Vleermuizen Grotten van Han (geen foto)

Gestart door Rick van der Weijde, januari 26, 2019, 11:08:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Zonder foto voelt het een beetje als een 'long shot', maar wil toch een poging doen omdat ik mij niet kan voorstellen dat ik de enige ben die de grotten van Han bezocht heeft en ik er vanuit ga dat vleermuizen in winterslaap de hele winter op dezelfde plek hangen.

Tijdens een bezoek aan de grotten van Han afgelopen jaarwisseling, tussen de stalagtieten een klein groepje (>2) vleermuizen gezien.
Deze hingen boven het water (boven de brug) bij de uitgang van de grot, op circa 30-40m in de grot vanaf de uitgang.

Heb de volgende aantekeningen op geschreven: 'beharing erg (licht)grijs, vrij egaal, aan de buik niet opvallend lichter. Zeer opvallend bruin gezicht/naakte delen. Grootte circa 6-7cm.' (maar acht dit niet betrouwbaar, want op de bonnegok vrij lastig inschatten).
Oren niet gezien, maar volgens de gids was dit degene met die 'grote oren, niet te zien omdat ze deze naar achteren zouden klappen'.

Gids kende alleen de Franse naam en mijn Frans is dusdanig goed dat ik zelfs als ik alle Belgische soorten Google, ik de naam niet zou kunnen herkennen. Volgens de gids overwinteren er 12 soorten in de Grotten van Han. Op Waarnemingen.be vind ik er niet zo veel en in ieder geval niet van deze winter.

Iemand enig idee welke soort dit geweest zou kunnen zijn?
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Rob Koelman

Citaat van: Rick van der Weijde op januari 26, 2019, 11:08:29 AM... volgens de gids was dit degene met die 'grote oren, niet te zien omdat ze deze naar achteren zouden klappen'. ... Iemand enig idee welke soort dit geweest zou kunnen zijn?

Deze beschrijving ('naar achter klappen oren') wijst op (gewone) grootoorvleermuis...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Rick van der Weijde op januari 26, 2019, 11:08:29 AM
ik er vanuit ga dat vleermuizen in winterslaap de hele winter op dezelfde plek hangen.

Dat is niet zo, ze worden af en toe wakker. Zeker met de temperaturen die rond de jaarwisseling er nog waren (en verstoring door vuurwerk / evenementen..) is activiteit zeker mogelijk.
Douwe van der Ploeg

Rick van der Weijde

Dank beiden.
Moest door de omschrijving van de gids wel direct aan een grootoorvleermuis-spec denken, maar wist eigenlijk niet of andere vleermuizen dit ook kunnen/doen.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography