Onbekende paddenstoel

Gestart door rupsje, januari 11, 2019, 22:06:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

rupsje

Deze (die wel wat op een boompuist lijkt) vandaag, 11-1-2019, Westerhaar, Oosterveenweg, veengebied op een (bijna) dode berk. Zaten er zeker vijftig op. Weet iemand de naam? Bij voorbaat dank,

Herman Damman


rupsje

ridderzwam


rupsje

Bedankkt Ria. Deze zaten alle op rechtopstaande stam op hoogte van 50cm t/m 2 meter (tremelloso lijkt me dan af te vallen). Deze boom staat ongeveer 1,5 km van mij huis en ik zal de komende tijd controleren of het radiata (of een andere) betreft.

Groet,

Herman
rupsje

ridderzwam

Herman, fijn dat je in de gelegenheid bent om 'm te volgen. Radiata zal het ws worden. We wachten af..

groet,
Eia.

P.Rijnen

lijkt op wat ik op 14 december gezien heb. Groeide ook op een rechtop staande berk.
Geen idee welke soort het is. Hij is na een maand wel korreliger geworden.
https://waarneming.nl/waarneming/view/165618686

Groet,
Peter

ridderzwam

ja Peter, jouw waarneming lijkt m.i. precies op deze van Herman. En m.n. jouw eerste foto wijst in niets op Phlebia m.i....

Rtgo : Ik trek mijn hint terug, Herman.....

Korreligheid zou dan weer richting Boompuist kunnen doen gaan maar nee  zo'n donsrand en bovendien onmogelijk op berk....

dus  :huh:

groet,
Ria.


rietvanoosten

Durf geen uitspraak over de soort te doen (maar Boompuist is ook waar ik aan dacht toen ik de foto's zag).
Er zijn enkele opgaven van Boompuist op berk.
Zie tabblad Overzicht 1995, onder Oecologie
https://www.verspreidingsatlas.nl/0425110#
met vriendelijke groet, Riet

wimperzwam

Als ik goed naar de "stekels" kijk, denk ik eerder een jonge Franjetandjeszwam (Hyphodontia barba-jovis).

Mvgr.,
Henk Huijser.

ridderzwam

Dankjewel Henk, leerzaam. Hoop ze ook eens te zien. Heb nu foto's van rijpe  Franjetandjeszwam bekeken. Dacht : Misschien benoemde ik Getande boomkorst wel eens fout. Vergeleek de opnamen  die ik van Getande Boomkorst maakte. Bij mijn waarnemingen nooit van die uitgesplitste franjestekeltjes...

Groet,
Ria.

wimperzwam

Ria, zolang de neus nog goed werkt, denk ik niet dat je de Getande boomkorst zult verwarren met de Franjetandjeszwam.

Mvgr.,
Henk Huijser.

ridderzwam

bedankt voor de info Henk. Zal vlg.keer wrijven en snuiven.

groet,
Ria.

rupsje

#11
Vandaag 22-1-2019. In de vrieskou de boom nogmaals bezocht. Niet zoveel verandering (geen oranje aderzwam?). Zal over 2 a drie weken de boom nogmaals bezoeken en beelden aanleveren. Mocht inmiddels e.e.a. veel duidelijker zijn dan houd ik mij aanbevolen.

Groet,
Herman Damman



rupsje

ridderzwam

ik was dankzij Henk al  overtuigd van Franjetandjeszwam (Hyphodontia barba-jovis).

groet,
Ria.

rupsje

Bedankt Ria (en natuurlijk Henk). Zet hem op deze.

Herman
rupsje