nimf Eurydema cf oleracea

Gestart door jan cuppen, januari 29, 2019, 13:35:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan cuppen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/167028829
onzeker Sierlijke schildwants - Eurydema ornata gezien op 2018-07-31 Reuver - Keulse Weg e.o.
Foto's:




Hij lijkt meer op de enige goedgekeurde nimfen waarnemingen van E. ornata dan op een van de andere soorten. Helaas ken ik de criteria voor het onderscheid in de soorten niet.Bij  nader inzien toch maar een onzekere oleracea.

bij voorbaat dank Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

#1
Hoi Jan,

Eerlijk gezegd heb ik in het verleden wel eens met de nimfjes van Eurydema zitten puzzelen en heeft het me altijd een beetje verbaasd dat mensen ze op naam durven te brengen. Na lang turen naar verzamelde plaatjes van uitgekweekte (dus zeker op naam gebrachte) exemplaren zag ik nooit heel duidelijk bruikbare patronen. De verhouding van lichte en donkere vlekken is bijvoorbeeld alleen al afhankelijk van begin of einde van hetzelfde stadium van hetzelfde individu.

Ik heb nu voor de lol toch eens gekeken wat ik er aan boekjeswijsheid over heb en Péricart schrijft in FdF dat de nimfen van ornata en oleracea erg op elkaar lijken(!) maar soms de kenmerken toch meer de ene of andere kant op leunen. Eén van de genoemde dingen die me dan nog het meest betrouwbaar lijkt is de oppervlaktestructuur van de kop(?)

Ik stuur je in de mail even wat foto's van betreffende pagina's zodat je die info naast je fotomodel kunt leggen ... 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)