Probleem lieveheersbeestje dd 19-08-2018

Gestart door Corryabbink, januari 08, 2019, 09:51:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

In eerste instantie dacht ik aan een Viervleklieveheersbeestje(Exochomus quadripustulatus) maar dat klopt in mijn ogen niet helemaal. Te groot, niet rond genoeg enz.
In ieder geval kom ik er niet met zekerheid uit. Wie kan me hierbij helpen?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/166411537
Tweestippelig lieveheersbeestje - Adalia bipunctata gezien op 2018-08-19 Vriezenveen - De Pollen
Foto's:






met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

gardensafari

Toch wijst de opgekrulde rand van de dekschilden op de viervlek.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gbeersma

En ook de vorm van de vlekken (de voorste altijd heel duidelijk 'kommavormig').
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Corryabbink

Bedankt allebei :duim: dan hou ik het daar maar op.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gerrian

Best een lastige omdat ik de verbrede randen van de dekschilden niet zo duidelijk vind, vandaar dat ik hem nog even voor me uitgeschoven had. Maar de helemaal zwarte kop (tweestip heeft daar twee witte stipjes) en vorm en plek van de voorste vlekken op de dekschilden wijzen toch duidelijk in de richting van viervlek.

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gerrian

Zoals ik al schreef, het is een lastige. En omdat hij zo lastig is, kan hij bij nader inzien toch beter op 'niet te beoordelen'. Jan Cuppen schreef me het volgende:

"Wat pleit voor een Adalia bipunctata is
1) de wat langgerekte vorm van de kever
2) de smalle zijrand langs de dekschilden
3) witte vlekken op de kop kunnen bij zwarte A. bipunctata ontbreken.
4) op foto 2 en 4 lijkt het rood van de voorste vlek door te lopen tot de zijrand.
5) de vorm van deze voorste vlek kan bij A. bipunctata voorkomen

Wat tegen A. bipunctata pleit:
1) het ontbreken van wit langs de zijrand van het halsschild

Wat voor Exochomus quadripustulatus pleit:
1) de vorm van de vlek in de voorhoek van het dekschild
2) het geheel zwarte halsschild"

Kortom, aan de hand van de foto gaan we er toch niet uitkomen. Wel een interessant exemplaar. Zou je als je weer een keer zo'n probleemgeval tegenkomt het beestje willen bewaren? Dan kan het onder de binoculair bekeken worden.

Corryabbink

#7
Gerrian,
M.i. is het een A. bipunctata. Vorm, grootte en vlekken, die tot onderaan de dekschilden doorlopen, bevestigen dat. Ik maak er een onzekere van. Alleen is er geen wit te vinden maar er zijn ook zwarte exemplaren. Ik ben dus weer net zover als toen ik dit item begon... ;D
Ik heb nog een foto toegevoegd misschien geeft dat meer licht op de zaak. Papier is geduldig. De bijgaande foto wordt met de beeldherkenning voor 84% aan Exochomus quadripustulatus toegeschreven. Misschien toch maar weer wijzigen..............
Bedankt :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

gardensafari

Op grond van de extra foto zeg ik dat het rood inderdaad doorloopt tot onderaan.
En dat zou er dan toch een lastige tweestip van maken...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arp

Dat doorlopende rood is geen argument - het beest is duidelijk niet helemaal uitgekleurd en dit is een standaard tussenfase voor Exo.qua. dus die zie ik er ook gewoon in ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Corryabbink

Hans en Arp bedankt!!!

De foto van Arp geeft me meer duidelijkheid. Ik wist niet dat ze in een jong stadium er zo uit konden zien. Het moet wel een Viervleklieveheersbeestje(Exochomus quadripustulatus) zijn. De beeldherkenning gaf dat resultaat ook al was het dan geen 100%. Ik pas de waarneming opnieuw aan ;D :lol:

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gerrian

#12
Dat ze er zo uit konden zien wist ik wel, al bijna 10 jaar..... Ik ben van plan om dit jaar te proberen nog meer uitsluipende lieveheersbeestjes te volgen, rare beesten.

Corryabbink

Gerrian, die zijn ook niet zuiver rond. Lijken erg veel op die ik gevonden heb ;D
Ik ben er nu wel van overtuigd dat ik goed zit met Viervleklieveheersbeestje(Exochomus quadripustulatus).
Bedankt allemaal :duim: :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"