Mos onbekend 2 Leeuwarder Bos

Gestart door Merel, februari 08, 2019, 14:55:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming:
https://oudeversie.waarneming.nl/waarneming/view/167304877
Mos onbekend - Bryophyta indet. gezien op 2019-02-07 Leeuwarden - Leeuwarderbos
Foto's:




Het gaat om de dicht op de stam geleden blaadjes mos. De boom is een populier of een wilg, ik denk populier.

Alvast dank, Merel
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Ben Kruijsen


Pluijm

Dit is denk ik een Zygodon, als ik moet gokken Z. conoideus, gevalletje  :micro: voor de broedkorrels.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm


Merel

Staafjesiepenmos groeit ook op populier? Ik ga de waarneming op onzeker zetten met een link naar dit topic erbij. Ik heb thuis geen microscoop, wel binoc. Is dat voldoende of moet het echt een microscoop zijn? Ik kan wel terug gaan naar de locatie.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Pluijm

Ik vrees dat de te beoordelen celstructuur van de broedkorrels alleen zichtbaar is onder de microscoop.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

vdvaart

Maar Arno, als er onder de binoc duidelijk lijnvormige broedlichamen uitrollen, herkenbare staafjes, ben je dan eigenlijk niet klaar? Ik leg het zelf altijd nog even onder de microscoop maar scoor tot nu toe 100% correct als ik onder de binoc al een duidelijk beeld heb gevormd.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

Citaat van: vdvaart op februari 10, 2019, 16:06:27 PM
Maar Arno, als er onder de binoc duidelijk lijnvormige broedlichamen uitrollen, herkenbare staafjes, ben je dan eigenlijk niet klaar?
Misschien volstaat binoc met ervaring dan toch, ik heb het eigenlijk nog niet uitgeprobeerd.
Het lijkt me wel dat je op zijn minst in het begin de soorten microscopisch moet leren kennen. 
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Merel

Arno en Koos, dank voor jullie reacties. Ik ben absoluut een beginner met mossen, dus dat moet wel met een microscoop denk ik. De waarneming blijft voorlopig even op spec staan.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer