Hoofdmenu

lIBELLENExcursie

Gestart door marcel123, maart 31, 2008, 15:53:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Voor inspiratie voor een locatie zie dit topic: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=43455


Libellenexcursies[/size]

voorstellen:
17 mei is de ENCI geopend voor publiek. - neem extra drinkwater mee!
18 mei fort Pannerden
25 mei  12:00 uur Bezoekerscentrum Dwingelderveld?
15 juni zondag een insektenexcursie Kortenhoef
12 juli Gelderse poort
19 juli   12:00 uur Voornes  Duin
25 juli    Gaffels te zoeken langs de Dommel (juli/augustus?).
2 aug    12:00 uur De Bruuk/Haterste vennen
20 aug   12:00 uur Grote & kleine tanglibllen bij de Grensmaas van Steijn

2009
juni      Belgie (als waarneming.be tenminste af is)..
juli      Roer
aug     Hageven en Plateux


Citeer
Bereikbaarheid:
Openbaar vervoer: u kunt vanaf het NS-station Hoogeveen een treintaxi nemen naar het Bezoekerscentrum Dwingelderveld. Ook kunt u bij de NS-stations Meppel, Hoogeveen of Beilen een fiets huren (reserveren is raadzaam) en in ongeveer een uur naar Ruinen fietsen.
Met eigen vervoer: u neemt vanaf A28 Hoogeveen-Assen de afslag Pesse. Daarna volgt u de borden Ruinen. Vanaf de Brink in Ruinen staat het Bezoekerscentrum Dwingelderveld aangegeven. Er is volop parkeergelegenheid.

JohanvantBosch

Misschien nog een datum om mee te nemen in ieders agenda - al hoeft het voor mij geen excursie te zijn, ik ga er gewoon heen:
17 mei is de ENCI geopend voor publiek. Jeroen Nagtegaal meldde dit eerder.
Ik ben in ieder geval met een paar man present.

Jeroen Nagtegaal

Even meer info over de ENCI,
Zover ik begreep is er maar 1 wandelroute waar iedereen overheen moet. Deze gaat vanaf het begin naar het gedeelte waar gewerkt word, verder wordt er mischien een excursie georganiseerd met stichting ARK... waarbij men tijdens deze open dag naar de Oehoe's kan kijken.

Ik ga in elk geval proberen er te zijn, waarschijnlijk met een aantal JNMers.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

Kan iemand mij misschien vertellen wat de ENCI is, ik heb geen flauw benul :wub: En waar dat gebied precies ligt?  

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

CiteerEven meer info over de ENCI,
Zover ik begreep is er maar 1 wandelroute waar iedereen overheen moet. Deze gaat vanaf het begin naar het gedeelte waar gewerkt word, verder wordt er mischien een excursie georganiseerd met stichting ARK... waarbij men tijdens deze open dag naar de Oehoe's kan kijken.

Ik ga in elk geval proberen er te zijn, waarschijnlijk met een aantal JNMers.
Begrijp ik goed dat je niet rond de Pietersplas mag lopen?

Jeroen Nagtegaal

#6
Ik zal het navragen maar volgens mij kom je daar dan niet.

Echetr het persbericht geeft vage hoop dat men het terrein gewoon opensteld zonder route.


CiteerHeidelbergcement.com
17 mei: Open Dag ENCI Maastricht

Hoewel aan de vroeg kant, willen wij u nu alvast laten weten dat de ENCI-fabriek in Maastricht opnieuw een Open Dag zal organiseren en wel op 17 mei 2008 van 10.00 - 17.00 uur.

Tijdens deze Open Dag nodigen wij u van harte uit om ons fabrieksterrein, onze groeve en heringerichte gebieden te bezoeken en zullen wij u uitgebreid informeren over onze plannen voor de toekomst en onze prestaties op het gebied van duurzaamheid. Op verschillende plekken op de route zullen onze medewerkers een toelichting geven en vragen beantwoorden. In de groeve wordt bijvoorbeeld een demonstratie gegeven met groevematerieel.

