aapjesorchis, purperorchis, soldaatje of de kruising?

Gestart door H Timans, februari 17, 2019, 11:26:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Vorig seizoen een aantal keren Orchis gevonden. Sommige van deze waarnemingen vind ik verwarrend en daar kom ik niet uit. Kan iemand mij vertellen welke Orchis-soorten in deze waarnemingen staan, of welke kruising?
-> https://waarneming.nl/waarneming/view/155784356
->https://waarneming.nl/waarneming/view/155917586
-> https://waarneming.nl/waarneming/view/157064035

Op twee van de waarnemingen is commentaar geleverd door Admins. Hoewel het waarschijnlijk is dat zij gelijk hebben en ik niet, heb ik nooit antwoord gekregen op mijn vragen. Kan iemand dat alsnog doen?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Harold Timans
Mvg Harold Timans

Bert van Rijsewijk


H Timans

Mvg Harold Timans

Jan Essink

Harold, als je als niet Admin een vraag beantwoorden wil dan zal jij ze toch de gelegenheid moeten geven om bij het bestand te kunnen komen.
(Privé-informatie
Sommige informatie is niet zichtbaar omdat gebruikers hebben besloten deze informatie niet te delen, of omdat bescherming belangrijker wordt geacht dan open data. Neem contact op indien u deze data toch in wilt zien.

Maar misschien dat ik je wel een antwoord kan geven op Orchis simia, de aapjesorchis. Er zijn maar enkele Orchis soorten in Europa waarvan de bloem van boven naar beneden bloeit, hiervan is Orchis simia er een van, een duidelijker kenmerk is er niet. Ook heeft Orchis simia armpjes en beentjes en een klein aanhangsel.
Verder zou je om het voor anderen makkelijker kunnen maken om vooraf gaand aan de foto de planten vrij te maken van de achtergrond b.v. door de vegetatie voorzichtig weg te duwen. Orchis militais heeft een duidelijke helm en zijn armpjes en beentjes zijn breder dan die van Orchis simia
groetjes,
Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

H Timans

Dag Jan,

Citaat van: Jan Essink op februari 18, 2019, 14:40:26 PM
Harold, als je als niet Admin een vraag beantwoorden wil dan zal jij ze toch de gelegenheid moeten geven om bij het bestand te kunnen komen.
(Privé-informatie
Sommige informatie is niet zichtbaar omdat gebruikers hebben besloten deze informatie niet te delen, of omdat bescherming belangrijker wordt geacht dan open data. Neem contact op indien u deze data toch in wilt zien.

Maar misschien dat ik je wel een antwoord kan geven op Orchis simia, de aapjesorchis.
Of ik begrijp het niet, of er is een deel van je bericht verloren gegaan^^^

Citaat van: Jan Essink op februari 18, 2019, 14:40:26 PM
Harold, als je als niet Admin een vraag beantwoorden wil dan zal jij ze toch de gelegenheid moeten geven om bij het bestand te kunnen komen.
Klopt. Ik heb dit wat rommelig aangepakt. Gezien de zeldzaamheid van de soorten wou ik de waarnemingen niet zichtbaar maken voor de niet-admins. Ik wou wel de foto's tonen maar dat vergat ik.  :(

Citaat van: Jan Essink op februari 18, 2019, 14:40:26 PM
Maar misschien dat ik je wel een antwoord kan geven op Orchis simia, de aapjesorchis. Er zijn maar enkele Orchis soorten in Europa waarvan de bloem van boven naar beneden bloeit, hiervan is Orchis simia er een van, een duidelijker kenmerk is er niet. Ook heeft Orchis simia armpjes en beentjes en een klein aanhangsel.
Verder zou je om het voor anderen makkelijker kunnen maken om vooraf gaand aan de foto de planten vrij te maken van de achtergrond b.v. door de vegetatie voorzichtig weg te duwen. Orchis militais heeft een duidelijke helm en zijn armpjes en beentjes zijn breder dan die van Orchis simia
groetjes,
Jan

Dank voor je antwoord. De WN betreffen dus geen O. Simia, maar hoe zit het dan met kruisingen? Veranderen groeikenmerken niet als er gekruist wordt? Ik had het voorrecht om een volbloed O. Simia, O. Militaris en O. Purperea op een gezamenlijke standplaats te zien. Zoals je zegt heeft O. Militaris een dikkere lip, dit herken ik helemaal. De laatste WN is niet breed genoeg voor O Militaris, maar ook niet dun genoeg voor O. Simia (daarnaast mist het het aanhangsel). Omdat ze naast elkaar stonden was het opvallend 'anders' en kon ik vergelijken. Hetzelfde verhaal geldt voor de eerste WN.
Zie jij in deze WN ook de kruising O. Simia X O. Militaris of ligt dat aan mij?

