geelkorst? Parasiet? Wat is dit?

Gestart door H Timans, februari 17, 2019, 16:11:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Ik fascineer me al maanden over dit korstmosje. Het groeit op een doodgewone niet al te oude bakstenen muur in et cement. Het groeit samen met algemene korstjes zoals L. Dispersa. In de toelichting staat waarom ik het zo gek vind. Weet iemand wat dit is?


Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/167629278
Citroenkorst onbekend - Caloplaca spec. gezien op 2019-02-17 Laren (NH)
Foto's:










Toelichting:
De gele en de rode soort groeien dwars door elkaar heen en lijken qua structuur identiek. Gekke is dat het het verschijnsel op twee plekken optreedt terwijl de gele korst overal op de muur groeit. De rode korst kan ik nergens in de Veldgids vinden en de gele kan ik niet zeker benoemen. Wat he nog ingewikkelder maakt is dat de rode korst over kalkschotelkorst en andere korsten heen groeit. Parasiet? Het vormt behalve fijne korreltjes (sorediƫn?) niks anders. Aan de grote van het grind in het cement is te zien hoe klein het is. Eventueel thallus onzichtbaar.
bij voorbaat dank Harold Timans
Mvg Harold Timans

Guido Berger

Hoi Harold,

Rode is Trentepohlia sp, een alg.

Pluijm

Weet het niet zeker hoor, maar misschien droogteschade, nog van zomer 2018? Effecten (bijv. witte thalli epifyten) zijn nu nog volop te zien.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Dank voor jullie reacties. Ik weet in ieder geval dat het al tijdens de zomer zo rood was, dus dat lijkt me niet. De schade zou daarnaast meer aanwezig zijn geweest op de muur en dit is niet het geval.
Ik had Trentepohlia nog niet zo op steen zien groeien. Ik had het dus ook niet als mogelijkheid gezien. Ik heb nog wel twijfel. De structuur van van T. is hier eigenlijk hetzelfde als de structuur van het korstmos. Volgens mij is dat Gewone Citroenkorst. De schimmel past de structuur van de alg toch in enige mate aan? Kan het niet zijn dat het Citroenkorst is dat zijn pigment verloren heeft?
Mvg Harold Timans

Guido Berger

Oeps op steen - sjee ik heb echt zitten slapen.
Ik weet ook niet of Trentepohlia op steen kan

lukasverboom

Ik heb ook op steen weleens dit soort aanslag onder de microscoop gelegd, en dat was los levende Trentepohlia.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

H Timans

Als ik het onder de microscoop leg, waar moet ik dan op letten om er Trentepohlia van te maken?  :micro:
Mvg Harold Timans

Pluijm

Zoiets: https://waarneming.nl/foto/view/8041220.
Ik vind overigens dat de structuur van het rode wel erg overeenkomt met het gele. Je zou beide in een preparaat kunnen vergelijken.
Ook nog, Caloplaca's reageren toch K+ rood? Misschien is er iets op gemorst.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Citaat van: Pluijm op februari 19, 2019, 18:23:00 PM
Zoiets: https://waarneming.nl/foto/view/8041220.
Ik vind overigens dat de structuur van het rode wel erg overeenkomt met het gele. Je zou beide in een preparaat kunnen vergelijken.
Ook nog, Caloplaca's reageren toch K+ rood? Misschien is er iets op gemorst.
Vooral dat laatste lijkt me een errruug interessant geval. Dan zou het iets moeten zijn in het cement dat het veroorzaakt. Ik ga het uitzoeken. Later meer.
Mvg Harold Timans

KoenVerhoogt

Ik heb dit soort verkleuringen ook wel eens gevonden bij Flavoplaca citrina, onder de microscoop kon ik geen structurele verschillen ontdekken tussen de twee kleuren... Nog geen idee waardoor het zou kunnen komen dus. Hopelijk vind jij iets Harold!
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

H Timans

Mvg Harold Timans

H Timans

#11
Ik heb het materiaal bekeken en foto's toegevoegd. Voor alle foto's moeten je even bij de waarneming kijken, anders wordt het hier zo onoverzichtelijk. Wat mij betreft de duidelijkste foto's geef ik hier aan:


F.Citrina en T. spec



Klompje F. Citrina, schimmeldraden (?) zijn zichtbaar.


Klompje T. spec


T. spec


Beide vormen


Het is verwarrend. Dit is wat ik nu denk:
Ik ben ervan overtuigd dat dit helemaal geen alg behelst. De gele klompjes hebben kleinere cellen dan de rode. De rode laten makkelijker licht door en zijn (dus) minder dicht op elkaar gepakt. Ik zie geen duidelijk verschil in celwand of structuur aan de buitenkant maar gek genoeg dus wel in celgrote (De rode cellen reflecteren minder licht en daarom laten ze minder contrast zien dan de gele cellen. Op de laatste foto is dit te zien.). Op sommige gele klompjes zijn draden te zien, ik vermoed dat dit schimmeldraden zijn -> dus sowieso een schimmel. Op de foto van het rode klompje is goed te zien dat de cellen een grote hoeveelheid rode kleurstof bevatten in de vacuole (?). Ik zie geen duidelijke vacuole bij de gele klompjes, het centrum van de cellen lijken donkerder dan de rand, die geler gekleurd is. (Wellicht kan de kleurstof in de rand/cytoplasma nu tot uiting komen?). Ik denk daarom dat de rode klompjes hun vacuole opgevuld hebben met de rode kleurstof. Waarom weet ik niet.
Ik denk nu dat de rode cellen een rode versie van Flavoplaca Citrina zijn, en geen pure alg. Ik denk dit vooral omdat de twee vormen direct in elkaar over kunnen gaan, zoals op de foto te zien is.

Ik ben benieuwd wat anderen hier allemaal in zien en of jullie het met me eens zijn of juist iets heel anders denken. Het is tot dusver erg interessant.
Mvg Harold Timans