Schotelkorst op betonnen paaltje, zwarte apo's

Gestart door Wim de Grooot, februari 12, 2019, 17:54:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim de Grooot


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://pwn.waarneming.nl/waarneming/view/167429749
onzeker Schotelkorst onbekend - Lecanora spec. gezien op 2019-02-12 Noordhollands Duinreservaat - Infiltratiegebied
Foto's:








Toelichting:
op een betonnen paaltje in duingebied
bij voorbaat dank Wim de Groot
met vriendelijke groeten, Wim de Groot

Guido Berger

Hoi Wim,

Een parasiet?
Zie de 2e foto groepje links.
Ben benieuwd wat de parasietenkenners ervan zeggen.

lukasverboom

Een parasietenkenner ben ik niet, een parasietenherkenner misschien wel :)
Het lijkt me inderdaad een parasiet. Zie ook op foto 2 het groepje rechtsonder, daar is het minder ver ontwikkeld. Op foto 4 staat rechtsboven mi kalkschotelkorst. Daar heb ik zelf nog nooit parasieten op gezien. Leuk!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

alegro

Ik heb ooit een soortgelijke parasiet op Lecanora albescens aangetroffen. Die is toen als Arthonia apotheciorum de boeken in gegaan.
Ga er maar vanuit dat dit dezelfde soort is. Hij lijkt in ieder geval als twee druppels water op die van mij.
Grüezi mitenand,
Arjan

Wim de Grooot

Hartelijk dank alle drie voor jullie reactie. Ik kon al geen voorbeelden vinden van lecanora's met zwarte apo's. Een parasiet, daar had ik niet aan gedacht.

vriendelijke groeten, Wim
met vriendelijke groeten, Wim de Groot

Guido Berger

Hoi Wim,
Het valt me op dat je vaak van die mooie foto's maakt!
Hoe doe je dat?
Nu heb ik je op de excursie in Hierden gezien, toen had je een soort van compactcamera.

Wim de Grooot

Ha Guido,

Ik gebruik voor de mossen en korstmossen foto's de Olympus Tough TG-4 (inmiddels is er ook een TG-5 met uiteraard nog meer mogelijkheden).
Dit is een compactcamera met een paar speciale macro-instellingen. GPS ingebouwd.
Je kunt vanaf 1cm van de lens fotograferen. Op de lens kun je LED ringlamp schroeven (geen flits maar continu licht, bij ons zit hij er standaard op gemonteerd), de LG-1, die het onderwerp egaal belicht. Je kunt 1 opname maken maar voor mossen gebruik ik vaak de ingebouwde stacking functie. De camera maakt dan 7 opnames met de scherpte op net iets verschillende afstand. Die worden dan "in-camera" samengevoegd tot 1 opname. Vooral voor mossen en voor veel korstmossen is dat erg handig.
Het is dan wel zaak de camera goed te fixeren, de opname duurt een paar seconden, maar dat is bijna altijd goed mogelijk. Ik steun vaak met beide handen op de ondergrond.
Je kunt, als je de beelden op je PC hebt gezet, altijd nog kiezen voor het enkelbeeld of de "stack".
Bij korsten op bijvoorbeeld een geheel vlakke ondergrond zoals steen is die stacking niet nodig.
Wij gebruiken hem alleen voor de mossen en korstmossen, voor de "gewone foto's" en film schijnt hij ook prima te zijn. Ook bij onderwater beelden wordt hij veel gebruikt.
Wel een extra accu kopen, een lange BLWG excursie bij fris weer haalt hij net wel of net niet met 1 accu.
Je kunt met professionele macro apparatuur natuurlijk betere opnames maken maar dat is veel te veel gesleep en houdt enorm op.
Mocht je meer willen weten, je kunt me altijd een PM sturen.

vriendelijke groeten, Wim
met vriendelijke groeten, Wim de Groot

Guido Berger