Welke plant zou dit kunnen zijn? Camargue-Frankrijk --> Sporobolus pungens

Gestart door vanmiddelkoop, januari 22, 2019, 18:53:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/166844674
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-07-28 France - Camargue
Foto's:






bij voorbaat dank Betty van Middelkoop

vanmiddelkoop


e.kneepkens

#2
Ik ben bang dat dit GEEN Cutandia maritima is. Dat grasje tot ongeveer 50 cm hoog is éénjarig en daar ziet het gras op de foto niet naar uit. In de bloeiwijze van Cutandia zien we vaak de aartjes als volgt: http://www.photoflora.fr/UneFoto.php?NumTaxon=&NumPhoto=bb030834.jpg
AARSPIL>>ZIJTAKJE>>daarna weer splitsing/2 AARTJES

Als enige alternatief dat ik nu kan verzinnen is een armetierige vorm van Arundo donax, maar ik ben niet echt tevreden over de bloeiwijze op de foto en de bloeiwijze van Arundo. Het lijkt alsof er op de standplaats gegraven is.
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Ik moet bij Arundo Donax steeds denken aan 'ringetjes om de stengel'...
Omdat de bladen bijna stengelomvattend zijn. Ook zijn ze erg breed.
Wat te denken van Arundo Plinii ? Die heeft meer opgerold/gevouwen blad en komt in die omgeving[zeldzaam ] voor.
Groene groe[n]tjes.Rien.

vanmiddelkoop

Dat lijkt sprekend van wat ik er kan vinden.
Hartelijk bedankt Rien!!

vr groet Betty


Ans Gorter

Ik ben er toch niet helemaal gerust op ivm de locatie, zonder me te durven uitspreken over de inhoudelijke argumenten. GBIF geeft A. plinii op één locatie ten N. van Frejus en aan de randmeren ten Z. van Narbonne, niet in de Camargue. De Flora gallica, die hem A. micranthus noemt,  geeft hem alleen (zeldzaam) voor de Roussillon en voor de Côte d'Azur, wat opnieuw de Camargue uitsluit. De Flore de la France Méd. noemt hem wel A. plinii maar geeft hem evenmin voor de Camargue.......

vanmiddelkoop


e.kneepkens

Donax suggereren betekent nog niet dat de afgebeelde plant een Arundo is. Nodig zijn gedetailleerde foto's van het tongetje, aartjes liefst met haren om überhaupt te kunnen besluiten dar er sprake is van een Arundo. Daarna komt de discussie of het A.donax of A.micrantha is.
A.micrantha heeft overigens een stengel die vertakt is, en het aantal bloemen in een aartje is 1, hooguit 2 terwijl dat bij A.donax meer dan 2 is, tot wel 5.
Het is wel zo dat A.micrantha waarschijnlijk te weinig gemeld wordt, zie onder het kopje  Ecology, distributio and conservation
  http://www.missouribotanicalgarden.org/Portals/0/staff/PDFs/callmander/Hardion_Candollea_67.pdf
Wat mij betreft voorlopig: onbekend gras, mogelijk een Arundo.
met vriendelijke groet, Emanuel

vanmiddelkoop


Plantoon


Rien Ondersteijn

Sporobolus heeft best goeie opties, maar bijv vind ik dat de verhouding van de aar tot de hele plant veel anders is dan die van Arundo.
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Sporobolus pungens, geen twijfel, mooie determinatievondst. Habitat klopt: graag op stuivend zand om met zijn wortelstokken dat vast te leggen, kleur blauwgroen  :duim:, habitas vd plant  :duim:
Geen bewijskenmerken maar wel genoeg. Misschien kan Betty nog een harig tongetje te voorschijn toveren dmv een detailvergroting.
met vriendelijke groet, Emanuel

vanmiddelkoop

Dat is superleuk!!Wat een mooie soort.Ik heb nog een foto toegevoegd, maar meer zand dan haren helaas.
Wel zie ik ineens vliegjes tevoorschijn komen........
Heel hartelijk dank voor determinatie en leerzame discussie!!

Vr groet Betty