Duivelswandelstok - elders ook invasief?

Gestart door Nathalie De Somer, februari 12, 2019, 16:45:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nathalie De Somer

Heeft iemand ervaring met het invasieve gedrag van Duivelswandelstok?
In oost Zeeuws-Vlaanderen bij Hulst is een grote groep aanwezig - dit jaar telde ik een 500 tal, 2 jaar geleden 400.
Van het aantal waarnemingen dat op waarneming.nl verschijnt, lijkt dit de enige bijzonder grote groep. Maar ik heb geen zicht op de aantallen die via Verspreidingsatlas naar NDFF komen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/166821613
Duivelswandelstok - Aralia elata gezien op 2019-01-21 Hulst - Liniedijk noord e.o.





vriendelijke groet
Nathalie De Somer

nielseimers

Geen ervaring met invasief gedrag. Slechts drie keer verwilderd gezien en maximaal 10 exemplaren.

Stef van Walsum

Rondom een oudere boom (in tuinen) zie ik vaak vele tientallen zaailingen tussen de tegels en in plantsoenen verschijnen. Zelf nog nooit buiten bewoond gebied aangetroffen.

Sipke Gonggrijp

Ze maakt worteluitlopers dus zaailingen zullen het niet altijd zijn. Komt vaak voor.

Rien Ondersteijn

Ik heb nog nooit een zaailing van Aralia gezien.
Echter via een stort éénmaal in de grond.....
Zo'n populatie als die van Hulst: nooit gezien ! Goeie Zeeuwse klei   :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

rapunzel

In mijn tuin komt overal duivelswandelstok omhoog. Soms op grote afstanden van elkaar.
Ik vraag me af of het niet gewoon wortelopslag is, zoals je dat bij voorbeeld ook bij abelen ziet.
Ik zal eens kijken of het echt wortelopslag is of echt uitzaai.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Hannie Luijten

Volgens mij gedraagt Duivelswandelstok zich net als Robinia. Soms veel opslag dicht bijeen, en soms eenlingen behoorlijk ver van de boom. Zoals ik het hier mee maak lijkt het tot de grond terug snoeien (van Robinia) veel wortelopslag op te leveren. Van eenlingen (zowel Robinia als Aralia) krijg ik indruk dat zij getriggerd worden door wortelbeschadiging. Ik weet niet of dat mogelijk is?
Groet, Hannie

dirder

Citaat van: Hannie Luijten op februari 13, 2019, 15:48:55 PM
Volgens mij gedraagt Duivelswandelstok zich net als Robinia. Soms veel opslag dicht bijeen, en soms eenlingen behoorlijk ver van de boom. Zoals ik het hier mee maak lijkt het tot de grond terug snoeien (van Robinia) veel wortelopslag op te leveren. Van eenlingen (zowel Robinia als Aralia) krijg ik indruk dat zij getriggerd worden door wortelbeschadiging. Ik weet niet of dat mogelijk is?

Het gaat hier ongetwijfeld inderdaad om wortelopslag. Plaatselijke beheersmaatregelen spelen daarin inderdaad een rol, wordt vaak getriggerd door kap, maaien etc. Zo zie je ook alleenstaande Pterocarya's langs rivieroevers veranderen in heuse bossen na doorkomst van hakhoutbeheer https://waarnemingen.be/waarneming/view/123988741 .
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.