grote voorjaarsspanner?

Gestart door Ben Sleeman, februari 24, 2019, 11:21:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Sleeman

2 verschillende beestjes,allebei vrij sterk geveerde antennes en een vreemde verhouding lijf en vleugeltjes dus     Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/167898898
onzeker Grote voorjaarsspanner - Agriopis marginaria gezien op 2019-02-22 Heemstede - Leyduin, Vinkenduin en Oud Woestduin
Foto's:






bij voorbaat dank Ben Sleeman

Marion5

Misschien toch mannetjes (gezien de geveerde antennes), die de vleugels nog verder moeten
oppompen. Wel toevallig om zo twee tegelijk te zien... een tweeling?  :blink:

Groetjes,
Marion

Ben Sleeman

Marion,bedankt voor je reactie en ik denk dat je gelijk hebt,de beestjes zullen wel geparisiteerd zijn.Groet Ben

Rayan Majoor

Waarom zouden ze geparasiteerd zijn? Elke vlinder die uit de pop komt moet eerst z'n vleugels oppompen en sommige vlinders leggen een lange afstand af voor ze daarmee beginnen... en bij heel sommige individuen lukt het gewoon niet (maar deze twee lijken me gewoon nog te moeten beginnen). Als ze als rups geparasiteerd waren zouden ze nooit verder dan het popstadium komen en volwassen vlinders worden niet geparasiteerd voor zover ik weet (ze kunnen wel ziektes of parasieten zoals mijten oplopen, maar dat lijkt me hier ook niet het geval)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jack_windig

Lijken me inderdaad vlinders die de vleugels nog moeten oppompen. Maar ik vraag me af of het wel Grote Voorjaarsspanners zijn. Zie ik nou een zwart lijntje afgezet met wit? Zou ook nog wel een Voorjaarsboomspanner kunnen zijn, maar zekerheid zullen we wel niet kunnen krijgen.

BDORT

De vlinder op de onderste foto lijkt mij een afgesleten borststuk te hebben. Dat rijmt niet goed met een exemplaar die z'n vleugels nog moet oppompen.
Met vriendelijke groet,

Ben van Dort

Rayan Majoor

Dat is waar, die heeft bovendien ook al een wat meer uitgerekt achterlijf (bij veel vlinders zie je dat het achterlijf wat uitrekt nadat de vlinder uit de pop gekomen is). Maar het zou ook kunnen dat de vlinder wat problemen had bij het uit de pop komen (ik heb zelfs wel eens een agaatvlinder gehad waarbij de vleugels in de pop vastzaten en die toen uiteindelijk z'n eigen vleugels eraf heeft getrokken, hetzelfde zie ik ook wel vaker met antennen en met haren zou dat ook heel goed kunnen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ben Sleeman

Iedereen,bedankt voor de reacties.Jack,ik denk dat je gelijk hebt met voorjaarsboomspanner.Groet Ben

Sam Eijkenboom

#8
Ik denk ook aan voorjaarsboomspanners. Vooral het exemplaar op de laatste foto toont die duidelijke wit met zwarte dwarslijnen.