventueel groen wordt in de loop van het seizoen)), maar het is me niet helemaal duidelijk hoe je dat met absolute zekerheid kunt onderscheiden van andere soorten tijdens de bloei (ik weet dat mannelijke bloemen van Corylus maxima (in die lange, hangende katjes) duidelijk groter zijn dan bij C. avellana, maar vanaf een foto is dat niet te beoordelen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Willy

De gewone hazelaar is meer gelig van kleur deze is paars/rood.
En het grootste mannelijke katje is 15 cm lang volgens mij zijn ze van een gewone hazelaar niet zo lang.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

dirder

Dag Willy, zoals gezegd kan de gewone Hazelaar ook roze bloeien en paars blad hebben. Best opvolgen en wat geduld hebben (eventueel tot hier iemand anders er iets zinnigs over kan zeggen). Is het een echte boom met een centrale stam tot aan de top? Dan komt Turkse hazelaar ook nog in beeld als kandidaat. Lengte van katjes is bij gewone Hazelaar erg variabel van exemplaar tot exemplaar.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Willy

#5
Het is geen boom maar eerder een struik van ongeveer 3.50 mtr hoog.Ik zit zelf te denken aan Purperen hazelaar maar kan het wel helemaal mis hebben.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Wat zijn dit voor zwarte bolletjes met witte stekels die op de tak zitten?
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

#7
Het zwarte bolletje is Hazelaarmeeldauw(Phyllactinia guttata)
Alleen zit deze op een levende tak.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks