Welke vogelgids (zuidelijk) Zuid-Amerika?

Gestart door IJsvogelaar, januari 09, 2019, 23:41:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

IJsvogelaar

Hallo allen,

Ik wil dit jaar door een aantal landen in zuidelijk Zuid-Amerika reizen en vroeg me af wat de beste paperback vogelgids voor dit gebied is. (Ik wil liever niet meerdere boeken meezeulen.)
Zag 'Birds of Southern South America and Antarctica' voorbij komen, maar de jongste die ik zag was van 2001.. is er geen recentere? Of wie weet iets beters?
Zag ook voor heel Zuid-Amerika uit de Helm/Princeton-serie eentje met Passerines en eentje met Non-Passerines: is er niet één met alles?

Belangrijkste voor mij is:
- duidelijke verspreidingskaartjes naast de afbeeldingen en beschrijvingen;
- een overzichtelijke inhoudsopgave, liefst met Latijn apart van Engels en gerangschikt per familie (dus Storks, met daaronder Black Stork, White Stork, etc, en dus niet alle soorten dwars door elkaar met alle Blacks bij elkaar en alle Whites bij elkaar);
- goede, representatieve tekeningen, liefst ook in vlucht;
- niet te zwaar en niet te groot.

Alvast bedankt voor jullie tips! :)
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

migratorius

Er is voor zuidelijk Zuid-Amerika niets recenters. De kwaliteit is niet optimaal.
Helaas ligt de veldgids voor Argentinië al minstens 10 jaar ergens in een la te wachten op voltooiing.

Birds of Chile is een dun boekje – nieuwer en fraaier, maar als je een aantal landen wil bezoeken niet echt geschikt.

De beste optie is inderdaad de Passerines en de Non-passerines mee te slepen, maar dan ben je het paperback-stadium wel haast voorbij.
Gezien het aantal vogelsoorten in Zuid-Amerika is het volstrekt onmogelijk alles in één handzaam gidsje onder te brengen.

JanHein

IJsvogelaar

Dankjewel Jan Hein, als altijd  :duim:
Het lijkt erop dat we vooral naar de Pantanal en Iguacu gaan, in totaal het gebied tussen Buenos Aires/Uruguay en Pantanal/Brasilia.
Is 'Birds of Brazil' van Van Perlo een aanrader? En dekt die ook (grotendeels) de soorten in het gebied tussen Buenos Aires/Uruguay en Brazilië?

Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

migratorius

Hoewel niet echt fraai, kom je met het boek van Van Perlo een heel eind (is mij ook gelukt). Voor Uruguay en noordelijk Argentinië zul je de meeste soorten ook wel in dit boek kunnen vinden.
Voor (veel) betere afbeeldingen is "Wildlife Conservation Society Birds of Brazil: The Pantanal & Cerrado of Central Brazil" aan te bevelen.
Helaas staat hier niet alles in (dat is een onhebbelijkheid van Bob Ridgely), wat het buiten de Pantanal snel minder bruikbaar maakt.
Deze boeken zijn niet al te groot en goed te vervoeren.

JanHein

flevobirdwatching

Inderdaad.
Je ontkomt er bijna niet aan meerdere gidsen mee te slepen.
Veel zuid amerikaanse gidsen zijn verdeeld in zangvogels en een deel niet-zangvogels.

De 2 gidsen van Erize, uitgave collins zijn niet super maar wel afdoende en niet erg groot en zwaar om mee te nemen.
Vogelexcursies:
http://www.birdsnetherlands.nl/indexnl.htm

webshop FlevoBirdwatching voor vogelliefhebbers
https://vogelskijken.store/