Gezocht: validator hommels op planten

Gestart door vincentkalkman, januari 10, 2019, 12:39:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

vincentkalkman

Via beeldherkenning zijn alle 20.000 gevalideerde hommelfoto's voorzien van een plantennaam. Met die unieke database kan achterhaalt worden of bepaalde soorten hommels voorkeur hebben voor bepaalde planten en of dit verschilt tussen de sexen. Voordat we dit kunnen gebruiken moet de automatische validatie nog gecontroleerd worden. Hiervoor is een speciaal programma gemaakt. Ik ben op zoek naar mensen die hierbij willen helpen. Je hoeft niets van hommels te weten (mag wel) maar je moet wel in staat zijn om planten en vaak details van planten te herkennen. Het gaat vooral om veel algemene soorten maar er zitten ook veel tuinplanten tussen.

Interesse? Neem dan even contact met me op. Ik stuur dan even een linkje zodat je kan uitproberen of het wat voor je is.

Vincent Kalkman - vincent.kalkman@naturalis.nl
Vincent Kalkman - Naturalis Biodiversity Center
Postbus 9517, 2300 RA Leiden
Bezoekadres: Darwinweg 2, Leiden, Tel.: 06 45662151

RutgerB

Planten onder hommels. Lekker oefenen met close-upjes.

Ik vind het wel leuk om te doen, maar van sommige tuinplanten wist ik het bestaan niet eens.


Rien Ondersteijn

Mooi dat je dat zo zegt-ik ben er ook mee bezig. Die close-ups zijn verre.. lastig soms.
Wel jammer dat je geen feed back krijgt. :blink:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon

Ik heb ermee gewerkt en heb rechtstreeks feedback gegeven. Het opzet is OK maar de dropdownlijst was te traag en te onhandig om leuk te werken (ook geen NL-namen). Een ander minpuntje was dat er geen info verscheen over de wn zelf (plaats, datum) wat behulpzaam kan zijn voor een determinatie.
Ik wacht op versie 2.0.

RutgerB

Nu wel NL-namen, meer beschikbare soorten en de volgende soort/vraag laadt veel sneller.  Probeer nog eens.

Die foto's moeten stuk voor stuk en bij de bijbehorende waarneming staan er vaak meerdere. Enerzijds geeft zo'n waarneming dus meer info maar  anderzijds vertroebelt het vaak, zeker als er dus meerdere foto's zijn, wat echt zichtbaar is op die ene foto. Voor fotoherkenning-evaluatie wel erg belangrijk.

Ik heb eens zo'n foto opgezocht en bij de waarneming stonden 6 foto's met allemaal dezelfde plant en hetzelfde hommeltje. Op 1 van de foto's zag je de 'lump' niet goed, op de helft van de foto's was de plant eigenlijk onherkenbaar.