U wordt deze dag ontvangen in het Cultuurhuis AINSI. De Open Dag is de eerste keer dat inwoners van Maastricht dit mooi bewaarde voormalige verpakkingsgebouw, dat inmiddels een creatieve en culturele herbestemming heeft gekregen, in groten getale kunnen bezoeken. Een buitenkans dus. De kunstenaars die in het AINSI-gebouw werken, zullen voor deze gelegenheid bovendien een randprogramma aanbieden op de looproute. het belooft dus in alle opzichten een interessant, informatief evenement te worden.

Op een later tijdstip zullen wij u uitgebreider informeren over de opzet van de Open Dag.

Maastricht, 17 maart 2008.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

#7
Citeer
CiteerEven meer info over de ENCI,
Zover ik begreep is er maar 1 wandelroute waar iedereen overheen moet. Deze gaat vanaf het begin naar het gedeelte waar gewerkt word, verder wordt er mischien een excursie georganiseerd met stichting ARK... waarbij men tijdens deze open dag naar de Oehoe's kan kijken.

Ik ga in elk geval proberen er te zijn, waarschijnlijk met een aantal JNMers.
Begrijp ik goed dat je niet rond de Pietersplas mag lopen?
dat zou mooi zijn! want 17 meikan ik namelijk niet en ik zou graag met een aantal van jullie rondom de plas lopen...
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Citeer
Citeer
CiteerEven meer info over de ENCI,
Zover ik begreep is er maar 1 wandelroute waar iedereen overheen moet. Deze gaat vanaf het begin naar het gedeelte waar gewerkt word, verder wordt er mischien een excursie georganiseerd met stichting ARK... waarbij men tijdens deze open dag naar de Oehoe's kan kijken.

Ik ga in elk geval proberen er te zijn, waarschijnlijk met een aantal JNMers.
Begrijp ik goed dat je niet rond de Pietersplas mag lopen?
dat zou mooi zijn! want 17 meikan ik namelijk niet en ik zou graag met een aantal van jullie rondom de plas lopen...
Als Stichting ARK een excursie kan regelen, kunnen  wij dat misschien ook.  ;)  

Jeroen Nagtegaal

Ark, is zover ik begreep gevraagd door de ENCI (of heeft zich aangeboden) om Excursies naar de Oehoe's te begeleiden. Ze zullen dan vast wel vertellen hoe goed de ENCI zorgt voor de Oehoe's.......

Oja ik kan me wel herineren dat het onder in de groeve met een beetje zon heel warm kan zijn, dus mocht je gaan en de zon schijnt neem wat extra drinken mee.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Uit het persbericht:

CiteerTijdens deze Open Dag nodigen wij u van harte uit om ons fabrieksterrein, onze groeve en heringerichte gebieden te bezoeken en zullen wij u uitgebreid informeren over onze plannen voor de toekomst en onze prestaties op het gebied van duurzaamheid. Op verschillende plekken op de route zullen onze medewerkers een toelichting geven en vragen beantwoorden. In de groeve wordt bijvoorbeeld een demonstratie gegeven met groevematerieel.

Omdat ook de heringerichte gebieden worden genoemd, zou ik denken dat je ook bij de Pietersplas mag, maar ik ga eens even informeren. Als jij erachter komt, hoor ik het ook graag, Jeroen.

Jeroen Nagtegaal

Een mail is gestuurd ik verwacht morgenavond wel meer info te hebben.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

theomuusse

Anders kunnen we het officieel als NVL aanvragen, dat dankzij de geweldige inzet van de ENCI, er wellicht zelfs een kwetsbare libel bewonderd kan worden.
Evt met officiele excursieleider van het NVL, ik denk aan J.... :P

Theo

Imperator

Citeer
Citeer
CiteerEven meer info over de ENCI,
Zover ik begreep is er maar 1 wandelroute waar iedereen overheen moet. Deze gaat vanaf het begin naar het gedeelte waar gewerkt word, verder wordt er mischien een excursie georganiseerd met stichting ARK... waarbij men tijdens deze open dag naar de Oehoe's kan kijken.

