Hoofdmenu

Sterrenkroos ?

Gestart door W. Hendrix, februari 17, 2019, 17:56:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

W. Hendrix

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarnemingen.be/waarneming/view/167640607
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2019-02-17 Hove - Uilenbos - Strooibantbos
Foto's:


bij voorbaat dank W. Hendrix
Mvg

Ward Hendrix

KoenVerhoogt

Yep! Niet verder te determineren vanaf eem foto dacht ik
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

nielseimers

Ik ben het eens met Koen. De Sterrenkroos soorten zijn in vegetatief stadium erg lastig op naam te brengen. Met enige ervaring zijn de soorten naar waarschijnlijkheid op naam te brengen, maar dat vereist een scherpe detailfoto van de nerven op de drijfbladen. Ook moet de vorm van onderwaterbladen ten opzichte van de waterbladen zichtbaar zijn. Als een van die kenmerken niet zichtbaar is, is Callitriche spec de beste keuze m.i.

Willemien Troelstra

Is het wel Callitriche, ik vind de onderwaterblaadjes die ik zie zo breed en opvallend dat de takjes boven water uitsteken, dat doet Sterrenkroos praktisch niet tenzij hij droog valt, maar ook dan blijft hij meestal erg plat. Of is er Sterrenkroos die zich in dat opzicht anders gedraagd.

Ik heb alleen nog geen idee wat het dan wel zou zijn.
groet, Willemien Troelstra

Ton van Haaren

Eens met willemien, lijkt mij geen sterrekroos, ik zie nergens rozetjes of ingekeepte bladtoppen. Niet zeker maar komt een beetje over als penningkruid, maar net even wat anders.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

H Timans

Bladvorm doet me denken aan een Hoornbloem of ander anjertje. Kleur is misschien een stuk lichter dan het hoort door de flits. Ik kan door in te zoomen nog net een dikke middennerf zien in de balderen.  Ik denk dat ik er ook net naast zit, maar een anjer lijkt mij waarschijnlijk. Verder dan dat kom ik ook niet. De plant lijkt me trouwens kaal, of licht behaard. Ben verder niet erg bekend met Callitriche dus die sluit ik ook niet uit.
Mvg Harold Timans

pierrevanvooren

misschien staan de blaadjes wel per 4 zoals bij Moeraswalstro...
grtjs Pierre

W. Hendrix

Bedankt voor alle informatie! Ik zal nog wat fotos toevoegen.
Mvg

Ward Hendrix

Hannie Luijten

Citaat van: W. Hendrix op februari 18, 2019, 16:17:51 PM
Bedankt voor alle informatie! Ik zal nog wat fotos toevoegen.
Als je de link opnieuw copieert staan de foto's hier ook  :blink:
Groet, Hannie

W. Hendrix

Hier zijn de fotos !
Het betreft deze waarneming
https://waarnemingen.be/waarneming/view/167640607
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2019-02-17 Hove - Uilenbos - Strooibantbos
Foto's:






bij voorbaat dank W. Hendrix
Mvg

Ward Hendrix

Rien Ondersteijn

Op de laatste foto duidelijk enkele kransen van 4 bladeren...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Ton van Haaren

Misschien jonge Myosotis?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

W. Hendrix

En Moeraswalstro of is dat geen optie ?
Mvg

Ward Hendrix

Ton van Haaren

Citaat van: W. Hendrix op februari 19, 2019, 17:06:43 PM
En Moeraswalstro of is dat geen optie ?
Nee, dat kan ik er niet van maken. Ik mis de kransen van bladeren. Ik zie alleen paarsgewijze bladeren.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rien Ondersteijn

Ton : Ik gaf eerder aan dat ik die juist wél zag ;als voorbeeld in t midden van de laatste foto op twee derde hoogte net onder t blad en rechts van de stengel.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Hannie Luijten

Moeraswalstro kan ik er niet van maken. Die had ik vroeger langs de vijver staan en heb ik nooit in deze vorm gezien. Alleen met langwerpige, smalle blaadjes.
Het is niet echt duidelijk op de foto's maar het lijkt mij toch dat de blaadjes in kransen staan. Ik houd het op Sterrenkroos.  :blink:
Groet, Hannie

pierrevanvooren

Hannie, even ter verduidelijking, indien-zoals je aangeeft-"de blaadjes in kransen lijken te staan", dan kan het geen Sterrenkroos zijn want daar staan de blaadjes 2 aan 2 tegenover elkaar en niet in kransen...
grtjs Pierre

Rien Ondersteijn

Nou nog leuker :
als je goed inzoomt op die laatste foto weer en de stengel bekijkt van t linker plantje die onderaan bijna recht naar boven wijst dan zie ik een vierkante stengel !
Groene groe[n]tjes.Rien.

W. Hendrix

Ik ga vandaag nog eens terug naar die plaats om betere foto's te trekken van de plant.
Mvg

Ward Hendrix

Rien Ondersteijn

Foto's trekken prima  :duim:
[maar geen plantjes toch ? !].  ;). Ben benieuwd !
Groene groe[n]tjes.Rien.

W. Hendrix

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
Hier zijn de extra foto's. Ik heb ze in een aparte waarneming gezet of moet ik de foto's bij de oude waarneming zetten ?
https://waarnemingen.be/waarneming/view/167765686
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2019-02-20 Hove - Uilenbos - Eikenbos
Foto's:






bij voorbaat dank W. Hendrix
Mvg

Ward Hendrix

Rien Ondersteijn

Ik kan niks anders verzinnen dan [Moeras]Walstro.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Ik heb een beetje het gevoel te kijken naar zeer jonge plantjes, die naderhand een stuk forser zullen worden.

Een Epilobium?
Met vriendelijke groet, Rob

W. Hendrix

Epilobium heeft geen vierkante stengel lijkt mij.
Mvg

Ward Hendrix

Hannie Luijten

Citaat van: pierrevanvooren op februari 19, 2019, 21:54:37 PM
Hannie, even ter verduidelijking, indien-zoals je aangeeft-"de blaadjes in kransen lijken te staan", dan kan het geen Sterrenkroos zijn want daar staan de blaadjes 2 aan 2 tegenover elkaar en niet in kransen...
grtjs Pierre
Nee dat klopt, ik bedoelde eigenlijk dat ik er geen Moeraswalstro in  zie ondanks dat het lijkt dat ze in kransen staan en daarom toch aan sterrenkroos dacht.
Maar op de laatste nieuw geplaatste foto's is duidelijk te zien dat ze in kransen staan. Dus nee, Sterrenkroos is het niet. Maar de plantjes komen zo stevig en fors over op de foto's, terwijl Moeraswalstro zo teer is  :-\
Groet, Hannie

W. Hendrix

In tegenstelling, de blaadjes waren niet zo stevig.
Hier nog wat extra afmetingen;
De blaadjes waren tussen de 0,5 cm en de 1 cm groot of zelfs nog kleiner. De stengel was een goede mm breed.
Mvg
Ward Hendrix
Mvg

Ward Hendrix

Rien Ondersteijn

Die jonge Belg houdt de [H]Ollanders goed bezig !    :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

H Timans

Jonge moeraswalstro ziet er trouwens heel anders uit dan ouder moeraswalstro. Het blad is bijv. breder. Ik schrijf het nog niet af.
Mvg Harold Timans

W. Hendrix

Ondertussen gedetermineerd door een admin als moeraswalstro.
Bedankt voor al jullie hulp!
Mvg
Ward Hendrix
Mvg

Ward Hendrix