Eerste ervaringen met Vortex Razor HD 11-33x50

Gestart door Arno Wouters, januari 31, 2019, 12:55:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno Wouters

Ruim dertig jaar geleden kocht ik, na 5 jaar vogelen en 3 jaar sparen, een telescoop:  de Swarovski Habicht AT 80, destijds net op de markt. Ik ben er dolblij mee (hij behoort met mijn eerste computer, m'n iPad en m'n broodbakmachine tot mijn topaankopen), maar hij heeft een probleem: hij is zo moeilijk te vervoeren. Op de fiets gaat prima, maar hij is te zwaar en te log om mee te nemen als ik een dag door de duinen wil struinen of voor werk naar Groningen ga en nog een uurtje over heb voor De Onlanden (ik heb geen auto).

Toen ik 2,5 jaar geleden, de telescoop had jaren in de kast gelegen, de vogelhobby weer oppakte kocht ik bij de Vogelbescherming een lichter statief (de Kluut) en een draagstel om scoop en statief op mijn rug te vervoeren. In eerste instantie leek dat ideaal, maar het viel tegen. De combinatie zit prima en als je niet te veel andere spullen bij je hebt kun je er zeker een dag mee lopen, maar het draagstel is niet duurzaam genoeg.  Ik heb er inmiddels een stuk of vier versleten: de tas viel uit elkaar, de bandjes lieten los, de ritsen scheurden er uit, etc.

Vier weken geleden zag ik tijdens een vogelexcursie een mooie compacte telescoop, de Nikon ED50. De tevreden bezitter bleek een echte wandelaar die de scoop overal mee naar toe neemt en hem eigenlijk altijd bij zich heeft. Ik mocht er een tijdje mee naar de vogels kijken en was meteen verkocht. Prachtig helder beeld en op het eerste gezicht voldoende field of view. Zo’n ding wil ik ook wel!

Op het wereldwijde web vond ik verscheidene enthousiaste verhalen over de Nikon ED50, maar een vergelijkend review op Birdwatching deed mij verlangen naar de Vortex Razor HD 11-33x50: iets minder compact dan de Nikon (ruim 3 cm langer), ongeveer hetzelfde gewicht (708 g. t.o.v. 700 g) maar een breder gezichtsveld, een aanmerkelijk groter eye relief (waardoor hij beter geschikt is voor brildragers), een kleinere close focus afstand (2 m i.p.v. 3 m) en nog goedkoper ook (€ 700 tegen € 750).

Bij een compactere telescoop hoort een compacter en lichter statief en omdat ik daar niet uitkwam vroeg ik advies op dit forum.

Intussen zag ik een Nikon ED50 voor € 530, €170 minder dan de adviesprijs van de Vortex, en overwoog vanwege de prijs even om die te kopen. Tot ik ontdekte dat het om alleen de body ging en een los oculair me, bij de betreffende zaak, € 370 zou kosten (dit ondanks dat op het plaatje een telescoop met oculair was afgebeeld en de verkoper me in eerste instantie verzekerde dat er een oculair bij zat - gelukkig moest hij navragen om welk type oculair het zou gaan).

Forumbewoner Wilfred, bekend vanwege zijn enthousiasme voor struintelescopen, had me geholpen met mijn statiefproblemen en vond nu ook nog een Vortex voor € 600 voor me. Na korte aarzeling (de winkel was te ver van mijn woonplaats om nog even langs te gaan en om nou een telescoop te kopen die je nog nooit gezien hebt ....) besloot ik mijn kans te grijpen en bestelde het ding.

Eergisterenavond om kwart voor 10 arriveerde de Vortex Razor HD 11-33x50 cm. Het viel me meteen op hoe klein en licht ie is.

Gisteren, tussen de middag, in m'n stadstuintje, een eerste test gedaan. Het was enigszins bewolkt. Ik heb nog geen nieuw statief en had de Vortex op m’n Kluut gezet. Wat een helder beeld! Wat zijn die mussen mooi! Dat gaat straks tegenvallen als ik m’n oude Swarovski weer ter hand neem. Het beeld is haarscherp over het hele vergrotingsbereik en over pakweg 98% van de diameter (de randonscherpte kan aan mijn bril liggen). Het field of view en de scherptediepte vallen niet tegen: het kostte me iets meer moeite om de mussen, mezen en meeuwen in beeld te krijgen en te houden dan met m’n oude Swarovski, maar lang niet zoveel als 35 jaar geleden toen ik met de telescoop van m’n vogelende buurman geen vogel kon vinden (vandaar dat ik indertijd doorgespaard heb voor een telescoop met een 80 mm objectief). De scherptediepte leek zelfs beter dan die van de Havik 82 ED die ik vorig jaar een paar maanden te leen had. Dit is meer dan ik ooit van een telescoop van 25,5 cm, 710 g. en € 600 verwacht zou hebben. Met de lichtsterkte was ook niets mis. Met zware bewolking of avondschemering wordt het waarschijnlijk moeilijker maar de bewolking van gisteren gaf geen enkel probleem.