Ik ga in elk geval proberen er te zijn, waarschijnlijk met een aantal JNMers.
Begrijp ik goed dat je niet rond de Pietersplas mag lopen?
dat zou mooi zijn! want 17 meikan ik namelijk niet en ik zou graag met een aantal van jullie rondom de plas lopen...
dat probleem heb ik ook, helaas...
vriendelijke groet,

Trees

Goyatlah

#14
Citeer
25 mei  12:00 uur Bezoekerscentrum Dwingelderveld?

Citeer
Bereikbaarheid:
Openbaar vervoer: u kunt vanaf het NS-station Hoogeveen een treintaxi nemen naar het Bezoekerscentrum Dwingelderveld. Ook kunt u bij de NS-stations Meppel, Hoogeveen of Beilen een fiets huren (reserveren is raadzaam) en in ongeveer een uur naar Ruinen fietsen.
Met eigen vervoer: u neemt vanaf A28 Hoogeveen-Assen de afslag Pesse. Daarna volgt u de borden Ruinen. Vanaf de Brink in Ruinen staat het Bezoekerscentrum Dwingelderveld aangegeven. Er is volop parkeergelegenheid.
Was zelf al van plan daar in de voorzomer naar toe te gaan, dus dat komt wat mij betreft goed uit.
Een paar opmerkingen:
- Is 25 mei een optimale datum voor Maanwaterjuffer? Heb de vliegtijd van het beest niet meer zo goed voor de geest, maar is wel een van de leukste soorten daar.
- Het gebied is groot en lang niet alle vennetjes zijn even interessant. Misschien handig dat 2 mensen er even van te voren door heen lopen om de beste plaatsen nog even te inventariseren. Houd me daar wel voor beschikbaar.
- Afslag van de A28 is niet Pesse, maar Spier (bij MacDonalds, en is op loop afstand) Anders rij je ca 10 km om (dacht ik).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

theomuusse

Zelf ben ik het meest gecharmeerd door et verhaal van Marcel over de Kleine Tanglibel.
Daar ligt echt perspectief voor een zoekactie!
Theo

marcel123

CiteerZelf ben ik het meest gecharmeerd door et verhaal van Marcel over de Kleine Tanglibel.
Daar ligt echt perspectief voor een zoekactie!
Theo
en waar is dat?

Gert Veurink

#17
Leuk topic dit! Ik zal nog reageren met agenda, maar zullen we (lees jullie admins...) dit topic pinnen? Lijkt me gerechtvaardigd na de geslaagde noordse- en bruine winterjuffer-afspraken en het enthousiasme na de NVL-dag
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Heb net het spoorboekje geraadpleegd, en het is zowaar mogelijk om vanuit Groningen voor 12  uur in Maastricht te zijn, dus in principe kan het (moet je nog steeds over Utrecht en Amersfoort (of andersom), maar goed reistijd is met ruim 1 1/2 uur terug gebracht - en dus 3 uur voor retour. Moet daar nog maar eens over na denken...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

marcel123

CiteerMisschien nog een datum om mee te nemen in ieders agenda - al hoeft het voor mij geen excursie te zijn, ik ga er gewoon heen:
Het begrip excursie wordt verschillend geinterpreteerd. Het lijkt me dat er alleen een plaats en een tijd moet zijn en een idee in welke richting gelopen moet gaan worden. Niet te veel overheid en georganiseerd.  Het voorlopen van excursies is natuurlijk fijn als mensen zicht daar toe geroepen voelen...

frankneijts

#20
CiteerZelf ben ik het meest gecharmeerd door et verhaal van Marcel over de Kleine Tanglibel.
Daar ligt echt perspectief voor een zoekactie!
Theo
Theo bel/mail me als je plannen hebt! Enne.. kan wel wat hulp gebruiken om Gaffels te zoeken langs de Dommel (juli/augustus?).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marcel123

#21
Maar Marcel W  vertelde zaterdag dat het water sinds 1982 niet meer schoon is geweest daar..Dan zal daar toch geen Gaffel zitten? Is Geul/Gulp geen betere keuze?


