Nog een oudje maar uit Oostenrijk. Alpensneeuwhoen?

Gestart door jeroen vinke, januari 09, 2019, 22:21:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroen vinke

Ik ben bijna zeker van Alpensneeuwhoen, maar vind het moeilijk om korhoen vrouw nog uit te sluiten. Op basis van locatie zou ik sowieso voor alpensneeuwhoen gaan.

I would like to know which species this is
It concerns this observation
https://observation.org/waarneming/view/166453732
Rock Ptarmigan - Lagopus muta observed at 2013-08-02 Austria - Kärnten / Karinthië
Photos:


Comments:
walking around with chicks. Unfortunately, a herd of sheep thought we were interesting and walked between us and the birds
thanks in advance Jeroen Vinke
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

Op de foto staat een juveniele Alpensneeuwhoen denk ik: adulte wijfjes hebben veel meer ongetekend wit op de onderzijde. Wijfje Korhoen zou ik op zo'n locatie niet verwachten maar heeft ook veel contrastrijkere vleugeltekening.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

migratorius

Erg contrastrijk is de vleugeltekening bij Korhoenvrouwtjes in de Alpen niet hoor. En dan had deze vogel ook nog eens kuikens bij zich.

Het zal heus wel een Alpensneeuwhoen zijn, maar ik vind hem nogal lastig zo zonder enig hard kenmerk!

JanHein

jeroen vinke

Bedankt Jan Hein. Ik vind het lastige materie. Enerzijds omdat het wat langer geleden is en toentertijd had ik vogelen nog niet als hobby.

Aan de ene hand sluit je korhoen niet uit vanwege de contrastloze vleugeltekening, aan de andere kant wel vanwege dat ze kuikens bij zich had. In welk perspectief moet ik dit zien? Is het dat Korhoenderen de kuikens in het bos zouden hebben?
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

migratorius

Ik bedoelde: het lijkt me vreemd dat het geen adult vrouwtje is als de vogel met kuikens rondliep.

JanHein

jeroen vinke

Mij eerlijk gezegd ook.. terwijl dat toch wel één van de meest opmerkelijke zaken was over deze vogel toen. Ik bedoel, hoe vaak zie je nou Alpensneeuwhoenderen van zo dichtbij en hoevaak ook nog met kuikens. En hoevaak komt een kudde nieuwsgierige schapen je waarneming verpesten...
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

IK heb eigenlijk alleen maar gereageerd op wat op de foto staat: die vogel ziet eruit als een nog niet volwassen vogel, met name de kop lijkt nog donzig, zeg maar een beetje zoals de onv. Patrijs in de bijlage. De leeftijd zou dan ondersteund worden door de getekende (niet zuiver witte) onderzijde er van uitgaande dat dit een Alpensneeuwhoen is. Een Korhoen sluit ik eigenlijk uit op basis van biotoop en uiterlijk maar dat is lastig te onderbouwen met zulke cryptisch getekende vogels op onscherpe foto's.. Hoe dat dan zit met die kuikens weet ik ook niet: weet je zeker dat déze vogel bij de kuikens hoorde?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

De (dons)kuikens liepen achter deze ene vogel aan, ze vluchtten te voet weg voor ons. We konden een foto maken voor de schapen ertussen in kwamen. Andere adulte (of onvolwassen) vogels hebben we destijds niet gezien. Verder de enige andere keer ooit dat ik Alpensneeuwhoenen heb gezien engefotografeerd was afgelopen zomer, maar dat was van verder weg en die hebben we vanzelfsprekend niet tussen de foto's van 2013 staan.

Zou het kunnen dat alpensneeuwhoenen twee nesten grootbrengen en dat dit jongen van 2 nesten zijn?
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

Citaat van: jeroen vinke op januari 13, 2019, 14:35:36 PM
De (dons)kuikens liepen achter deze ene vogel aan, ze vluchtten te voet weg voor ons. We konden een foto maken voor de schapen ertussen in kwamen. Andere adulte (of onvolwassen) vogels hebben we destijds niet gezien. Verder de enige andere keer ooit dat ik Alpensneeuwhoenen heb gezien engefotografeerd was afgelopen zomer, maar dat was van verder weg en die hebben we vanzelfsprekend niet tussen de foto's van 2013 staan.

Zou het kunnen dat alpensneeuwhoenen twee nesten grootbrengen en dat dit jongen van 2 nesten zijn?

Volgens de literatuur (o.a. handbook BWP en Pheasants, Partridges & Grouse) heeft de soort maar 1 broedsel per jaar en worden alle jongen min of meer tegelijk geboren (wijfje broedt vanaf ca. laatste ei) zodat die er van 1 broedsel allemaal hetzelfde uit zien. Er bestaat de mogelijkheid dat dit een ouder jong van een ander nest dan dat van de kuikens betreft maar dat wordt allemaal wat ver gezocht misschien. Het lijkt me beter om eerst de ID van de betreffende vogel (soort en leeftijd) proberen zeker te weten. Daarom eerst maar de vraag of je nog andere foto's hebt van deze vogel?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Andere foto's zijn er niet Frank. Helaas, ik had graag teruggezien dat die kuikens erop stonden. Ik vrees dat er niks anders op zit dan de vogel op de foto te determineren en te speculeren over de rest. Ik geloof dat alles erop lijkt dat het een 1e kj Alpensneeuwhoen is.

Groet,
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke