onbekende zwam

Gestart door Ben Kruijsen, februari 14, 2019, 12:00:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Kruijsen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/167485417
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2019-02-13 Santpoort-Noord - Burgemeester Rijkenspark / Strandwalbos
Foto's:




Toelichting:
op losse tak in loofbos
bij voorbaat dank Ben Kruijsen

ridderzwam

Ik meen plekjes te zien met matheid/stoppeligheid..Als dat klopt en het geen fototechnische onscherpte  is,  zou het Eikentrilzwam zijn.

groet,
Ria.

Ben Kruijsen

dank je Ria. Een kennis van mij suggereerde Zwarte trilzwam

paddenstoelenmonster

#3
Beste ben,
vooralsnog ga ik met de kennis van jou mee!
De typische hersenstructuur doet mij daaraan denken. Eikentrilzwammen staan vaak meer individueel en zijn ook vaak los van de ondergrond, op het centrale aanhechtingspunt na dan. maar ik moet bekennen dat het zo vanaf deze foto's bijna ondoenlijk is om het verschil tussen deze beiden te zien. juist deze winter heb ik veel van beide soorten gespot, en ik verbaas mij er elke keer weer over hoe sterk ze soms op elkaar kunnen lijken. Ze hebben allebei van die spikkeltjes (klierwratjes) op het bovenoppervlak, maar door ze te draaien en de onderkant te zien te krijgen wordt het verschil snel zichtbaar. Eikentrilzwammetjes zijn aan de onderzijde namelijk mat en/of iets korrelig van structuur.
Ik heb even gezocht naar een enigzins gelijkend Eikentrilzwammengroepje en gevonden: https://waarneming.nl/waarneming/view/166649676?_popup=1
Onderstaand voeg ik daar een fotomontage van bij.
Een tip. Zoek eens goed op de grootformaat foto's thuis op de computer en maak - als je zo'n matte structuur ziet - daar dan eens een uitsnede van max 400 kb van (circa 1100*800 pixels) en plaats die dan als bewijsmateriaal. Ria ziet matte zones, ikzelf (nog) niet!
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Ben Kruijsen

ik zal voortaan ook closeups erbij plaatsen. Ik kom hierop terug als ik meer tijd heb.