bekerzwammetje tussen mos in duinen onder dennenbomen

Gestart door luteicornis, januari 12, 2019, 23:28:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

luteicornis

Bekerzwammetje tussen mos in dennenbosje, duinen van Berkheide.
Vermoedelijk is het een Byssonectria. Alleen welke. Ik heb geen determinatie materiaal van. Wel heb ik microscoopfoto's genomen van diverse belangrijke onderdelen.
Wie kan mij verder helpen?

Dank alvast

Dank en groet
Martin Edelman


wimperzwam

Moet dus echt onder de microscoop.

Mvgr.,
Henk Huijser.

luteicornis

Zie fotos; heb ik dus gedaan. Volgens sporengrootte en Q-waarde (l= 20 um en Q <3) moet het dus zijn Klein oranje grondschijfje Byssonectria aggregata.

Dank en groet

Martin

wimperzwam

#4
Op deze wijze dienen sporen niet gemeten te worden! Sporen die nog in de ascus zitten zijn meestal niet volgroeid of rijp en hebben dus niet de goede afmetingen. Alleen sporen meten die afgeschoten zijn en dus vrij in het preparaat "rondzwemmen".

Mvgr.,
Henk Huijser.

luteicornis

Beste Henk, ik heb heel veel asci gescand met al heel veel rijpe sporen, die op het punt stonden uit te komen. Dus bij deze zeker wel representatief. Daarnaast zouden  de sporen als ze nog niet vergroeid zijn wel de Q moeten (lengte-breedte verhouding). Extra kenmerk zijn dus ook de parafysen, die duidelijk meer gebogen zijn als fusiformis.
Verder heb je natuurlijk wel gelijk dat sporen rijp moeten zijn.

groet
Martin

wimperzwam

#6
Is voor mij aan de hand van de getoonde foto's niet te zien, ik zie er geen afgeschoten sporen drijven. De ascus in beeld waarbinnen gemeten is, lijkt mij in iedergeval niet rijp. Nog een tip, congorood als medium is voor ascomyceten niet zo geschikt. Altijd eerst in water kijken en meten bij dit soort vers materiaal. Overigens is het niet juist dat de verhouding van onrijpe sporen gelijk is aan die van rijpe sporen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

luteicornis

Ik was te laat voor de tip, maar ik heb nu rijpe sporen. Sporenlengte inderdaad iets langer, maar past echter prima bij Byssonectria aggregata.

dank allemaal en groet
Martin

wimperzwam