Bij de tweede WN heb ik trouwens een fout gemaakt, daarvan is nu duidelijk wat het is.
Ik kon trouwens niet dicht genoeg bij de eerste twee planten komen, daarom heb ik ze op afstand gefotografeerd. Ik probeer, vooral bij planten als orchidieeën, altijd planten zo individuele mogelijk te fotograferen. Hier kon ik helaas niet beter...
Ik hoop dat ik je niet vermoeid heb met dit verhaal  :-\

Groetjes,
Harold
Mvg Harold Timans

Jan Essink

Misschien een vreemd antwoord, maar wat is zeldzaam en waarom alleen aan de Admins gegeven. Er zijn maar erg weinig Admins die voldoende kennis van orchideeën hebben.. Hybriden juist determineren kan je alleen ter plekke want dan kan je de verschillen goed zien, op een onduidelijke foto wordt het een stuk lastiger
Iedereen zet orchideeën op vervagen omdat men denkt dat orchideeën zeldzame planten zijn. Dat klopt maar voor een deel. Dactylorhiza praetermissa is in Nederland en een deel van noordwest Europa (Frankrijk,België, Duitsland en Noorwegen) algemeen dus niet zeldzaam, maar probeer je deze soort in Griekenland te vinden dan lukt het niet, domweg hij komt daar niet voor, dus zou je kunnen zeggen hij is daar zeldzaam. Dat is met een groot deel van de orchideeën het geval. De orchideeën in Turkije en dan m.n. de Ophrys en Orchis soorten worden daar massaal uitgegraven voor de jonge knol. Die knol wordt gebruikt voor de ijsbereiding, alleen daar heb je er kilo's voor nodig. 1 kilo bevat ca 3000 knolletjes. Dan kan spreken dat de orchideeën daar zeldzaam zijn.
Ikzelf heb een behoorlijke kennis van de Europese orchideeën en kan aan de hand van mijn ervaring echt wel zeggen of een soort zeldzaam of niet is, dat hoeft iemand anders mij niet op te leggen
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

H Timans

Naar mijn mening, is er een verschil tussen zeldzaam en bedreigd. En bij bedreigd heb je het onderscheid tussen bedreigd in een land/regio of bedreigd als soort. Nederlandse natuurbescherming richt zich, naar het beste van mijn weten, op het voorbestaan van een bedreigde soort in ons land. In het geval van Orchideeën is het zeker zo dat ze bij 'ons' bedreigd zijn (zeker niet alle soorten natuurlijk). Ik denk dat jij ook weet hoeveel moois verloren gaat door het uitgraven van populaties (Neem de heideorchis in Drenthe....). In Zuid-Limburg hebben ze daar ook mee te maken. Er zelfs al eens op grote schaal gestolen uit de orchideeëntuin in Limburg. Met dit in het achterhoofd verberg ook ik deze waarnemingen (iets wat ik alleen doe bij plantensoorten die echt bedreigd worden door menselijke aandacht). Waarneming.nl heeft deze functie niet voor niks.
Tuurlijk wil ik niet iets 'alleen aan de admins geven', het is gewoon een consequentie van beheer. Juist om anderen erbij te betrekken heb ik openbare foto' s toegevoegd. Dat sommige gegevens dan nog steeds niet openbaar zijn is naar mijn mening hier niet relevant (tenzij het te maken heeft met determinatie, wat hier niet zo is.).
Het stomme aan een forum is dat je enkel letters ziet en geen bedoelingen. Jou berichtje komt een beetje geagiteerd over en ik weet niet in hoeverre dat zo bedoeld is. Wellicht denk jij hetzelfde van dit bericht maar het is enkel mijn mening. No harm intended.
Of orchideeënwaarnemingen niet uitsluitend voor de admins moeten zijn is een (interessante) discussie apart. Dat heeft verder niet veel te maken met dit topic.

Vriendelijke plantjes groet,
Harold Timans
Mvg Harold Timans