twee soorten op strandpaal

Gestart door antonw, februari 15, 2019, 20:55:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

antonw

Ik zou graag willen weten welke twee soorten dit zijn.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/167549242
Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2019-02-08 IJmuiden - Strand Zuidpier
Foto's:


Toelichting:
twee soorten op strandpaal
bij voorbaat dank anton wielink
vriendelijke groet, anton wielink

alegro

De korstmossen lijken nogal verkleurd door vocht, wat het niet makkelijker maakt.
Ik denk dat de grote bruine Lecanora zosterae zijn. Die is lang verwaarloosd geweest in Nederland, maar lijkt toch regelmatig op strandpalen voor te komen.
De kleinere zijn misschien Lecanora hageni of evt dispersa, al vind ik dat deze wat veel thallus heeft.
Ik zie op de foto ook nog Physcia adscendens en Xanthoria parietina. De ietwat soredieus lijkende gele durf ik niet te benoemen.

Strandpalen zijn in Nederland nog onontgonnen lichenologisch terrein. Interessant om daar in t vervolg wat beter naar te gaan kijken!
Grüezi mitenand,
Arjan

antonw

Bedankt Arjan,

Goede tip om daar wat extra aandacht aan te geven.
Ik ga mijn andere foto's van die paal nog maar eens bekijken.
Er blijkt dus wat meer op te zitten dan je zou denken.
vriendelijke groet, anton wielink

H Timans

Citaat van: alegro op februari 15, 2019, 23:48:02 PM
De korstmossen lijken nogal verkleurd door vocht, wat het niet makkelijker maakt.
Ik denk dat de grote bruine Lecanora zosterae zijn. Die is lang verwaarloosd geweest in Nederland, maar lijkt toch regelmatig op strandpalen voor te komen.
De kleinere zijn misschien Lecanora hageni of evt dispersa, al vind ik dat deze wat veel thallus heeft.
Ik zie op de foto ook nog Physcia adscendens en Xanthoria parietina. De ietwat soredieus lijkende gele durf ik niet te benoemen.

Strandpalen zijn in Nederland nog onontgonnen lichenologisch terrein. Interessant om daar in t vervolg wat beter naar te gaan kijken!

Ik ben nieuwsgierig welke andere terreinen op lichenologisch gebied onontgonnen zijn. Weet jij dat toevallig?
Mvg Harold Timans