Phaneropteridae/Tettigoniidae Noordoost Turkije - ID mogelijk?

Gestart door JohanvantBosch, februari 20, 2019, 10:20:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Bijgaande heb ik gefotografeerd in juli 2016 in Artvin, Noordoost Turkije. Ik heb er geen heel gestructureerde zoektocht op losgelaten, maar met de Griekse gids en zoeken op Phaneropteridae genera op orthoptera.tr ben ik nog niet zoveel verder gekomen. Heeft iemand een idee welk genus het is en hopelijk welke soort(en) het kan zijn?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://turkey.observation.org/waarneming/view/167743620
Phaneropteridae spec. gezien op 2016-07-08 Turkey - Artvin
Foto's:


bij voorbaat dank Johan van 't Bosch



JohanvantBosch

Citaat van: RoyKleukers op februari 21, 2019, 15:49:47 PM
Met vier soorten in Turkije, zie http://www.orthoptera-tr.org/index.php/check-list-of-the-turkish-orthoptera

Dankjewel! Ik had al een beetje zitten studeren.
Rob suggereerde mogelijk P. zigana en had het artikel gedeeld waarin die soort beschreven wordt.
http://www.ibss.febras.ru/Files/FEE/00000391.pdf
Wat ik nu denk te weten, maar daar krijg ik graag correcties op:
- P. denticauda komt volgens mij alleen in europees turkije voor (volgens iucnredlist) en heeft onder andere minder grote stekels onder de achter femora
- P. elbursicus ziet er heel anders uit veel donkerder. Daar heb ik ook foto's van gevonden bij een artikel over deze soort als plaagsoort voor de landbouw. Blijkbaar bekend van Van, maar ik weet niet of hij voorkomt in Artvin.
- P. zigana, beschrijving lijkt redelijk goed overeen ter komen, al is die wel gebaseerd op een droog specimen. Ik zie die als een kanshebber. De twee beschreven locaties zijn wel wat westlijker. En zie toelichting bij Zacharovi
- P. zacharovi - hier weet ik het minste van. Uit het artikel: 'It  is  very  different  from  P.  elbursianus  (Uvarov,  1930)  and  P.  zacharovi  (Stshelkanovtzev,  1910) by the male cercus with a single apical tooth (bidentate in both species'. Ik denk een enkele punt aan de cersus te zien

Maar goed, kan ik een onbeschreven soort uitsluiten?

Wat denk jij ervan, Roy?

Even gequote uit het artikel:
CiteerThis  new  species  is  separated  from  P.  denticaudus  (Charpen-tier, 1825) by the narrower fastigium of vertex (in P. denticaudus 2.2-3 times wider than  scapus),  the  presence  of  very  distinct  ventral  spines  of  hind  femora  (much  smaller  in  P.  denticaudus),  the  shape  of  male  cercus.  P.  scutatus  (Brunner  von  Wattenwyl, 1882) has male cercus with a single tooth at apex as in the new species and P.  denticaudus  and  its  colouration  is  similar  to  the  new  species.  But,  the  distinctly  broader  fastigium  of  vertex,  the  structure  and  length  of  pronotum,  the  shape  of  apical  part  of  male  cercus,  the  subgenital  plate  and  the  distribution  are  different (one male of P. scutatus collected from NE of Andorra: near Soldeu, 1 km SW  of  Pasqual,  1850  m,  5.8.1990  by  J.C.  Hartley,  was  compared).  It  is  very  different  from  P.  elbursianus  (Uvarov,  1930)  and  P.  zacharovi  (Stshelkanovtzev,  1910) by the male cercus with a single apical tooth (bidentate in both species), the shape  of  last  abdominal  tergite  with  trapezoidal  hind  margin  (slightly  or  distinctly  convex in the both species), the longer ovipositor.

RoyKleukers

Hee, deze had ik gemist. Misschien Mustafa Unal even zelf mailen? Je kunt hem bereiken via mustafauna@gmail.com Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

JohanvantBosch

Citaat van: RoyKleukers op mei 17, 2019, 14:04:57 PM
Hee, deze had ik gemist. Misschien Mustafa Unal even zelf mailen? Je kunt hem bereiken via mustafauna@gmail.com Groeten,

Roy

Dankjewel! Dat ga ik wel even doen. Ik wel eens eerder contact met hem gehad.
Groeten,
Johan