Flinke boktor binnenshuis - Xylotrechus rusticus ? Toch andere details

Gestart door sjogro, februari 19, 2019, 11:08:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

sjogro

https://waarneming.nl/observation/167203943/

2019-02-02 08:29
Den Haag - Bomen- en Bloemenbuurt (ZH)


In huis, wasbak badkamer. Raam heeft opengestaan. Grote jongen, cm of 4-5. Lijkt me vroeg in het jaar voor deze diertjes? Hij is buitengezet. Graag hulp bij determinatie. Softwarematige determinatie onzeker maar doet suggestie: Xylotrechus rusticus.

Veel foto's bekeken van Xylotrechus rusticus. Tekening lijkt me anders, Xr is meer behaard, heeft kortere voelsprieten. Wat dan wel?

Th.Heijerman


Th.Heijerman

Ah, niet goed gelezen: hij is buitengezet. Erg jammer. Even kijken oftie er nog ergens zit?

sjogro

Bedankt! Hij is inderdaad al buiten gezet (2 februari).... waarom is dat jammer als ik vragen mag? Bestudeert u deze soort?
Monochamus sutor ♂kwam ik zojuist ook tegen op deze website. Er wordt hier alleen een afmeting bij vermeld van 15-24 mm, dat leek me wat klein.
De tekening en textuur klopt, de lengte van de sprieten ook. Ik ga de waarneming aanpassen naar Monochamus (Sparrenboktor).

Th.Heijerman

Tis jammer omdat nu de soort niet meer te achterhalen is. Het gaat bij Monochamus vrijwel altijd om importexemplaren en daar doen we inderdaad onderzoek naar. Dit omdat ze vector kunnen zijn van vervelende aaltjes...
Heb je een idee waar dit exemplaar uit gekropen zou kunnen zijn? Onlangs hout binnengehaald afkomstig van een tuincentrum bijvoorbeeld?