Overigens heeft de NVL nog steeds geen excursie-coordinator. Zou het posten van een excursielijstje op de libellennieuwsbrief een idee zijn? Die excursies zijn toch gestopt omdat de opkomst zo laag was? Maar ze werden ook niet op de mail aangekondigd...

Gert Veurink

CiteerZelf ben ik het meest gecharmeerd door et verhaal van Marcel over de Kleine Tanglibel.
Daar ligt echt perspectief voor een zoekactie!
Theo
Count me in!
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Ik kan het helaas allemaal niet meer even goed volgen. Topic is begonnen met een aantal voorstellen voor excursies, ging toen snel verder op Ensi, en nu gaat het mi een beetje ongericht over Gaffel en Tang (Ensi was toch Witsnuit? of zit ik verkeerd?). Wellicht topic dus opsplitsen, en hier verder gaan met excursievoorstellen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

CiteerIk kan het helaas allemaal niet meer even goed volgen. Topic is begonnen met een aantal voorstellen voor excursies, ging toen snel verder op Ensi, en nu gaat het mi een beetje ongericht over Gaffel en Tang (Ensi was toch Witsnuit? of zit ik verkeerd?). Wellicht topic dus opsplitsen, en hier verder gaan met excursievoorstellen.
ze zijn bovenaan allemaal verwerkt. Enci is sierlijike witsnuit. kleine tang is bog niet gepland voor zover ik kan zien. Ik zou het topic graag bij elkaar houden, het gaat nog steeds allemaal om libellenexcursies toch?
Maar wel pinnen! Dan kunnen we het blijven aanvullen...
groet!
Gert Veurink



marcel123

#25
CiteerLibellenvereniging Vlaanderen  IBAN BE15 5230 8024 3630
BIC TRIOBE91

  De excursiekalender is klaar Lees alle details
  Zondag 4 mei 2008: Op zoek naar de Tweevlek (Noord-Frankrijk)
Zaterdag 24 mei: De Liereman (Antwerpse Kempen)
Zondag 1 juni: Het Vinne (Vlaams-Brabant)
Zaterdag 21 juni: Dijlevallei bij Leuven
Zondag 13 juli: De Laambroeken te Heusden-Zolder
Zondag 3 augustus: De Westhoek
Zondag 24 augustus: Het Scheps en De Most te Balen 

http://www.odonata.be/


Zondag 4 mei 2008: Op zoek naar de Tweevlek (Noord-Frankrijk)

theomuusse

Ik ben in augustus echt in de buurt van Roer, Maas ea, dus als er meer mensen zijn die een poging willen wagen, why not!
Er zijn vele opties en vele kansen!
Wie is er niet op vakantie in augustus 08?
Behalve ik dan?
THeo

JohanvantBosch

CiteerIk ben in augustus echt in de buurt van Roer, Maas ea, dus als er meer mensen zijn die een poging willen wagen, why not!
Er zijn vele opties en vele kansen!
Wie is er niet op vakantie in augustus 08?
Behalve ik dan?
THeo
Ik.... ik ben present!

ArjenDrost †

Ik kom terug uit het hoge noorden (zeer waarschijnlijk zonder libellen) op 2 augustus, werk begint weer op de 17e. Daartussen heb ik dus nog lekker vrij :P

Weia

Wat gaat er dan ge-excurst worden?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0