grote Distel (kust Bretagne) --> Carduus nutans

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, januari 22, 2019, 16:57:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/166841807
onzeker Composiet onbekend - Asteraceae spec. gezien op 2016-06-07 France - Saint-Briac-sur-Mer
Foto's:




bij voorbaat dank Bep van Pelt-Verkuil

e.kneepkens

met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Ik vind 'm afwijkend voor Nutans omdat ie niet 'nutans' is...
Zoekende ben ik gearriveerd bij een ondersoort die veel voorkomt langs de Franse kust nl. 'Micropteris'.
https://www.tela-botanica.org/bdtfx-nn-84542-synthese
Deze blijkt een 'opgeheven hoofd' te hebben.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Bep van Pelt-Verkuil

#3
Wat leuk!
Er staat niet eens een foto bij op de site.
Ik ben 'lid' van die site. Zou ik die foto's daar uploaden?
Er is een portaal dat lijkt op observado.org
Ben benieuwd of het gelukt is.
Ik heb deze link erbij gezet
Bep

Ans Gorter

#4
Ik ben het helemaal eens met Emanuel dat dit 'gewoon' C. nutans is. De Flora gallica geeft de door Rien genoemde ondersoort niet en in de beschrijving op tela-botanica zijn bij het doorklikken op de vindplaats van deze soort nauwelijks meldingen.  Als je toch nog via tela-botanica wilt werken , heb je verschillende opties om advies te vragen maar voor elke optie moet je je apart inschrijven. Je kunt hem invoeren op 'identiplante',  waar iedereen kan reageren, of je kunt hem (per mail)  insturen naar het forum 'determination-plantes' . Bij deze laatste optie heb je meestal binnen een dag antwoord van erkende botanici. In dit geval zou ik je aanraden daarvoor te kiezen, omdat je sneller respons hebt en die is van betere kwaliteit.

Bep van Pelt-Verkuil

Hi Ans,
Ik heb dat laatste gedaan; inzenden in het forum. Maar ik heb dat via een module gedaan die lijkt op 'observado.org'. Met de link naar de discussie hier.
Wel weer even wennen zo'n Franse site met andere knoppen. Ik heb een kopie bijgesloten. Ik heb ook een log-on bij Tele Botanica.
Groet Bep

Ans Gorter

Heb je al gezien dat je intussen een reactie hebt? Deze komt van iemand die iha wel betrouwbaar is, Michel Pansiot. Hij gaat voor C. nutans en zegt tevens: 'Micropterus est rare en France(?), et plutôt Dans le SUD et l'Est ??'.


Bep van Pelt-Verkuil

#7
nee; ik had het nog niet gezien en ik weet ook niet waar ik het kan vinden op de Tele ... site'
Na veel zoeken gevonden. Goede manier om zo'n site beter te leren kennen


Bep van Pelt-Verkuil

Dank! ik had hem net ook al gevonden!