Mooie zang, maar wat is het?

Gestart door mauricevanveen, januari 26, 2019, 18:07:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

mauricevanveen

Ten eerste: excuses voor de verschikkelijke opname, maar ik stond midden in het kassengebied waarvan een kas in vervelende piepstoring stond.
Maar heb wel geprobeerd een opname te maken van een schitterend zingende vogel die ik echter niet kan thuis brengen. Op dat moment zaten er ook een witte en grote gele kwikstaart.

Hopelijk kunnen jullie er iets van maken! Succes!

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/166950173
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2019-01-26 Bleiswijk - Overbuurtsche Polder - Zuid
Geluiden:
http://waarneming.nl/sound/5/78405.mp3
bij voorbaat dank Maurice van Veen

mgieskens

Helaas, ik kan er niks van maken. Veel te veel "lawaai" door de opname.
Maar mooie zang in deze tijd van het jaar, dan zou je eens kunnen kijken bij geluiden van Roodborstjes en Winterkoninkjes. Heggenmus is ook nog wel een kandidaat, maar wordt zelden getypeerd als 'mooie zang'.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

mauricevanveen

Bedankt voor het proberen Michiel. Het was niet iets 'normaals' zoals de genoemde vogels. Het was ook een vreemde omgeving zo midden in ket kassengebied met een paar waterbasins. Het leek meer iets van een nachtegaal, zo onregelmatig maar dat is teveel eer voor deze zanger. Ik heb het geluid nog eens goed in een stille ruimte beluisterd, maar het zal een raadsel blijven denk ik.
Ik zal sowieso de komende dagen nog eens terugkeren.
Wel mooi om eens tussen de kassen te vogelen.

pdeknijff

#3
Met veel moeite hoor ik iets wat op Cetti's lijkt, maar het heeft ook veel weg van de volle zang van een Vink.
De hoorbare fragmenten zijn te kort en onduidelijk om met zekerheid hier iets van te maken helaas.
m.vr.gr.
Peter de Knijff
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

marijn

Wat een dramatische opname inderdaad. De piep maakt niet uit, het zijn de wind en handling noise waar je iets aan moet doen.
Er is niets wat op 'schitterende zang' lijkt te horen. Ik hoor alleen aan het begin een paar herhaalde tonen en verderop mogelijk wat witte kwik-roepjes.

Heb je zang van Witte Kwik overwogen? Zeker als het geluid vanuit het bassin kwam. Of van Grote gele kwik, maar die is hoger en hoor ik er niet in.

Verder gezien locatie en omschrijving wellicht te overwegen: Zanglijster, Zwarte Roodstaart en Vink idd.
Marijn Prins

mauricevanveen

"Wat een dramatische opname inderdaad." 😁
Je weet hoe dat gaat in al je enthousiasme....

Zang van witte kwik komt wel geel dicht in de buurt trouwens! Heb nu de app BirdSoundsEU en de eerste 2 opnames lijken het gewoon te zijn. Wat vreemd dat ik nooit de werkelijke zang van de witte kwik zo bewust gehoord heb?
Ik van morgen weer terug naar de plek en zal eens proberen ongezien over de rand van het basin te gluren. Bedankt voor het meedenken Merijn!

Cygnus

#6
Citaat van: mauricevanveen op januari 27, 2019, 20:51:38 PM
Zang van witte kwik komt wel geel dicht in de buurt trouwens!

Dan moet het haast wel een Grote Gele Kwikstaart zijn.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

mauricevanveen

Grote gele kwik klinkt wat betreft zang te eentonig tov de witte kwik. Ook na het beluisteren van Aves Vox begin ik steeds meer warm te lopen voor witte kwik.

frankneijts

Citaat van: mauricevanveen op januari 27, 2019, 20:51:38 PM
... Wat vreemd dat ik nooit de werkelijke zang van de witte kwik zo bewust gehoord heb?
...

Niet zo heel vreemd hoor: Witte Kwikstaarten zingen eigenlijk, in tegenstelling tot (Grote) Gele Kwik maar bar weinig spontaan omdat ze vermoedelijk geen echte territoriumzang hebben. Je hoort ze nog het vaakst zingen als ze een roofvogel opmerken/achtervolgen, sterker nog: goed om je heen kijken als je een zingende Witte Kwikstaart hoort levert vrijwel altijd een rover op.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mauricevanveen

Bedankt voor deze uitleg Frank! Ik zal er meer op gaan letten!