Enkel Boomkruiper ?

Gestart door E VnMrbk, februari 01, 2019, 07:26:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

E VnMrbk

Na de interessante beschrijvingen gelezen te hebben betreffende Boomkruiper of Taigaboomkruiper, en ook andere plaatjes van deze laatste gezien te hebben, ben ik nu terug aan het twijfelen betreffende mijn vooral visuele waarneming gisteren. Ik voegde er vandaag ook ander beeldmateriaal (van de 2de Boomkruiper(?) die erbij was) aan toe waar ook de oranje Z op de pennen duidelijker is.Ik keek ook na of p8-p7 ivglm p7-p6 doch kwam er gisteren niet zuiver uit (zie p8p7p6 tweede(>) en derde(<) foto). Graag nogmaals jullie ondersteuning in de bepaling
Het betreft deze waarneming
https://dijleland.waarnemingen.be/waarneming/view/167086766
Boomkruiper - Certhia brachydactyla gezien op 2019-01-31 Leuven - Centrum
Foto's:




















Toelichting:
geluidsopname mislukte door achtergrondstadslawaai; hoorde géén zang herinner me enkel eerder het see-srree van een Cf(RSPB)

bij voorbaat dank

Erik

stevenvdb

Trapjeskenmerken wijzen op gewone  ;)
Gr, Steven

frankneijts

#2
Het betreft 2 verschillende vogels die echter allebei zo weinig uitgesproken 'wit' (onderzijde) zijn dat feitelijk een bestudering van de 'trapjeskenmerken' al overbodig is: zowel Taiga-nominaat als ondersoort Kortsnavel zijn echt spierwit op de onderzijde muv de achterflank/anaalstreek (vooral Kortsnavel).

Maar om dan toch even te focussen op de trapjeskenmerken:
* Vogel 2 (die bij de 'kerstlampjes'): bovenkant vlekje op p4 (buitenste handpen mèt vlekje=treedje) zit lager dan bovenzijde treedje p5 zodat geen 'bakje' wordt gevormd. Dit sluit Taiga/Kortsnavel onmiddellijk uit.
* Vogel 1 (de andere): heeft helemaal geen vlekje=treedje op p4. Dit komt vaak voor bij gewone Boomkruiper en maar zelden bij Taiga/Kortsnavel. Daarom naar het andere trapjeskenmerk gekeken (overlapping treedjes op p8,p7,p6) en die klopt (ook) niet voor Taiga/Kortsnavel.
N.B. Voor alle duidelijkheid nog even: bij Taiga/Kortsnavelboomkruiper moeten beide trapjeskenmerken kloppen dus als er één niet klopt is die soort al vrijwel zeker uitgesloten. Bij gewone Boomkruiper zie je regelmatig zo'n 'bakje' en heel soms ook een overlapformule treedjes p8/p7/p6 die lijkt op Taiga/Kortsnavel maar in principe nooit allebei.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

E VnMrbk

Bedankt om het nogmaals uit te leggen!
Groeten,

Erik