Zwarte specht, alarmroep?

Gestart door Marleen, januari 29, 2019, 07:52:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Goeiemorgen,

Ik zag en hoorde gister een zwarte specht. Maar ik vraag mij af wat voor soort roep het is.
Is het een alarmroep? Of iets anders?

Het duurde even voor ik door had dat het van een zwarte specht was. Het klonk als kokmeeuw "geruzie".
Maar we hebben geen meeuwen hier, dus dat zou best apart zijn.
Maar door goed te zoeken in de richting van geluid, zag ik dat het van de top van een boom kwam en daar zat een zwarte specht.

https://observation.org/waarneming/view/167021145



Geluiden:
https://observation.org/sound/8/78448.mp3

Groetjes, Marleen

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerbenth

Lijkt me geen roep van Zwarte Specht.
https://www.xeno-canto.org/explore?query=black+woodpecker
Weet zo even niet wat wel, misschien een geagiteerde 'bonte specht spec.? of toch een Merel (maar dat hoor ik er niet)

groeten
Gerben





frankneijts

Kan me bijna niet voorstellen dat dit een Zwarte Specht is Marleen, die gaan eigenlijk nooit in de top van een Sparrentwijg zitten: daar zijn ze gewoon te groot en vooral te zwaar voor..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Hm, eens met Frank. (Edit: mss toch niet n.a.v. nieuwe foto's). Daarbij, als je gezegd had dat hetgeen omcirkeld is, onderdeel van de boom was, dan had ik het ook geloofd.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rob Koelman

Hmm, klinkt inderdaad wel als 'iets spechterigs'. Maar van zwarte specht ken ik dit geluid niet. Van de extra waarnemingen toont de tweede foto volgens mij geen zwarte specht, maar een kleinere soort...
Met vriendelijke groet, Rob

jeroen vinke

Citaat van: Rob Koelman op januari 29, 2019, 17:49:08 PM
Hmm, klinkt inderdaad wel als 'iets spechterigs'. Maar van zwarte specht ken ik dit geluid niet. Van de extra waarnemingen toont de tweede foto volgens mij geen zwarte specht, maar een kleinere soort...

Van de extra foto's de tweede, dus die 3e. Groene specht misschien?
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op januari 29, 2019, 16:52:48 PM
Kan me bijna niet voorstellen dat dit een Zwarte Specht is Marleen, die gaan eigenlijk nooit in de top van een Sparrentwijg zitten: daar zijn ze gewoon te groot en vooral te zwaar voor..
Dat heb ik herhaaldelijk gedacht toen ik een zwarte specht in de bovenste takjes van een boom zag landen. Maar ze hadden daar allemaal lak aan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: frankneijts op januari 29, 2019, 16:52:48 PMKan me bijna niet voorstellen dat dit een Zwarte Specht is Marleen, die gaan eigenlijk nooit in de top van een Sparrentwijg zitten: daar zijn ze gewoon te groot en vooral te zwaar voor..

Citaat van: Oenanthe op januari 29, 2019, 20:39:46 PMDat heb ik herhaaldelijk gedacht toen ik een zwarte specht in de bovenste takjes van een boom zag landen. Maar ze hadden daar allemaal lak aan.

Allemaal leuk en wel, maar de vogel bovenin de naaldboom op de foto in het openingsbericht is toch echt niet met zekerheid als zwarte specht te determineren. Kan echt van alles zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

gerbenth


Heb je geen Witrugspecht, Drieteenspecht of ander 'bonte specht' in die omgeving?

zie https://www.xeno-canto.org/explore?query=three-toed+woodpecker&dir=0&order=cnt&pg=2


mijn 2 cent,
groeten
Gerben

gerbenth

#10
De eerste link naar xeno-canto die ik stuurde geeft zo ongeveer elk bekend geluid van Zwarte Specht. Tenminste die site is hongerig om elk geluid te archiveren. En zeker Europese en Latijns-Amerikaanse soorten zijn goed vertegenwoordigd.

Ze hebben 22 pagina's Zwarte Specht met verschillende geluiden met toelichting als het van de standaard afwijkt... Je kunt de vraag zeker ook daar stellen. Veel audiokenners bezoeken die site regelmatig.

https://www.xeno-canto.org/species/Dryocopus-martius?pg=22

...en is het absoluut uitgesloten dat de vogel in de boom een andere is dan de roepende?

groeten
Gerben

jeroen vinke

Maar Marleen. Stel nou dat het wat anders is dan een zwarte specht, wat dan? Je hebt het op het andere forum overde stem van de vogel, ik heb nog nooit iemand een determinatie zien rondmaken op basis van de stem van een individu.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

gerbenth


Ik ga er vanuit dat Xeno-canto een grote dekking heeft op het gebied van Europese spechtgeluiden. Op het forum van XC zie je ook veel kenners van geluiden van over de hele wereld. Sommigen daar zijn experts, sommigen mede-nieuwsierigen die niet meer weten dan jij of ik maar graag een beoordeling geven op basis van vergelijking.
Ik kom jouw geluid ook zo 1,2,3 niet tegen. Het klinkt als een specht. Maar ik vind niets soortgelijks, niet van Zwarte, maar ook niet van een andere specht (heb niet heel uitputtend gezocht daar).
Het soort geluid doet denken aan met elkaar ruziƫnde Grote Bonte zoals je die hier wel hoort, maar de toon is anders.

Ik weet het verder niet, het kan Zw Sp zijn maar ik vind het niet passend.
Leuk dat je die geluiden (de ander ook hoop ik) hebt toegevoegd aan Xeno. Wie weet komt daar nog een kenner voorbij die het wel weet.


mijn 2e 2p
groeten
Gerben

gerbenth

een late reactie: ja ik zou ook dat tweede geluid uploaden daar, natuurlijk. Hoe vollediger het geluidsbeeld hoe beter.

groeten
Gerben