Nog meer Kretensische weegbree

Gestart door corzonneveld, januari 12, 2019, 15:27:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Eerder voerde ik een soort in als P. bellardii, en die is goedgekeurd, zie https://observation.org/waarneming/view/151452302

Echter, nu ik weer naar mijn weegbree-en kijk, en deze vergelijk met de foto's van Lafranchis (CD Flowerd of Greece), dan komt deze veel beter overeen met Plantago cretica.

Ook de foto van P. cretica uit Flowers of Turkey komt goed met die van mij overeen. Ik neig daarom sterk naar Plantago cretica...

Feedback welkom!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Ik kan het me voorstellen, ze lijken ook erg veel op elkaar. Ik heb een beschrijving van de 2 soorten gevonden; die moet je maar eens kritisch met elkaar vergelijken.
1.P. cretica    http://www.cretanflora.com/plantago_cretica.html
2.P.bellardii   http://www.cretanflora.com/plantago_bellardii.html
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

#2
oei, lastig. Bij cretica lees ik: scapes much shorter than the leaves, en dat klopt met mijn foto's; maar het wordt dan weer niet als key feature genoemd... :rolleye:

Desondanks ga ik nog steeds voor cretica  B)
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Bij P.cretica staat bij de: petalen zijn orbicular-ovate en bij P.bell. is dat ovate-lanceolate. Als ik jouw foto's vergelijk met de foto's op de website zou ik voor het eerste kiezen. Ook wordt er nog iets gezegd over de grootte van de aren. Bij P.cret. tot 1 cm groot en bij P.bell. 1-2(4) cm. Hoewel er geen exacte referentie is, wat de grootte van de aren beterft schat ik  de aren op jouw foto klein in. Bij P.bell. zijn de aren meestal wat langer dan breed.
Ik denk ook dat deze waarneming beter P.creticum genoemd kan worden.
met vriendelijke groet, Emanuel

Plantoon

#4
Ik heb er eens Flora Europaea bijgehaald en daarin staat ook P. bellardii ssp deflexa vermeld met intermediaire kenmerken (o.m. bloeistengels korter dan het blad).
Wat me opvalt is dat de onderste schutbladeren van de bloeiwijze opvallend gekromd zijn. Dat niet in FE vermeld kenmerk zie ik niet terug op de vele en duidelijke foto's van bellardii die we hebben op Observado. Wat de kroonlobben betreft vind ik die eerder orbicular-ovate dan ovate-lanceolate maar volgens FE moeten ze ze kort stekelpuntig zijn en dat is niet het geval. De beharing is dicht maar minder dicht dan bij een typische creticum. Voor mij blijft dit dus een twijfelgeval. Vergelijk overigens eens met andere P. cretica's die we hebben op Obs.

PS: wat vinden jullie van deze wn van Hinko Talsma? Dat is een P. bellardii met 12 bloeistengels terwijl het er volgens FE maar 7 mogen zijn (of 10 voor creticum)

corzonneveld

#5
cretica blijkt behoorlijk variabel, maar een paar foto's komen toch wel redelijk in de buurt, en beter dan loeflingii

mbt wn Talsma: de pdf geeft aan 'scapes 3-10(-15)' , en aannemende dat dat de bloeistengels zijn is 12 toch niet opvallend?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Plantoon


corzonneveld

#7
ach, weer onduidelijk - wat heb ik toch vanavond  :rolleyes: ... mijn foto's lijken m.i. meer op andere van cretica dan op foto's van bellardii (idem voor loefingii - een verwijzing naar die soort dacht ik eerder in een post gelezen te hebben, maar die is weer verdwenen...)



Deze foto heb ik nog aan de waarneming toegevoegd.

De eerste foto (in de waarneming) laat overigens toch juist wel zien dat de kroonlobben stekelpuntig zijn?

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Plantoon

Bij bellardii staat spits toelopend (acuminate) en bij cretica is het kort stekelpuntig (shortly acuminate). Wat ik zie is spits toelopend.
MAAR je nieuwe foto geeft m.i. wel het bewijs dat het P. cretica is (stamens exserted c. 5mm). Bij bellardii is dat slechts 2mm.

corzonneveld

Dank! Ik was gister echt niet scherp, had die foto veel sneller moeten toevoegen...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Als je foto's maar scherp zijn, dan komen we er altijd ...? uit.
met vriendelijke groet, Emanuel