Wat voor bijtje kan dit zijn? => bremzandbij(?)

Gestart door Rayan Majoor, februari 06, 2019, 12:16:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/167260199
Groefbij onbekend - Halictini spec. gezien op 2018-06-23 Barneveld - Landgoed de Schaffelaar
Foto's:
































bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

wilde

#1
Ik denk dat Andrena wilkella een kans maakt, vooral vanwege de totaalvorm, de bandering tergieten, de lengtekiel op de clypeus, de lengte van antennesegment 3 en 4, de kleur van metatars 3 en achterkoprand met korte witte beharing. De achterlijfpunt moet dan wat geelrossig behaard zijn, maar dat is niet goed te zien.
De enigszins gelijkende soort A. ovatula lijkt mij niet onmogelijk.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Rayan Majoor

#2
Toevallig heb ik nog niet alle foto's geplaatst die ik heb :rolleye:
Maar nergens heb ik de achterlijfpunt er echt heel gedetailleerd op staan. De beste foto's zijn dan denk ik nog deze:










Is hier de beharing goed genoeg op te zien?
In ieder geval zeer bedankt voor de determinatie! Al die kleine bijtjes blijven erg lastig voor mij :rolleye:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

wilde

#3
Ik schreef eerder dat deze voor mij een kans maakt, maar het is geen bij die ik dikwijls zie. Sterker nog: ik heb er ooit slechts 1x een vrouw van gevangen. Bij mij in de buurt komen ze niet voor zo ver ik weet en elders zijn ze schaars.
In de laatste reeks van 5 foto's is bij de derde wel verschil te zien tussen de randbeharing van tergiet 4 en 5. Bij T5 is alleen aan de zijkant nog wat witte beharing en in het midden is de beharing wat bruinrossig, zeker niet wit. Op die foto is ook de beharing van de zijkant thorax goed te zien: het bovenste deel geelbruin; het onderste wit. Ik heb de gids van Falk nog eens geraadpleegd en dan is ovatula denk ik niet uit te sluiten, vooral vanwege de kleur beharing van T5 en de wel of niet onderbroken tergietrand-beharing van T1-3. Het zijn helaas subtiele verschillen. De grootte van de bij is ook van belang, maar hier niet te zien: ovatula is gemiddeld kleiner dan wilkella.
Onderstaand het vrouwtje dat ik ooit zag. Wacht af wat anderen ervan vinden.

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Rayan Majoor

Ik vermoed dat deze ongeveer 7-8 mm lang was, maar blijft lastig om zo achteraf na te meten. Hopelijk kan iemand dan inderdaad nog wat meer zekerheid geven, maar in ieder geval bedankt voor al het werk :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

wilde

Bovenstaand vrouwtje was 11,3 mm lang. Jouw schatting wijst dan op A. ovatula.
Jouw foto van de bij op een blad met een duim zou een aanwijzing kunnen zijn over de lengte.
De breedte van de duim t.o.v. de bij zou interessant zijn, maar dan moet je bedenken dat de duim en het bijtje niet in het zelfde scherptevlak liggen, waardoor de duimbreedte wat meer is door de stand dichterbij de lens. Dan wordt het toch nog moeilijk rekenen/schatten.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Rayan Majoor

Ik had destijds inderdaad m'n duim met die reden erbij gefotografeerd, maar niet de beste foto uiteindelijk. Mijn nagel is in ieder geval op die foto zo'n 12 mm breed.
Ik heb hem in ieder geval op onzeker bremzandbij gezet :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

wilde

#7
Als ik even probeer te rekenen met wat meten op mijn scherm, kom ik met referentie van jouw duimnagel aan circa 9,5 mm.
Het boek De Ned. bijen geeft voor ovatula en wilkella beide 9-11 mm aan voor een vrouwtje. De veldgids van Steven Falk is voor afmetingen een crime, want het is een gids die met voorvleugel-lengtes werkt en dat is voor mij meestal zeer onhandig. Falk geeft wel een gemiddeld kleiner formaat aan voor ovatula, maar het is de vraag of dat juist is. Ik weet niet wat andere gidsen en tabellen daarover aangeven.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Rayan Majoor

En bij zulke kleine bijtjes is er ook nog een kans dat de Britse individuen een klein beetje afwijken van de Nederlandse. Het blijft allemaal erg lastig :rolleye:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Menno Reemer

Qua kleur van beharing van de achterlijfspunt (bruin ipv oranje), de doorgaande band op tergiet 3 en de vrij donker behaarde borststukrug denk ik dat A. ovatula het meest voor de hand ligt. Maar soorten uit deze groep bekijk ik toch liever even onder de microscoop. Er zijn naar mijn idee weinig sleutels waarmee deze soortgroep goed te determineren valt. Zelfs die van Schmid-Egger & Scheuchl, die doorgaans mijn voorkeur heeft voor Andrena-soorten, werkt voor deze soortgroep niet goed. Er is een oud Fins artikel (Niemelä 1949) waar wel goede kenmerken in staan, en ook eentje van Van der Smissen. Van de laatste voeg ik hier de relevante pagina's bij als bijlagen.