Aanschaf microscoop

Gestart door William de Jong, januari 06, 2019, 13:31:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Hoi,

Ik wil graag een nieuwe stap zetten in het determineren met de aanschaf van een microscoop, voor het determineren van paddenstoelen en korstmossen. Ik heb al wat algemene topics over microscopen doorgelezen. Maar ik vind het nog lastig om nu een geschikte microscoop voor de juiste prijs te vinden. Ik zoek iets rond de €350 euro (max €500 als alle toebehoren erbij zit). Ik wil nl ook graag foto's kunnen maken, vooral als bewijsplaatje. En dan moet er een cameratubus opzitten toch, of is dat niet perse noodzakelijk? Ik lees ook dat sommigen soms goede microscopen voor een lage prijs tegengekomen op marktplaats, maar ik vind het nog lastig het kaf van het koren te scheiden.. wat vinden jullie bv van deze: https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-microscopen/m1359667237-leitz-microscoop.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten, William de Jong

Melchior van Tweel

Hallo William,

Ik vind het lastig je hierin te adviseren. Genoemde microscoop ziet er zeker interessant uit. Zorg er in ieder geval voor dat de microscoop 1000x (met olieimmersie)
kan vergroten. Verdere tips: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=17219.0
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Giel van der Pluijm

Op deze pagina staat veel bruikbare informatie als je begint;
http://www.allesoverpaddenstoelen.nl/Aop2.html
De microscoop van de advertentie op marktplaats is volgens mij niet zo geschikt voor paddenstoelen, ik zie al geen mogelijkheid om een preparaat op de tafel vast te zetten.
Mijn raad; koop niet de eerste de beste microscoop die aangeboden wordt en binnen het budget pas, ik heb gewoon een tijd doorgespaard en een uitmuntende 2e hands kunnen kopen.
Het maken en nauwkeurig bekijken van een preparaat is ook niet zo eenvoudig, net als  het gebruik van de kleurstoffen alsmede de terminologie.
Door nieuwe wetenschappelijke inzichten qua naamgeving en indeling raken boeken deels vrij vlot verouderd, maar je kan niet zonder.
Ook bij de aanschaf van een microscoop wordt veel voor je nieuwe terminologie gebruikt, ik zou zeggen; laat je niet verleiden tot een onverstandige aankoop, schaf iets aan waar je in de begintijd werkelijk wat aan hebt  en breid het langzaam uit. Het is gewoon een kwestie van jaren en jaren voordat je in de materie thuis raakt en een en ander onder de knie krijgt.
Loop mee op excursies, spreek met deskundigen, ga eens naar een microscopeeravond en probeer zoveel mogelijk te leren.

William de Jong

#3
Melchior en Giel, dank voor jullie reacties!

@Melchior: dat topic had ik ook al doorgelezen. Het gaat daar ook over de hoge kosten van literatuur. Is dat nog steeds zo en waar moet ik dan aan denken? (Ik heb al wel de Funga Nordica en deel 6 van FAN.)

@Giel: ik ben van plan met een microscopiecursus mee te doen, misschien inderdaad wel verstandig om even af te wachten of het me daarna nog steeds leuk lijkt.
Ik vind het ook zo wat om een hele dure microscoop te kopen terwijl ik nog niet weet of het me echt ligt. Is mijn budget te beperkt voor een degelijke microscoop? Mocht je een buitenkansje tegenkomen op marktplaats hoor ik het graag. :-)

Is een stereomicroscoop eigenlijk ook een vereiste voor het maken van preparaten of kan het prima zonder?

Groeten, William de Jong

Giel van der Pluijm

Ik heb nu een goede dus ik zoek niet meer actief naar een microscoop.
Verder  heb je voor het maken van een preparaat een scherpe pincet en scalpel nodig, om bv. de lamelsnede , de hoedhuid en bv. de steelhuid te bekijken.
Met de microscoop bekijk je het.
Dan moet je de microscoop wel calibreren om met de micronmeter de juiste maat te kunnen bepalen bij de juiste vergroting, dit doe je met een bijgeleverd glaasje met daarop maatstreepjes.
https://www.youtube.com/watch?v=Xn0Yjtlve-E
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=188000.0

Melchior van Tweel

Citaat van: William de Jong op januari 06, 2019, 19:34:10 PM
@Melchior: dat topic had ik ook al doorgelezen. Het gaat daar ook over de hoge kosten van literatuur. Is dat nog steeds zo en waar moet ik dan aan denken? (Ik heb al wel de Funga Nordica en deel 6 van FAN.)

Is een stereomicroscoop eigenlijk ook een vereiste voor het maken van preparaten of kan het prima zonder?
Hallo William,
Ja de kosten voor literatuur zijn hoog, maar je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Als je begint met paddenstoelen zou ik zeggen: beginnen met de twee veldgidsen van de KNNV. Als je al wat verder bent is de aanschaf van Funga Nordica en Flora Agaricina Neerlandica een hele goede start. Maar nog altijd zal je gevallen tegenkomen dat je niet (bevredigend) een soort kan determineren. Ik heb zelf meer dan 500 boeken, maar nog steeds kom ik gevallen tegen dan ik denk, tja dat lukt nu dus niet. Dat zal altijd zo blijven. Er staan op internet ook veel determinatie literatuur. Als je wel een geslacht hebt, maar geen sleutel Google je gewoon dat geslacht met "key" of "identification" en dan duikt er vaak wel iets op. Of die betrouwbaar is,is een tweede. Op de site van de NMV (www.mycologen.nl) staan ook veel determinatiesleutels.
Een stereomicroscoop is inderdaad handig. Ik zou niet meer zonder kunnen. Maar als je goede ogen hebt, kan het ook prima een tijdje zonder.
Een scalpel zou ik trouwens afraden. Die zijn (gek genoeg) niet scherp genoeg. Bij de kruidenier gewoon van die ouderwetse platte scheermesjes kopen. Veel scherper en goedkoper.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Henny Klein

Hoi Giel, bij deze mijn simpelmans oplossingen, want ik wist ook niet of ik hieraan verslingerd zou raken (ja dus!). Ik kocht een oude  Olympus EC, mono,  op Marktplaats (suggestie van Riet van Oosten), voor 90 euro. Een mazzeltje, want hij is in goede staat (zelfs een reservelamp) en voor het bekijken kom ik daar een heel eind mee. Mijn fotocameraatje (met klein objectief) zet ik gewoon op het oculair. Alleen dat maken van preparaten ging niet lekker, ik zag niet wat ik deed en had soms 2 afdekglaasjes tegelijk te pakken. Uiteindelijk kocht ik voor en paar euro de sterkste gewone leesbril bij Etos, en dat geeft me net het beetje vergroting waarmee ik redelijk kan werken.
Succes met je zoektocht!
Hartelijke groet, Henny

Giel van der Pluijm


William de Jong

Bedankt voor jullie reacties!

Groeten, William de Jong