Myxomyceet indet (Aangepast )

Gestart door LUDWIGiii, januari 06, 2019, 17:09:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

LUDWIGiii

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarnemingen.be/waarneming/view/166362000
Myxomyceet indet - Myxomycota indet. gezien op 2019-01-06 Mol - Heidehuizen
Foto's:












bij voorbaat dank ludwig jansen

jokeb

Hoi Ludwig,

Dit kunnen meerdere soorten zijn. Het zou een stemonitis kunnen zijn of een stemonitopsis, zelfs Comatricha heeft een paar langwerpige vruchtlichamen, wel vaak op een langere steel.
Om te zien welke groep het is moet je ook kijken naar hoe het capillitium eruit ziet, naar de steel enz, daarna wil je nog weten welke het dan is en dan moet je de sporenmaat kijken,(jouw sporen zijn wat ingedroogd, normaal zijn ze rond)of ze stekeltje hebben of een netwerk. Naar hoe groot de columella is, hoe lang de steel is, enz, enz
Op basis van jouw foto's is er dus onvoldoende informatie om er een naam aan te geven. Wanneer je een boek hebt waar een sleutel in staat kom je vast verder.
Je kunt ook vragen of Hans er naar zou willen kijken
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=18045.msg141979#msg141979
groet,
Joke

LUDWIGiii

Een beginnersfout in quadraat, ik vond al nergens die sporen in bootjesvorm? 
Bedankt jokeb, mijn opkomende hoofdpijn minderd al!  :blink:
Ik ga nog eens verder op zoek dan!

Marian Jagers

Dag Ludwig,

Stemonitis/Stemonitopsis/Comatricha zijn voor iemand die nog weinig naar slijmzwammen gekeken heeft een hele lastige geslachten. Het veiligst is je materiaal opsturen. Wat je zou kunnen doen is de helft van het materiaal achterhouden. Heb je de goed naam gekregen dan kun je dan aan de hand van een boek met mic. gegevens nagaan wat de onderscheidende kenmerken zijn.

Ga je zelf met je mic aan de gang dan kun je beter vooraf zoveel mogelijk sporen uit het vruchtlichaam kwijt zien te raken (uitblazen met een fotopompje). De sporenmassa belemmert het zicht namelijk waardoor je de vorm van het capillitium niet kunt zien.
Slijmzwammen zijn een hele leuke en ook hele bijzondere hobby. Met oefenen en lezen kom je vast al snel verder.
Groeten Marian

LUDWIGiii

Dag Marian,
hartelijk dank voor Uw inbreng!
Ik zal eens trachten om een leeg netwerk te bekomen en post het dan.
Heb je een tip voor goede literatuur die nog te verkrijgen is in de handel?
Groetjes,
Ludwig

Marian Jagers

Dag Ludwig,

Voor een overzicht van de meest gebruikte boeken. Zie de website "Alles over paddenstoelen" https://www.allesoverpaddenstoelen.nl/Aop2.html
Kolom "determineren"
Links "Vakliteratuur"
Links "Slijmzwammen"
De Franse delen met zowel Franse als Engelse sleutels zijn het meest recent. Met een fotoboek dat heel handig de nummering in de sleutel volgt. De soortbeschrijvingen zijn helaas nogal summier.
De Duitse delen zijn al iets ouder (met name deel 3 is wat verouderd) maar de beschrijvingen zijn veel uitgebreider dan in het Franse werk.
Nannenga, hoewel flink verouderd en heel sporadisch 2e hands te koop, blijft een aanrader vanwege het in het Nederlands geschreven zijn, de uitgebreide inleiding en beschrijvingen (en prachtige tekeningen).

Woon jij misschien in Belgie?
Door de Belgische mycologische vereniging (KVMV) worden cursussen gegeven (door Miriam de Haan).
Groeten Marian

LUDWIGiii

#6
Dag Marian,
die Nannenga wil ik wel ergens opsnorren indien mogelijk. :-)
Ik woon inderdaad in de Belgische Kempen, omgeving Mol. Eens een cursus volgen is misschien wel wenselijk ze mogen mij altijd contacteren.
Ook twee foto's toegevoegd, nu mogelijk wel te determineren?
Ik zie er wel een Comatricha pulchella in?

Marian Jagers

Dag Ludwig,

Je hebt je best gedaan zie ik  :rolleye: ..........
Maar je vondst lijkt me niet de uiterlijke vorm voor C. pulchella te hebben.

De meeste bruine soorten zijn echt niet gemakkelijk. De verschillen zitten in details, gevulde steel of niet, gaten in het oppervlaktenet of niet, in kleine haakjes aan het netwerk, aan grootte van de mazen, grootte en ornamentatie sporen enz.
Bijkomend probleem voor ons op het forum om iets te beoordelen is dat deze kenmerken onmogelijk in een paar foto's vast te leggen zijn. Mogelijk dat we je bij andere vondsten wel verder kunnen helpen maar het handigste werkt toch (als je belangstelling voor slijmzwammen hebt) dat je ook wat "life" hulp zoekt.

Zie de info op de website http://kvmv.be/index.php/agenda/cat/C3. Je zult wel zelf initiatief moeten nemen.



Groeten Marian

LUDWIGiii

Dag Marian,
bedankt Voor Uw tijd.
Een spec. is het en zal het blijven.  ;)
Ik bekijk nog even of ik een lidmaatschap aanga voor de studiegroep, niet echt bij de deur maar wel uiterst interessant.
Groetjes en tot ik jullie weer lastigval,
Ludwig

Marian Jagers

Tja ........ het is niet anders. Je zult eerst het goede geslacht moeten weten.
Ik vind hem macroscopisch meer lijken op Stemonitopsis gracilis. Maar of het die soort ook is zal toch microscopisch moeten worden bewezen. Beter naamloos dan de verkeerde naam.

Lid worden biedt naast dit soort activiteiten en een maandblad ook de mogelijkheid om in contact te komen met mensen in Belgie die naar slijmzwammen kijken. Succes.

Groeten Marian