Zacht ooievaarsbek ?

Gestart door W. Hendrix, februari 23, 2019, 16:01:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

W. Hendrix

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarnemingen.be/waarneming/view/167863636
Zachte ooievaarsbek - Geranium molle gezien op 2019-02-23 Mortsel - Trektelpost Zigeuner en omgeving
Foto's:


bij voorbaat dank W. Hendrix
Mvg

Ward Hendrix

H Timans

Beste W. hendrix,
Het is in ieder geval een ooievaarsbek. Volgens mij kunnen een aantal soorten in vegetatief stadium slechts gedetermineerd worden aan de hand van de beharing. Één foto is dus wat karig voor een determinatie. In dit geval kan het aan mij liggen, maar ik maak er niet meer van dan Ooievaarsbek spec.

Ik zie dat je in andere topics ook telkens één foto hebt. Voor plantendeterminatie is dat wat weinig, zeker bij moeilijkere groepen planten. Maak dus voortaan op zijn minst een foto van de hele plant (habitus) en indien nodig de beharing, de bloemen en het blad. Ik hoop dat je deze feedback kan gebruiken.
Mvg Harold Timans

Stef van Walsum

Gezien de mate van insnijding v.d. bladeren durf ik dit wel Slipbladige ooievaarsbek te noemen, maar het kan zeker geen kwaad om in het vervolg de beharing op de steel te fotograferen.

W. Hendrix

Ik had nog een foto getrokken van de stengel. Meestal trek ik wel meerdere foto's maar voeg ze pas toe als dat nodig blijkt voor de determinatie. Ik zal de foto dan nog toevoegen.
Mvg

Ward Hendrix

W. Hendrix

Hier is nog een foto van de stengel.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarnemingen.be/waarneming/view/167863636
Zachte ooievaarsbek - Geranium molle gezien op 2019-02-23 Mortsel - Trektelpost Zigeuner en omgeving
Foto's:




bij voorbaat dank W. Hendrix
Mvg

Ward Hendrix

Plantoon

Wie slipbladige kent zegt zonder verpinken dat het die is. Niet alleen de mate en de manier van insnijding wijst daarop maar ook de bladglans, kleur, verkleuring en zelfs nog andere kenmerken die niet in flora's genoemd worden. Die beharing kan een bijkomende bevestiging zijn natuurlijk.

Rien Ondersteijn

" Zonder verpinken' een voor mij onbekende uitdrukking.
Komt dat misschien van " zonder blozen" ? [ bij blozen wordt je vaak ook roze{pink} ].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon

Hi Rien
zie hier voor de betekenis van zonder verpinken.
onlangs las ik op deze site dat jij een halve vlaming was dus verwondert het mij wat dat de uitdrukking je onbekend is :-)

Rien Ondersteijn

Wij Brabanders voelen ons ook wat Vlaams,vandaar.
Maar 'verpinken' kende ik niet.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon

Vlaanderen is wat links van Brabant ligt :-)

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.