Is dit de Opkrullende strookzwam (Antrodia ramentacea)

Gestart door Thijs van der Zanden, januari 06, 2019, 16:54:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs van der Zanden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/166360265
onzeker Opkrullende strookzwam - Antrodia ramentacea gezien op 2019-01-06 Bladel - De Pan
Foto's:




Toelichting:
Op tak van grove den. Heb monster thuis. Wie zou dit microscopisch kunnen onderzoeken. Zwam is ontdekt door Jozef van der Heijden.
bij voorbaat dank Thijs van der Zanden

Thijs van der Zanden

Graag zou ik willen weten wie deze volgens mij zeer zeldzame zwam microscopisch wil onderzoeken en hoe ik het moet versturen

Melchior van Tweel

Hallo Thijs,

Ik had via het algemene e-mailadres van waarneming.nl ook al je verzoek ontvangen. Ik denk dat het inderdaad een Antrodia is, welke kan alleen microscopisch worden bepaald. Stuur maar op. Mijn adres kan je vinden op mijn website (zie handtekening). Opsturen graag met een niet al te groot deel van de tak, maar wel wat schors laten zitten achter de paddenstoelen. Even omwikkelen met wat keukenpapier. Als het dan nog steeds vochtig is, in een plastic zakje en dan in een envelop. Als je de collectie terug wilt hebben, graag eenzelfde envelop erbij aan jezelf geadresseerd en gefrankeerd. Ik geef overigens geen garantie dat ik er ook daadwerkelijk uit kom. Antrodia is een lastig geslacht met veel soorten.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Thijs van der Zanden

Bedankt Melchior dat je dit wil doen. Ik ga vanmiddag een preparaat maken en opsturen.

Melchior van Tweel

Graag niet alleen een preparaat, maar het hele vruchtlichaam.  :duim:
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Thijs van der Zanden

#5
Heb vanmiddag het vruchtlichaam opgestuurd met daaraan een laagje van de schors van het hout, Melchior. Ik hoop dat de soort te bepalen is  :micro:. Ben vanmiddag nog eens naar de vindplaats geweest en heb nog een exemplaar aangetroffen.