Ik ga vast veel plezier aan en met deze telescoop beleven!

Het enige wat tegenviel was het oogklepje voor niet-brildragers op het oculair: het is een ouderwets rubberen ding dat ik als brildrager terug moet stulpen om goed te kunnen zien, waardoor het binnen de kortste keren kapot zal zijn. Bovendien past het dopje van het oculair niet op een oculair met een teruggeklapt oogklepje.

Nu nog een statief ...

jpk

Arno,

Dat is klinkt in ieder geval erg positief!! Zeker als omdat je bijna de swarovski aan de kant schuift.
Het is toch wel ongelooflijk hoe snel de ontwikkelingen op scope gebied gaan.
Je hebt me enthousiast gemaakt en ga binnenkort zeker de vortex uit proberen.
Groeten, Jan
Groeten, Jan Koen

Arno Wouters

#2
Citaat van: jpk op februari 04, 2019, 18:43:09 PM
Dat is klinkt in ieder geval erg positief!! Zeker omdat je bijna de Swarovski aan de kant schuift.

M'n Swarovski aan de kant schuiven? Het kan natuurlijk zijn dat ik er in de loop van de tijd anders over ga denken, maar voorlopig heb ik nog geen plannen in die richting. De Vortex is niet bedoeld als alternatief, maar als aanvulling! Ik verkeer vaak in situaties waar een telescoop handig zou zijn, maar ik m'n Swarovski niet meeneem omdat hij te log en te zwaar is. In dat soort gevallen heb ik vanaf nu m'n Vortex bij me. Maar op vogelexcursies gaat m'n goede oude Swarovski mee. Hij dateert uit een tijd dat er nog geen ED glas was en is daardoor minder helder dan de Vortex. Dat weegt echter, naar ik vermoed, niet op tegen de sterkere vergroting, de grotere lichtsterkte en het bredere gezichtsveld.

Arno Wouters

#3
Inmiddels het ik een Velbon Ultra 355 statief voor m'n struintelescoop gekocht. Ik ben een aantal malen met de combinatie op stap geweest en dolenthousiast. De combinatie weegt ruim 1800 g., iets meer dan ik oorspronkelijk in m'n hoofd had, maar dat blijkt goed te doen. Telescoop en statief passen zonder problemen in m'n dagtochtrugzak en ik kan er dan een hele dag mee lopen. Ik heb de combinatie ook een keer in m'n laptoprugzak meegenomen toen ik in Groningen moest zijn voor een bespreking en na afloop nog even in de Onlanden wilde kijken. Ik heb er al een aantal vogeltjes mee bekeken die ik met mijn verrekijker minder goed kon zien of helemaal niet herkend zou hebben. En bij een grotere vergroting (groter dan die van m'n 8x42) zien die beesten er toch veel mooier uit. Plezierig is het ook om te merken dat ik nu niet meer hoef te aarzelen of ik m'n scoop al dan niet mee zal nemen: ik neem hem gewoon altijd mee als de kans bestaat dat ik een tochtje kan maken. Een keer heb ik hem niet gebruikt tijdens een tocht; desondanks had ik niet het gevoel er voor niks de hele dag mee gesjouwd te hebben (wat ik met m'n zware Swarovski wel zou hebben). Het enige minpuntje is het scherpstelmechanisme: doordat het wieltje kleiner is moet ik veel langer draaien om dezelfde afstand te overbruggen dan bij m'n verrekijker of m'n oude Swarovski.

harmdem

Citaat van: Arno Wouters op januari 31, 2019, 12:55:32 PM
...maar lang niet zoveel als 35 jaar geleden toen ik met de telescoop van m'n vogelende buurman geen vogel kon vinden...

Herken ik mijzelf in deze buurman? Een keertje samen naar de Onlanden?

groet, Harm

Arno Wouters

Citaat van: harmdem op april 13, 2019, 18:53:54 PM
Citaat van: Arno Wouters op januari 31, 2019, 12:55:32 PM
...maar lang niet zoveel als 35 jaar geleden toen ik met de telescoop van m'n vogelende buurman geen vogel kon vinden...

Herken ik mijzelf in deze buurman? Een keertje samen naar de Onlanden?

groet, Harm

Harm! Wat leuk!

Ik stuur je een persoonlijk bericht (PM) met m'n e-mailadres, dan kunnen we iets afspreken!


Groet,

Arno.