Didymium macquariense en Didymium squamulosum op hyacintbol

Gestart door Jan P, januari 22, 2019, 17:36:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan P

Al een week op vijf hou ik de hyacintenbollen van het plaatselijke tuincentrum in de gaten. Net voor de kerst zag ik de eerste bollen met Didymium annulisporum. Op 4 januari heb ik ook een paar vruchtlichamen van Didymium macquariense (zie eerste drie foto's) waargenomen. Een week later ook Didymium difforme. (Hans heeft de determinatie bevestigd) Ik zag ook nog een andere slijmzwam die ik even niet herkende (vierde foto). Het waren waren maar een paar vruchtlichamen, dus voor de zekerheid heeft Hans ze gedetermineerd. Het blijkt om Didymium squamulosum te gaan, een soort die volgens mij nog niet eerder op hyacintenbollen is aangetroffen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/166842564
Myxomyceet indet - Myxomycota indet. gezien op 2019-01-04 Ridderkerk - Huys ten Donck / Donckse Bos e.o.
Foto's:










------------einde kopiƫren----------------------------

jokeb

Hoi Jan,

Leuk wat je allemaal gevonden hebt op de Hyacinthen. Mooi dat Hans je vondsten kon bevestigen. Altijd goed om te horen dat je het goed gedetermineerd had.
Ik moet zeggen dat ik altijd raar aangekeken wordt wanneer ik vooral naar de bol van Hyacinthen kijk bij de plantenafdelingen in plaats van naar de bloem of het kaartje. :)
groet,
Joke

Gert Kremer

Variabel kristalkopje = door mij in 2009 ingevoerd,   :micro: door Hans.   Maar waar de mijn foto's zijn gebleven bij waarneming.nl is een raadsel? Jan.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.


Gert Kremer

knap Willy.... mooi om weer te zien. van dat nieuwe van Waarneming snap ik niet veel meer.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

Citaat van: Gert Kremer op januari 30, 2019, 19:25:51 PM
..... van dat nieuwe van Waarneming snap ik niet veel meer.

Werkt voor mij ook niet Gert, ik kies na inloggen voor de mogelijkheid "oude site".
Soms komt de kolom "eigen waarnemingen" niet in beeld, dan even rechtsboven op je eigen naam klikken en dan daaronder op "waarnemingen" en dan is die kolom er ook weer.
Invoeren doe ik ook nog met de oude site.
met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Citaat van: rietvanoosten op januari 30, 2019, 22:18:45 PM
Citaat van: Gert Kremer op januari 30, 2019, 19:25:51 PM
..... van dat nieuwe van Waarneming snap ik niet veel meer.

Werkt voor mij ook niet Gert, ik kies na inloggen voor de mogelijkheid "oude site".
Soms komt de kolom "eigen waarnemingen" niet in beeld, dan even rechtsboven op je eigen naam klikken en dan daaronder op "waarnemingen" en dan is die kolom er ook weer.
Invoeren doe ik ook nog met de oude site.


bedankt Riet, zal het eens proberen....en een enkele keer krijg ik een  :right: ander stop ik met het invoeren, krijg een beetje minder plezier er mee. wel jammer voor een oude man.  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.