Blauwe kiekendief?

Gestart door Jan2002, februari 18, 2019, 22:00:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan2002

Afgelopen zaterdag in het Fochteloërveen zag ik bijgaande vogel in een boom zitten. Aanvankelijk kon ik hem niet thuisbrengen. Toen hij opvloog, waren duidelijk zwarte vleugelpunten zichtbaar en grijze bovenzijde. Ik kom daarmee uit op blauwe kiekendief. Correct, of kan het nog een lichte bruine kiekendief zijn?
Groet,
Jan

ArjenDrost †

Lijkt me een prima (blonde) buizerd. Zie er geen kiekendief in.

Groeten, Arjen

Jacob Molenaar

Het is een buizerd (Arjan was me net voor)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Jan2002

@Arjan en Jacob,  daar had ik ook aan gedacht, maar als ik kijk naar de afbeeldingen in de ANWB-gids was het zwarte deel van de vleugel echt veel meer dan bij een blonde buizerd, het was echt een brede zwarte punt zoals je bij de blauwe en (lichte) bruine kiekendief ziet. Helaas heb ik daar geen foto van.
Groet,
Jan

ArjenDrost †

Buizerds zijn erg variabel, variabeler dan dat een vogelgids aan kan geven. Dit is echt een buizerd.

Groeten, Arjen

BramtK

Citaat van: Jan2002 op februari 18, 2019, 22:15:05 PM
@Arjan en Jacob,  daar had ik ook aan gedacht, maar als ik kijk naar de afbeeldingen in de ANWB-gids was het zwarte deel van de vleugel echt veel meer dan bij een blonde buizerd, het was echt een brede zwarte punt zoals je bij de blauwe en (lichte) bruine kiekendief ziet. Helaas heb ik daar geen foto van.

Het is een Buizerd, Jan. (Geen Blonde Buizerd, die bestaat namelijk niet.) Een Blauwe kiekendief man is op de mantel blauwgrijs. Ongeacht de breedte van de zwarte punt, ontbreekt dat blauwgrijs geheel bij deze vogel en dat zegt toch ook al genoeg...?!
Groeten,

Bram ter Keurs

Jan2002

#6
Dank voor de aanvullingen. Het ging me er niet om gelijk te halen of zo, alleen om te leren wat dan behalve de vleugelpunten bepalend is, dus met name Bram dank voor de aanvulling. Dat een Blonde Buizerd als soort niet bestaat weet ik overigens, daarom schreef ik ook blonde buizerd, alleen als referentie naar de lichte kleur. ;)
Groet,
Jan