Wat voor gaasvlieglarve kan dit zijn (GB)? => waarschijnlijk Micromus sp.

Gestart door Rayan Majoor, februari 20, 2019, 20:07:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/167772006
Gaasvlieg onbekend - Chrysopidae indet. gezien op 2018-07-21 United Kingdom - Llantysilio Community
Foto's:




















natuurlijk geprobeerd op te kweken, maar op een gegeven moment was ie gewoon verdwenen zoals zo nu en dan bij mij met insecten gebeurt...
bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Hoi Rayan,

Een Hemerobiidae. Ik heb voor deze vorm momenteel zwaar in gedachten dat het Micromus moet zijn, maar ik heb de larven van de Hemerobiidae nog lang niet allemaal duidelijk op een rijtje ... jammer dat'ie ontsnapt is dus .... hoewel ... hoe zeker weet je dat? Had de larve zich niet gewoon ingesponnen? De cocons van Hemerobiidae zijn doorgaans heel anders, veel "losser" en groter dan de strakke tonnetjes die je van Chrysoperla kent(!)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Ik zo goed als zeker dat ie ontsnapt was. Aan gebrek aan een goed kweekbakje heb ik moeten improviseren en had ik een erg klein, zwart bakje gebruikt wat ik op een kiertje open liet staan om nog wat licht en lucht te geven. Dat bakje was zo klein dat je de larve in ieder geval niet echt kon missen. Ik ontdekte alleen later dat, door het bakje op een kiertje te zetten, ik een ander groter gat had gecreƫerd waar de larve waarschijnlijk net doorheen kon en na iets van twee dagen kon ik hem niet meer vinden...
Maar ja, heb ik ook weer van geleerd. Zeker dit soort larven weten alle kiertjes wel te vinden dus in het vervolg daar maar wat beter op letten. In ieder geval bedankt voor het meekijken, als ik nog eens dergelijke larven tegenkom ga ik het zeker opnieuw proberen :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Nog even foto's van 3 dagen later (misschien heb ik toch wel de cocon over het hoofd gezien als ik zie hoe ie er op deze foto's al uit zag... :-\)



Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl