nieuwe soort. variatie kikerdril

Gestart door joep kouwenhoven, februari 10, 2019, 13:01:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

joep kouwenhoven

geachte ik heb een foto van sterrenschot willen invoeren maar dat lukt niet de site kan het niet. nu heb ik het ingevoerd als kikker onbekend maar dat hoort zo niet denk ik. hoe wel

bas.drost96

Hoezo klopt dat niet? Het is toch van een kikker, en ik denk dat je niet kan zien van welke kikker het is?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Pluijm

Het lijkt me dat je zo'n waarneming helemaal niet moet willen invoeren. Vóór het overgeven kan zo'n reiger wel 100km gevlogen hebben. Er is geen relatie tussen de vindplaats van het sterreschot en het oorspronkelijke organisme.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

marijn

Citaat van: Pluijm op februari 14, 2019, 09:16:45 AM
Het lijkt me dat je zo'n waarneming helemaal niet moet willen invoeren. Vóór het overgeven kan zo'n reiger wel 100km gevlogen hebben. Er is geen relatie tussen de vindplaats van het sterreschot en het oorspronkelijke organisme.
Interessante opmerking. Toch hoef je deze interpretatie m.i. nooit te doen bij het invoeren van een waarneming. Je neemt simpelweg het sterrenschot (= resten van dode kikker of pad, meestal (?) uitgebraakt door een predator) op een bepaalde locatie waar, niet het organisme op de locatie toen het nog leefde. Voor zoveel dode organismen geldt dat ze verplaatst kunnen zijn, dus daar moet een gebruiker die data van W.nl voor verspreidingsonderzoek gebruikt altijd al rekening mee houden.
Of, anders gezegd: de scope van W.nl is ruimer dan alleen regelrechte verspreidingsgegevens.

De vraag is overigens wel welke methode en gedrag je nu zou moeten opgeven bij zo'n waarneming. 'In braakbal' komt het dichtst in de buurt, maar is het niet...
Marijn Prins

Pluijm

Citaat van: marijn op februari 14, 2019, 14:27:01 PM
Of, anders gezegd: de scope van W.nl is ruimer dan alleen regelrechte verspreidingsgegevens.
De vraag is overigens wel welke methode en gedrag je nu zou moeten opgeven bij zo'n waarneming. 'In braakbal' komt het dichtst in de buurt, maar is het niet...
Die scope zou het wat mij betreft eigenlijk wel moeten hebben. In principe kan er met een (deel van) een dood organisme van alles gebeurd zijn, wanneer je het op een bepaalde plek aantreft. De waarnemer moet aannemelijk kunnen maken dat het organisme daar, of in de buurt is overleden. Want anders kun je een opgezette Buizerd voor een raam toch ook wel gaan invoeren?
Zo'n reiger zal vast pas na een paar uurtjes er achter komen dat zijn maal niet lekker op de maag ligt. De levende versie bevond zich misschien wel 10 km van de uitgebraakte, dode.
Ik weet niet wat het beleid is met braakballen. Die discussie zal vast al ergens gevoerd zijn. Maar ook hier kan het zijn dat de restanten van een dier ver van zijn eigenlijke leefgebied zijn uitgebraakt.
Ik vind het allemaal best als het op WN '(mét label) wordt ingevoerd, maar worden deze gegevens er ook uitgefilterd vóór export naar NDFF?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Dode vondsten worden volgens mij niet doorgeleverd aan de NDFF. (Wat ik persoonlijk wel jammer vind; het weerhoudt me ervan om dode insecten die ik vind onder de mic te determineren.)

Joep, je kunt het invoeren als "kikker onbekend" met als methode "in braakbal".
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

hiskodevries

CiteerDode vondsten worden volgens mij niet doorgeleverd aan de NDFF
waar baseer je dat op ?
Wordt nergens aangegeven als selectie criterium
wat telt:
mag het van de waarnemer ?
is de waarneming niet afgekeurd ?
door naar de NDFF
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pluijm

Citaat van: hiskodevries op februari 14, 2019, 16:40:46 PM
wat telt:
mag het van de waarnemer ?
is de waarneming niet afgekeurd ?
door naar de NDFF
Hangen aan al deze waarnemingen die doorgegeven worden aan de NDFF, dan steeds nog wel de evt. labels zoals 'in braakbal' of 'aanplant' etc.?
Zodat later, indien gewild altijd nog gefilterd kan worden?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm