Tellen functie werkt niet correct

Gestart door OlivierO, februari 22, 2019, 18:56:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Dag Alex,

Ik heb de afgelopen twee weken de tellen functie van Obsmapp nogal intensief gebruikt en die lijkt niet goed te werken. Ze telt alleszins verkeerd bij mijn bezoek aan Oman. Ik schets de situatie:

Ik heb een heel aantal soortenlijsten gedownload, zowel Engelse als Nederlandse, omdat ik een veldgids in het Engels heb en de soorten op de reis veel in het Engels werden benoemd. Ik heb een aantal van die lijsten in een verzamelgroep gezet om niet elke keer te moeten switchen. Dat werkte heel goed. Maar, het gevolg is nu dat hij van een aantal soorten twee soorten maakt, zowel een Engelse als een Nederlandse, wat maakt dat de telling natuurlijk niet meer klopt en dus eigenlijk waardeloos is. In bijlage een aantal screenshots van waar ik op doel (hier staat de optie "Inclusief exoten, ..." telkens uit). Ik heb meer vogelsoorten gezien dan soorten in totaal (zoogdieren, vlinders, ...), vandaar dat het opviel.

Ik heb ook de indruk dat de optie "Inclusief exoten, ..." niet veel doet. Sommige ondersoorten staan er sowieso in, zoals Barabameeuw (ondersoort van Kleine Mantelmeeuw, maar wel als Barabameeuw of ingegeven), los van dat deze functie op staat of niet.

Ik vind ook geen logica in het sorteren op familie. De families lijken wel bij elkaar te staan, maar de volgorde van die families is helemaal anders dan wat ik gewoon ben. Het start bijvoorbeeld met Uilen, terwijl die in mijn gidsen altijd pas zowat halverwege tegenkom. Ook in de lijsten op de websites van observation.org is de volgorde helemaal anders dan in deze functie. Is hier een rede voor of kan dit gewoon volgens de volgorde van waarnemingen.be, waarneming.nl, ... gesorteerd worden?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt om de functie te verbeteren.


Groeten,
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

j.simons

Ik heb in het buitenland ook getwijfeld welke taal te gebruiken.
Uiteindelijk lijkt het toch de Engelse de meest gangbare.
Jij begrijpt de gids en de gids begrijpt jou. bij het invoeren vertalen naar het Nederlands is ondoenlijk.
ter plekke dus in het Engels invoeren, na het uploaden naar observado wordt het in de juiste taal weergegeven.
Al is de Nederlandse vertaling niet altijd even duidelijk als je de Engelse namen gewend en gebruikt hebt.

Om terplekke een triplijst bij te houden is het dus belangrijk om maar een taal te begruiken.

Mijn oplossing was de invoer van de eerste dagen (mix engels en nederlands) om te zetten naar engels in obsmapp.
Dan doet de telling het prima.

Dat exoten niet veel doet komt omdat er in Oman (of wereld lijst) niet veel soorten als excoot worden aangemerkt.
Zijn er spoorten welke aangemerkt zijn als exoot? zet de optie eens uit voor je keuze lijst en controleer dan of de soort niet meer te kiezen is.
probeer het bij terug komst nog maar eens en je ziet dat het werkt.

groeten Joost

OlivierO

De gidsen spraken wel degelijk Nederlands hoor (het waren allen Vlamingen), maar ik verwachte het door elkaar gebruiken van de Engelse en Nederlandse benamingen, net omdat de de gids (het boek) in het Engels was, en dat is ook uitgekomen ...

Maar bon, dat staat los van de bevinding dat het niet goed gaat, terwijl je dat toch zou verwachten.

Het is zelfs zo dat als je een waarneming hebt ingegeven Obsmapp wel degelijk weet dat de Engelse en Nederlanse benaming één soort is. Dat kan je zien door de lijst die je krijgt als je een nieuwe waarneming ingeeft. Ik soorteer die lijst op "laatst ingegeven" en daar komen als eerste twee in de lijst de Nederlandse en Engelse benaming van de laatste soort die je hebt ingegeven.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op februari 22, 2019, 18:56:56 PM
Ik heb de afgelopen twee weken de tellen functie van Obsmapp nogal intensief gebruikt en die lijkt niet goed te werken. Ze telt alleszins verkeerd bij mijn bezoek aan Oman. Ik schets de situatie:

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik ga hier zeker zsm naar kijken. (al was het maar omdat ik over twee maanden een maand naar Spanje ga  ;D )
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: j.simons op februari 22, 2019, 19:38:44 PM
Dat exoten niet veel doet komt omdat er in Oman (of wereld lijst) niet veel soorten als excoot worden aangemerkt.
Zijn er spoorten welke aangemerkt zijn als exoot? zet de optie eens uit voor je keuze lijst en controleer dan of de soort niet meer te kiezen is.
probeer het bij terug komst nog maar eens en je ziet dat het werkt.

groeten Joost

Je hebt gelijk over de exoten denk ik. Ik heb de wereldlijsten en Oman lijst door elkaar gebruikt. Als het in die lijsten moet staan of het een exoot is, gaat dat natuurlijk niet werken, want zo goed als niets in in héél de wereld een exoot en staat bij gevolg in de wereldlijst niet als exoot aangevinkt. Dat ik daar niet op ben gekomen!  :-\
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op februari 22, 2019, 20:06:26 PM
Citaat van: OlivierO op februari 22, 2019, 18:56:56 PM
Ik heb de afgelopen twee weken de tellen functie van Obsmapp nogal intensief gebruikt en die lijkt niet goed te werken. Ze telt alleszins verkeerd bij mijn bezoek aan Oman. Ik schets de situatie:

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik ga hier zeker zsm naar kijken.

No problem!

Citeer
(al was het maar omdat ik over twee maanden een maand naar Spanje ga  ;D )

:lol: :lol: :lol: :lol:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Dag Alex,

had je hier al wat mee kunnen doen? Vind je het probleem?


Groeten,
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op maart 10, 2019, 20:12:01 PM
Dag Alex,

had je hier al wat mee kunnen doen? Vind je het probleem?


Groeten,

In de bèta is het inmiddels opgelost.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op maart 10, 2019, 23:05:07 PM
Citaat van: OlivierO op maart 10, 2019, 20:12:01 PM
Dag Alex,

had je hier al wat mee kunnen doen? Vind je het probleem?


Groeten,

In de bèta is het inmiddels opgelost.

Super! Verwacht je wat feedback daarover?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op maart 11, 2019, 10:39:24 AM
Citaat van: Alex Kwak op maart 10, 2019, 23:05:07 PM
Citaat van: OlivierO op maart 10, 2019, 20:12:01 PM
Dag Alex,

had je hier al wat mee kunnen doen? Vind je het probleem?


Groeten,

In de bèta is het inmiddels opgelost.

Super! Verwacht je wat feedback daarover?

Graag natuurlijk!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Bij deze alvast:

het sorteren op familie gaat niet goed. Een deel van de lijst:

Bruine Kiekendief
Blauwborst
Steppekiekendief
Grauwe Kiekendief

Ik stuur je een aantal prints van de lijst via e-mail.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.