Een lage plant op moerassige bodem. Fam. van de paardestaarten?

Gestart door Anser, januari 08, 2019, 11:48:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

Anser


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/166416080
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-11-05 Ypelo - De Doorbraak
Foto's:






Toelichting:
Lage plant waarschijnlijk familie van de paardestaartachtigen .
bij voorbaat dank Jan Wessels

------------einde kopiƫren----------------------------

Rob Koelman

Zeker een Equisetum, maar de foto's laten niet direct een determinatie toe. Daarvoor moeten specifieke kenmerken te zien zijn, en dat is nu niet het geval.

Kan gaan om bonte paardenstaart (E. variegatum), met name vanwege de 'liggende groeiwijze', maar ook om een wat atypische groeivorm van lidrus (E. palustre).

Bonte paardenstaart is in oostelijk Nederland erg zeldzaam, lidrus is in de meeste delen van ons land algemeen.
Met vriendelijke groet, Rob

Anser

Rob, Bedankt voor je reactie. Ik hou het gewoon op paardenstaart spec.
gr. Jan.

Plantoon

laatste foto linksonder is zelfs een doorsnede te zien waarop de vaatbundels zichtbaar zijn.

Rob Koelman

Citaat van: Plantoon op januari 09, 2019, 09:52:25 AMlaatste foto linksonder is zelfs een doorsnede te zien waarop de vaatbundels zichtbaar zijn.

Inderdaad, maar wat zegt dat?

In de tabel in de Heukels wordt de stengeldoorsnede NIET gebruikt om E. variegatum en E. palustre te onderscheiden.

Wat in ieder geval wel als kenmerk geldt:
- stengelribben links en rechts geflankeerd door 1 enkelel rij van witte stipjes (Sterke loep: het betreft de verzonken huidmondjes) => o.a. E. variegatum
- stengelribben zonder rij van verzonken huidmondjes; deze zeer moeilijk zichtbaar want groen (of bij vruchtbare aren bruinachtig), maar zeer talrijk => o.a. E. palustre

Vooralsnog mis ik duidelijke kenmerken - met name de kleurverdeling van de stengelscheden - die op E. variegatum zouden wijzen.

Hieronder een uitsnede van de derde foto:
Met vriendelijke groet, Rob