Hoofdmenu

Mosterd?

Gestart door Henri van Dodeweerd, januari 29, 2019, 13:20:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Iemand een idee welke soort dit kan zijn. Ik dacht zelf richting een mosterd.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/166837490
onzeker Grijze mosterd - Hirschfeldia incana gezien op 2019-01-04 IJsselmuiden - Het meer
Foto's:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rien Ondersteijn

Als ik deze zó tegen zou komen noemde ik m ook direct Hirschfeldia : diepliggende bladnerven.ruwharig,matgroen/blauwig en flink gedeeld blad met flinke eindlob.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Stef van Walsum

Door de ruwe beharing en het grof getande blad voel ik meer voor Herik/Zwarte mosterd. Hirschfeldia heeft naar mijn idee een vrij smalle (langwerpige) eindlob, geen grof getande bladrand (eerder gelobd), is zacht behaard en heeft daarom een beetje een grijsgroene kleur.



Henri van Dodeweerd

Op de foto in de link zie ik wel eindlobben die vergelijkbaar zijn met deze. Ik ga dan nog maar uit van de grijze mosterd.

Dank voor de reacties!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

nielseimers

#6
Ik ga mee met Stef, het is inderdaad geen Grijze mosterd. Het onderscheid Herik (Sinapis arvensis) en Zwarte mosterd (Brassica nigra) durf ik zelf meestal niet goed te maken bij rozetten. Andere validatoren durven dit onderscheid vaak ook niet te maken, althans, dat wordt gesuggereerd door het aantal openstaande waarnemingen van dergelijke rozetten. Mogelijk durft een van de validatoren dit wel te doen, maar zo niet, kan je dit voorlopig "Brassica spec. + Sinapis spec." noemen.

The Vegetative Key to the British Flora (John Poland & Eric Clement) schrijft het volgende over de twee soorten in vegetatief stadium. Let op: als een kenmerk wel bij de ene soort genoemd wordt, maar niet bij de andere soort, is dit kenmerk dus niet bruikbaar om onderscheid te maken. Dit gebeurt vaak in dit boek. Deze kenmerken worden dan genoemd om onderscheid met andere soorten te kunnen maken.

  • Sinapis alba: Leaves hairless or with a few  very sparse bristles, ± undulate, lyrate-pinnatifid or pinnate, with terminal lobe larger than laterals. First leaves deeply lobed (unlobed in Brassica rapa, Sinapis arvensis, etc). Petiole with 5(7) vascular bundles. Stems 20-100 cm, purplish at base, not pruinose above, usually with stiff weakly retrorse (± patent) hairs, hollow.
  • Brassica nigra: Leaves hispid to hairless; very thinvery thin, lyrate-pinnatifid with a large terminal love not divided to midrib (unline Sinapis alba); lobes not decurrent; upper stem leaves with 0-1 pair of lobes, the uppermost leaves lanceolate or narrowly elliptic. Petiole with 7 vascular bundles around hollow. Stems 40-100 cm, glaucous-pruinose above, usually with sparse patent to slightly retrose hispid hairs below, round hollow.

Poging tot een vertaling:

  • Herik: Bladeren kaal of met enkele dunne borstelharen (meerdere haren die vanuit één punt ontspringen), bladeren min of meer golvend, bladeren liervormig geveerd, met eindlob groter dan zijlobben. Eerste bladen diep gelobd (ongelobd bij Zwarte mosterd, Witte mosterd, etc.). Bladsteel met 5-7 vaatbundels. Stengels 20-100 cm, paars aan de basis, niet berijpt bovenin de plant, meestal met stijve, zwak teruggerichte (patente?) haren, stengel hol.
  • Zwarte mosterd: Bladeren met borstelharen tot kaal; erg dun, liervormig geveerd, met een grote eindlob die niet tot aan de middennerf ingesneden is (in tegenstelling tot Herik); bladlobben niet aflopend; hogere stengelbladen met 0-1 paar bladlobben, the meest bovenste stengelblade lancetvormig or smal elliptisch. Bladsteel met 7 vaatbundles rondom de holte. Stengel 40-100 cm, zeegroen berijpt bovenin de plant, vaak met dunne, patente? tot licht teruggerichte, borstelharen langerin de plant, stengel rond en hol.

PS Weet iemand wat patent betekent?

Rien Ondersteijn

Als personen er 'patent' uitzien-dan weten we wel waar t over gaat.
Maar in dit verband zou t 'obvious'[duidelijk] kunnen zijn.

Maar ik zie hier geen [bijna]kale bladeren zoals de British Flora zegt '
Wél zie ik een prachtig rozet en Thomas Meyer benoemt dat als een duidelijk kenmerk.

Ach-laten we 'm anders Herikfeldia noemen... ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Citaat van: Rien Ondersteyn op januari 29, 2019, 22:25:20 PM
Maar ik zie hier geen [bijna]kale bladeren zoals de British Flora zegt

Sinapis alba: Leaves hairless or with a few very sparse bristles
Brassica nigra: Leaves hispid to hairless

Beide soorten kunnen dus behaard zijn.
Herik: Bladeren kaal of met enkele dunne borstelharen
Zwarte mosterd: Bladeren met borstelharen tot kaal

Citaat van: Rien Ondersteyn op januari 29, 2019, 22:25:20 PM
Wél zie ik een prachtig rozet en Thomas Meyer benoemt dat als een duidelijk kenmerk.
Op Blumen in Schwaben staat inderdaad vermeld dat Grijze mosterd rozetten vormt. Herik en Zwarte mosterd doen dit echter ook. Dit is dus niet bruikbaar als onderscheidend kenmerk. Grijze mosterd heeft echter veel grijsgroener blad.

dirder

Dit is Zwarte mosterd. Is meer gelobd dan Herik. Voorts wijst ook de ruwe bladbovenzijde (met 'punten') in die richting. Het is zaak van te gaan kijken op plekken waar je op voorhand weet wat er staat, Zwarte mosterd bijvoorbeeld vormt vaak stabiele, lang stand houdende populaties.
In de flora's staat daar heel weinig relevants over, leert m'n ervaring mij. Is ook niet te doen voor planten zo jong, voor oudere planten valt er wel iets te verzinnen, maar er zijn veel complicaties in verband met planten die laat op het jaar opschieten zonder nog te bloeien (hebben vaak afwijkende kenmerken). Wat wellicht altijd goed werkt (dus voor planten die voldoende groot zijn en enkel om te beslisen tussen Zwarte mosterd en Herik): proef een klein stukje blad, bij Zwarte mosterd krijg je dan een duidelijke mosterdsmaak, Herik smaakt gewoon vies (dit werkt evenwel niet voor kiemplanten, die voor beide soorten een aangename waterkersachtige smaak hebben).
Overigens vormen Zwarte mosterd noch Herik rozetten volgens sommige bronnen. Dat is een interessante technische kwestie: wanneer is er sprake van een rozet of een schijnrozet? Ik zou dat graag eens uitgelegd worden.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Henri van Dodeweerd

Heren dank voor de leerzame reacties!!

Het proeven gaan we zeker een keer doen. De plant staat op een plek langs water waar vroeger (zeer drassig) land was en wat nu als groen strook bij de woonwijk wordt ingericht. Dus of deze mosterdplant onderdeel is van een al lang bestaande populatie, geen idee.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd