Amoebekorst?

Gestart door aport, februari 03, 2019, 23:15:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

aport

2 gelijksoortige exemplaren op westzijde van denk populier (niet op dezelfde boom).

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/167202392
onzeker Amoebekorst - Arthonia radiata gezien op 2019-02-03 Lentevreugd
Foto's:

















bij voorbaat dank Arjan Portengen

Pluijm

Ah, daar is er weer een. To be Phaeographis dendritica or P. smithii, that's the question. Ik denk P. smithii, maar  :micro:
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

aport

Leuk!
Alleen over dat van die  :micro: moet ik even nadenken. Vind het een beetje zonde om zo een zeldzame soort te verkloten.
Kan het op zich zelf wel onderzoeken, maar ben alleen niet zo handig en heb meestal wel een paar pogingen nodig.
Als iemand met meer ervaring een poging zou willen wagen hou ik mij aanbevolen...

Groet en dank,

Arjan





Pluijm

#3
Ik denk dat jij dat wel kunt.
Klein fragment verzamelen met scherp zakmes, 1/4 van het thallus is genoeg. Als er maar enkele lirellen mét onderliggende houtschorsschilfer bij zit. Onder binoculair een lirel voorzichtig met pincetpunt demiwater aanstippen en zo bevochtigen. Paar minuutjes wachten.

Met vlijmscherp Gillette scheermesje ('Platinum') onder binoculair 5-10 parallelle sneedjes maken. Zo dicht mogelijk bij elkaar en goed diep, zelfs in de houtschors snijden. Dan opnieuw aanstippen met pincetpunt water: je sneedjes lirel zwellen dan op! Dan met een pincetpunt de bundel met sneedjes lirel van substraat wippen en in druppel op objectglas doen. Met naalden proberen afzonderlijke dunne coupes vrij te leggen en bekijken:
-met zwarte apotheciumbodem P. dendritica.
-zonder zwarte apotheciumbodem P. smithii.

Succes!


Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

aport

#4
Pfoei,, Ga mijn best doen, maar kan even duren.
Wel goed om te weten hoe jij dit doet, want ga zelf meestal wel wat groffer te werk....

Groet en dank, Arjan

aport

Inmiddels onderzocht en lijkt me inderdaad Phaeographis dendritica.
Met vriendelijke groet,
Arjan

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

aport

Dank en dat in slechts twee pogingen!
Dank voor alles,
Arjan